Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Linuxkompatibel laptop

Jag har fått lite pengar över, och tänkte använda dem till en ny laptop. Därför söker jag lite rekommendationer.

Budgeten är 20.000 spänn, men billigare är naturligtvis inte fel så länge maskinen uppfyller kraven:

• Linuxkompatibel, naturligtvis, annars skulle jag inte posta här (exkluderar - tyvärr - allting med Poulsbo-grafik);
  • LED-belyst skärm på min. 10" (för tangentbordets skull,) max. 12" (ska vara bärbar, inte släpbar,) upplösning på minst 1024x768 (får gärna vara högre, och får gärna ha matt skärm);
  • batteritid på allra minst 10 timmar (att köpa till fetare batteri som tillval är OK för detta);
  • måste klara av h264-film, Flash och Civ4 på lägsta inställningar utan att bli oanvändbart seg (klarar en Atom av detta?);
  • hög kvalitet är ett måste; det är t ex inte acceptabelt med skräp som överhettas vid normal användning (lol macbook) eller går sönder av att tappas från ett bord ned i en matta (lol 90% av allt som går att köpa)

EDIT: hårddisk/SSD spelar ingen roll, då jag redan har en Intel-SSD jag tänkte flytta över till den nya maskinen.

Jag har tittat på Lenovo ThinkPad X200s och Sony Vaio VPCX11S1E, som båda är otroligt sexiga, men även har sina respektive problem.

Vaion har t ex den ökända Poulsbo-grafikkretsen (som saknar fungerande drivers i dagsläget) och även om det ryktas om en Gallium3D-baserad driver för den inom ett halvår känns det inte helt kul att sätta så mycket pengar på att den faktiskt blir användbar, dessutom känns det lite väl saftigt att punga ut 19000 (extended-batteri kostar 2000 extra) för nånting med Atom-processor.

X200s har problemet att det är halvt omöjligt att få tag i en återförsäljare som har koll på när, hur, var eller ens om de säljer den, eller ens mer specifikt vilka modeller av den. Dessutom kostar den lika mycket som att laseroperera ögonen.

Finns det någonting annat som uppfyller mina krav, eller är det bara att vänta tills Lenovo slutar tarda runt och köpa en X200s?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Jag hade tittat närmare på Lenovo Thinkpad detta då jag aldrig varit så nöjd med en laptop som min thinkpad.

Dustin brukar ha koll på thinkpads men vet ju aldrig.

Nu vet jag inte exakt vad du är ute efter för modell men har du kollat

http://www.dustinhome.se/pd_5010367288.aspx

Dom vaio jag haft har jag upplevt lite väl varma när man har dom i knät men det är ju inte samma modell.

valdermans bild

Har stirrat mig nästintill blind på ThinkPads (har en X61s som jag är grymt nöjd med, utöver att batteritiden ligger runt 6 timmar nu =/,) det är därför jag behöver input utifrån om andra tillverkare som kan vara värda att titta på.

X200 faller tyvärr på att de saknar LED-skärm och inte är så fasligt mycket billigare än X200s som är både kompaktare och har bättre batteritid.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Jag saknar att kunna beställa thinkpads i sverige som i staterna där man konfigurerar om dom själv och får precis vad man vill ha. (Customize & buy)

Hade varit bra att kunna ändra själv med tex mera minne och 3G.

valdermans bild

Definitivt. Särskilt med tanke på att de svenska återförsäljarna uppenbarligen inte har koll på nånting alls.

--

fredentofts bild

Antingen ljuger Dustin eller så har du fel:

Bildskärm
Storlek / upplösning 12,1 " / 1280 x 800
Bildformat 16:10
Bakgrundsbelysning LED
Skärmyta Anti-glare

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

valdermans bild

Det är fullt möjligt att jag har fel; tidigare hade X200 inte LED-skärm, men det är möjligt att de plockat över detta från X200s. Dock är jag fortfarande mer inne på en X200s om det ska bli en ThinkPad.

--

ppcrulezs bild

Jag har en Fujitsu Siemens Lifebook S6420 på mitt jobb. Den har visserligen 13.3" skärm men 1280x800 i upplösning och tyvärr inte matt skärm. 

Men den fungerar utmärkt under Linux (Mandriva 2009.1 samt 2010.0 ). Allt fungerar, webkamera, fingeravtrycksläsare, minneskortläsare, 3G modem, trådlösa nätverket, bluetooth. 

Grafikchipet är Intel GMA 4500MHD.

Den går dessutom väldigt svalt och är mycket tyst.

Med extra batteriet får jag ut mellan 7-8 timmar vilket jag tycker är helt ok. Dock en bit kvar till 10 timmar, fast med SSD i den kanske man kan få ut lite mer :-)

Är en bra laptop, fast inte helt billig.

Utan 3G modem:

http://www.dustinhome.se/pd_5010368265.aspx

Med 3G Modem:

http://www.dustinhome.se/pd_5010367755.aspx

valdermans bild

Är det 8 timmar specad batteritid eller faktisk batteritid? Jag räknar med ett bortfall på runt två timmar mellan den specifierade tiden och vad jag får ut.

--

erols bild

Kanske kan den här vara av intresse:

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/se/series/Portege-R600--mallisto/1058747/

Den har 12.1 " LED belyst skärm, 8 timmars batteritid m.m och till skillnad mot de två du tittat på så har denna även dvd-spelare i sig.

valdermans bild

DVD-spelare låẗer inte särskilt kompakt, och åtta timmars specad batteritid är mindre än min nuvarande burk har.

--

erols bild

Toshiban:

Weight: 1,114 kg
Height: 25,5 mm
Width: 283 mm
Depth: 215,8 mm

Lenovo x200:

Weight: 1.39Kg
Height: 35.3mm
Width:  295mm 
Depth:  210mm

Verkar som enda värdet som x200 är mindre på är Depth Smile

fredentofts bild

Nu vet jag inte om du har nån möjlighet att handla den här vägen, men om du har det så är X200s kraftigt prissänkt 2-3/12:

-
-

valdermans bild

Tackar så hemskt mycket för tipset! Tyvärr verkar de inte handla vare sig med privatpersoner eller enskilda firmor, annars hade det varit helt perfekt.

--

Du kunde inte skriva priset, vill ju inte registrera mig bara för att se om det är intressant.

fredentofts bild

Orkade inte springa tillbaka till fikarummet för att kolla i den analoga annonsen... 10 xyz kr om jag inte minns fel.

-
-

joakims bild

Jag ställer mig i skaran som rekomenderar ThinkPad har själv en X200 som jag är mycket nöjd med, det enda som inte fungerar med fsf fria drivisar är wlanet och ericson 3G modulen, det var det enda jag behövde mikla med när jag testade gNewSense 2.1, kör iofs Debian squeez som standard men har en lek hdd till den som jag som sakt har testat gNewSense, Ubuntu och mint  de senare två funkar allt (vad jag vet och har testat ) "out-of-the-box" med.