Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

dualboot med win 7

Har faktiskt inte kört Linux utanför virtuell miljö på flera år, det var förmodligen 3 år sedan jag gjorde en dualboot på någon maskin. I alla fall så tänkte jag testa lite grejor i SuSE och köra utvecklingsmiljöer och tyngre databaser virtuellt blir lite drygt så det lutar åt en dualboot med win7.

Frågan är - har det hänt något under dessa åren eller är det bara att smaska på och krympa7skapa partitioner under installation som back in the days? Eller ännu enklare, finns det ngt som wubi även för SuSE?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Det är bara att göra som vanligt.

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Wubi baseras väl i sin tur på andra mjukvaror, specifikt CoLinux tror jag. Med andra ord bör det med lite besvär gå att ordna något liknande för SuSE.

Med Grub2 och Ubuntu gick det alldeles utmärkt att installera vid sidan om Windows 7 och det har inte varit några problem med bootloadern för min del. Jag tror väl inte att Grub1 ska innebära några problem heller, Windows 7 är ju i princip ett Vista också.

leochingkwakes bild

Win7 borde väl ha samma partitions/diskhanterare som Vista? När jag körde dualboot en gång så krympte jag disken i Vista och skapade ett tomt utrymme som jag sen installerade Linux på.

Meny -> Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering

Sen blir det Lagring -> Diskhantering

Detta i svenska versionen av Vista