Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Kan man från annan linuxpartition ändra sessionen fr Gnome t KDE?

På en partition har jag kört PCLinuxOS2009. Ubuntu 9.04 har boot-delen. Tyvärr så missade jag något när jag ville ändra sessionen i PCL från KDE t Gnome, med hjälpa av Synaptic manager, vilket ledde till att jag inte kommer till den startruta där man kan välja sessions-typ. Kan man på något sätt via annan partition, t.ex. Ub 904 där jag kommer åt PCL-partitionen, göra någon reglering i någon lämplig fil?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Pettmans bild

Du borde kunna redigera någon konfigurationsfil för att ändra vilken sessionstyp som ska användas men jag är inte säker på vilken fil som är rätt.

abergmans bild

Det du kan göra är att chroota in på partitionen och göra om installationen, det kan funka.

pingus bild

Det ska finnas en fil ".dmrc" i hemkatalogen som bestämmer sessionstyp. Min:
pingu@edgar:/home/pingu$ cat .dmrc
[Desktop]
Session=kde

Annars borde det du säger innebära att du har automatisk inloggning aktiverad? Då kan du ta bort det tillfälligt, logga ut så kommer du till inloggningsskärmen där du kan välja session.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se