Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Skrivbordsbakrund med widgets m.m.

Hej alla Ubuntu älskare....

Jag är en helt ny användare av Ubuntu ooohh massa att lära..men men kul samtidigt.

Jag funderar lite över hur man kan på ett enkelt sätt bara genom en installation få fram färdiga skrivbordsbakrunder med trevliga widgets.

Köpte för en tid sedan en ny mobil med Andoid programvara och älskar att ha koll på aktier, väder, mail, msn, kalender osv direkt på skrivbordet.

Finns det något liknande för Ubuntu?

Någon snäll där ute som har tid att hjälpa mig?

Ha det superbäst!

MVH

Thomas

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Bland annat finns Google Desktop till Linux. Det bör finnas massor av Widgets till den. Faktum är att du i ditt paketarkiv bör ha paket som heter google-gadgets, och som är kompatibelt med de Widgets som skrivits för Google Desktop. Annars finns det att ladda ned för Linux här också: http://desktop.google.com/linux/

Det har nog störst utbud av widgets, men annars kan du testa Screenlets och gDesklets också. Båda finnas i paketarkivet (System -> Administration -> Synaptic Package Manager). Det är mina främsta tips Smile

stan_the_mans bild

Tusen tack för ett snabbt svar, ska undersöka det ikväll.

Ha en fortsatt fin dag.

/Thomas

LAltinells bild

Nu ska man ju inte be användare byta dist, men i det här fallet tror jag att KDE passar dig bättre! Dvs Kubuntu. Det finns massa widgets med redan från start, bla mail, kalender, rss-feeds osv.

Man kan använda flera olika skrivbordsmiljöer samtidigt om man vill. Då väljer du KDE när du loggar in.

Du kan installera det med "sudo apt-get install kubuntu-desktop"

Lycka till!

johnh3s bild

Ta hem ett paket som heter: Screenlets

Det finns i Ubuntus programförråd. Det är samma som gadgets eller widgets men heter ett annat namn.

http://www.screenlets.org/index.php/Information