Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Fedora 12 Live

Har laddat ner och bränt skiva med Fedora 12. Under bootningen kommer meddelandet.

"No root device found"

"Booting has failed. sleeping forever"

Hur är detta möjligt på en Live CD??

Någon som stött på detta och fixat det?

Dessutom står det på Fedora forum:
There is currently no FGLRX support for F12 at the moment, please file your complaints on the ATI website.

Hur är detta möjlligt?? En skiva som inte går att boota direkt - rätt av, och inget stöd för ATI proprietära drivrutiner! Hur kan man ge ut sån't? Jag är djupt besviken Sad

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Lasps bild

Jag har hämtat båda versionerna, men inte testat att boota ännu.

Är mitt inne i en bra deckare så det får vänat ett tag, men jag återkommer säger Lasp

Lasps bild

Kunde inte v'nta. Detta 'r skrive direkt i Live versionen av Fedora 12 KDE
Den fann mina dubbla sk'rmar direkt. Inga inst'llningar alls Mindr' 'n 4 minuter fr[n skivstart.

frilas bild

Jag skall nog syssla med något annat... :'(

Lasps bild

Nu är jag tillbaka i Win7 och håller på att bränna den andra fedora12-i686-Live.iso
Återkommer när den går upp säger Lasp

Lasps bild

Detta är på ren svenska och körs från Fedora-12-i686-live.iso dvs Gnome versione

Skillnade denna gång var att jag kunde välja språk och tangentbord innan jag loggade in som Live User.

Men även här tar den med båda skärmarna och detta var då FireFox som webbläsare.

Det tog några minuter längre.

Men nu skall jag fortsätta att läsa och skaffa ny hårddisk till kassetten i morgon

Ha det bra därute säger Lasp
PS / Jag var och badade igår 6 grader va! /DS

Marcuss bild

det finns med andra ord ingen anledning att köra extons Fedex-Megabegapback-utan-os-ändringar-men-med-linux-dc++.iso?

frilas bild

Förresten, Fedora känns inte intressant för mig längre eftersom det inte finns stöd för proprietära drivrutiner till ATIs grafikkort (fglrx). Tyvärr! Sad

pbs bild

Catalyst-drivrutinen (fglrx) är rätt så söndrig och de öppna drivrutinen välutvecklade, vilket har gjort att flera olika distar numera slutat stödja den. Arch Linux är ett exempel detta.

polters bild

Fedora har alltid haft en policy som inte alls prioriterar stöd för icke-fria programvaror. Sedan ett par år tillbaka är de också en ganska trasig distribution. Detta är ganska välkänt, och hade troligen avslöjats av de flesta recensioner.

bosseps bild

På vilket sett menar du att det är en trasig distribution?