Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Karmic Koala problem

Nu har jag kört med Senaste Ubuntu versionen några veckor och är väldigt nöjd. Men det är några småsaker som stör mig lite i vardagen. Kanske finns någon som vet hur man ändrar detta? Är själv ganska ovan med Linux.

Efter en omstart eller när jag drar i gång datorn för dagen så sker följande saker som jag inte har "bett" om.

Bluetooth är påslaget igen fast jag vill att den ska vara avstängd tills jag ber om att den ska slås på.

Ubuntu/Gnome ber mig om lösenord för standardnyckelring fast jag har markerat automatiskt inloggning. Inloggningen för mitt konto sker dock automatiskt. Undrar bara hur jag gör för att slippa skriva lösenord för standardnyckelringen, och vad det är för något överhuvudtaget. Smile

Ljudet har stängts av och är satt på mute fast jag lämnade det på en lagom inställd volym då jag stängde av datorn dagen innan.

Som sagt lite småsaker. Inget större problem men blir lite störigt i vardagen. Vore jätte glad om någon hade någon lösning på något av mina problem!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Kör du med trådlöst nätverk? Nyckelringen är ett sätt att spara lösenord till olika funktioner i systemet, bland annat sparar den lösenordet för det trådlösa nätverket. Därför dyker den även upp och frågar efter lösenordet till nyckelringen när du inte anger ditt lösenord vid inloggning, för anger du ditt lösenord vid inloggning så låses nyckelringen upp automatiskt. Den kräver någon form av autensiering alltså. Jag är osäker på om det går att komma runt detta, annat än att inaktivera automatisk inloggning eller automatisk uppkoppling via det trådlösa nätverket (fast då får du ange lösenordet när du väljer att koppla upp dig förstås). Vad kan du leva med? :)

Angående bluetooth så uppträder min skrivbordsdator på samma sätt. Dock så stoppas inte bluetooth-tjänsten när man "stänger av" bluetooth via ikonen i panelen. Åtminstone uppträder appleten inte på samma sätt som om man själv stänger av bluetooth-tjänsten. Frågan är om du sparar så mycket ström på att stänga av det. Jag tror inte det. Sen är jag av den personliga uppfattningen att man inte ska ha bluetooth-enheter som synliga per automatik, så för egen del gör det ingen skillnad om jag stänger av eller har det på.

Volymen får jag nog googla på för att ha något att komma med. Det är inte ett normalt beteende hur som helst. Du kanske kan berätta vad du har för märke och modell av datorn?

FreddeFreddes bild

Ja okej. Jo jag använder trådlöst nätverk på lite olika platser. (ex hemma, hos föräldrar...)  Jag skulle väll vilja ha motsvarande som i windows där man exempelvis bara kan köra utan lösenord vid själva inloggningen till skrivbordet och sedan ansluter windows automatiskt till det trådlösa nätverket. Mest för att min sambo ska slippa skriva lösenord varje gång datorn startas.

Tack för beskrivningen. Du var en hjälpsam själ Smile

frilas bild

Jag blir inte riktigt klok på om du löst problemet med nyckelringen och det trådlösa nätverket. Om inte, så har jag gjort enligt följande:

Vad man måste göra är att högerklicka på trådlösa-nätverksikonen -> redigera anslutningar -> Öppna fliken trådlöst -> Markera namnet på nätverket -> Redigera -> (Autentisera med lösenord) -> Kryssa i rutan "Tillgänglig för alla användare" -> Verkställ. Klart! Nu efterfrågas inget lösenord för det trådlösa nätverket även om man valt automatisk inloggning på datorn.

FoHs bild

Jag gör en mental anteckning om detta. Bra att det finns fler lösningar på problemen, det där var ju helt klart en bättre än min workaround.

FreddeFreddes bild

Jag kör med en samsung NC10. Allting fungerar ju och det är jag väldigt glad för men det finns som sagt lite småprylar som gör vardagen lite tråkigare Smile

Så du tror att jag inte behöver skriva in lösenord för nyckelringen om jag stänger av automatisk inloggning för användarkontot?

FoHs bild

Om du tar bort automatisk inloggning så låses nyckelringen upp när du loggar in med ditt användarnamn och lösenord, och då ska det inte behövas skrivas in något senare (det förutsätter dock att de lösenord som lagras i nyckelringen lagras i den nyckelring som just låses upp med den metoden, man kan ha flera virtuella nyckelringar, dock tror jag att sådana lösenord som har med systemets användare att göra lagras i just denna nyckelring).

Det är väl lite extra säkerhetstänk när det kommer till Linux jämfört med Windows, så en och annan lösenordsruta får man nog stå ut med Smile

fredentofts bild

Vad jag har hittat så ska du i programmet "seahorse" kunna ändra din nyckelrings lösenord. Om du då sätter att den inte ska ha något lösenord borde den öppnas direkt vid inloggning, även om du kör automatinloggning utan lösenord.

Källa

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

FreddeFreddes bild

Jag hade tydligen missat att man kan använda automatisk inloggning för nyckelringen också :)  My misstake. Då slipper jag logga in varje gång, perfekt.

Tack för er medverkan!

LAltinells bild

" sudo alsactl store" sparar iallafall dina ljudinställningar som du har för tillfället. Hur man gör så att den startas med senaste inställningar vet jag dock inte, men det är väll standard? Smile

FreddeFreddes bild

Tack för all hjälp.

Ljudproblemet försvann utan att jag gjorde något annorlunda. När jag nu startar om datorn är alltid ljudet på. Det enda som jag har ändrat är att jag har installerat netBeans.

Nyckelringen slipper jag skriva in lösenord för om jag stänger av den automatiska inloggningen som tidigare nämnts. Det funkar alltså.

Det andra tipset om att gå in och ändra den trådlös nätverksinställningen till "tillgängligt för alla användare" fungerar också utmärkt. Nu slipper jag logga in både med användare och nyckelring. Hurvida det är säkert eller inte är en annan femma Smile