Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Linuxversion för programering?

Tja, jag undrar vilken linuxversion som är den bästa för programering? Ska programera med C++ och matlab i linux men är osäker på vilken version som är den bästa.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

helioss bild

Det spelar nog ingen större roll, egentligen. Den enda som funkade lite dålig med Matlab var Slackware med derivatorer. Jag var en period tvungen att länka om java manuellt för att får GUI fungera, detta var dock ett tag sen och det funkar kanske bättre nu. Ska du använda andra kompilatorer än g++ så är det bra att veta att vissa har lite mystiska beteende med /bin/dash som används som systemskal av t.ex Ubuntu med derivatorer och Debian/Unstable.

--------------------------------

Quis custodiet ipsos custodes?

Kristians bild

De flesta skrivbordsinriktade distributioner är relativt lika. Det som skiljer är i regel pakethanteringssystem och vilka program och teman som är förinstallerade.

MATLAB kan du få att snurra på vilken dist som helst, det brukar installera sig i en egen mapp där det har allt det behöver oberoende av vad som i övrigt finns på systemet.

C++-kompilatorn du behöver heter gcc och finns att installera till alla distributioner du kommer stöta på. Den stora frågan är istället hur du vill redigera din C++-kod, hurvida du nöjer dig med en enkel "Notepad"-liknande editor, om du vill ha en full IDE eller något däremellan.

---------------------------------------

Sjowalls bild

Tack jag hade tänkt att använda mig av ubuntu men var lite osäker, tror jag ska köra på den nu om det inte var så stor skilnnad. Tänkte använda mig av mjukvaran "bloodshed" för att programera i c++, är det någon annan mjukvara ni skulle rekomendera på ungefär samma nivå?

helioss bild

Är inte Bloodshed IDE för Windows och använder MinGW som kompilator?

Det finns massor av verktyg att välja på, vill du ha IDE är Eclipse och Netbeans del av Ubuntu-distribution Det är bara installera.

Quis custodiet ipsos custodes?

Kristians bild

Senaste åren har det inte funnits något uppdaterat paket av Eclipse i Ubuntus paketrepo. Man har fått installera det manuellt vilket många irriterat sig över. Nu finns dock Eclipse 3.5 tillgänglig genom

sudo aptitude install eclipse

För C++ ser jag Eclipse/Netbeans som ganska jämlika. Båda ligger i mina ögon långt före majoriteten av andra IDE:er på linuxsidan vad gäller att kunna tolka C++ och därmed möjliggöra smart autocompletion, navigering och enkel refactoring. 

En fördel med Eclipse är att CMake kan generera projektfiler för denna utvecklingsplatform (stödjer även Code::Blocks). Något stöd för Netbeans finns vad jag vet ännu inte.

Kristians bild

Utvecklas fortfarande Dev C++ ? Det finns hur som helst ett modernare projekt vilket baseras på Dev C++ som heter Code::Blocks. Det finns till Windows, Mac OSX och Linux http://www.codeblocks.org/downloads/5

leochingkwakes bild

Nackdelen med Bloodshed är att den varit död sen 2005. Finns en svensk bokserie om C++ som är byggt runt det programmet vilket är tragiskt. Författaren borde ha kollat upp med ett mer aktuellt program.

Code::Blocks är väl det första program jag kommer att tänka på. Finns till både Windows och Linux.
http://www.codeblocks.org/downloads. Dock så vet jag inte om dom heller är aktiva längre. Senaste nyheten är från 2008. Och dom har inte släppt någon ny version sen februari 2008.

KDevelop, Monodevelop, Netbeans och Eclipse är väl andra mer aktuella miljöer som man kan kolla på...

Sjowalls bild

Ok, tack så mycket för all hjälp, tror det får bli linux ubuntu med Eclipse 3.5 eftersom att Code::Blocks även stödjs av det.

valdermans bild

Eftersom ingen annan erkänner att de ser den rosa elefanten i rummet får väl jag bita i det sura äpplet: varför i hela fridens namn C++?!

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

FoHs bild

Du har alltså sett något i hans inlägg som antyder att han ska lära sig programmera och fritt kan välja programmeringsspråk?

valdermans bild

Nej, jag är bara nyfiken.

Rör det sig t ex om en skola vill jag gärna veta vilken så jag kan rekommendera andra att hålla sig borta, rör det sig om fritidsintresse vill jag göra en god gärning och avråda från sepples, och rör det sig om arbete vore det väldigt intressant att veta varför hans arbetsgivare bestämt sig för att sepples är det bästa verktyget för deras ändamål.

--

leochingkwakes bild

Om det är en arbetsgivare så kan det ju vara så att dom har stora program som är skrivna i C++ och inte är speciellt sugna på att skriva om allt i ett annat språk. Detta förekommer nog på ganska många ställen världen över. Kan tänka mig att det innebär stora kostnader att skriva om ett program i ett annat språk. Dessutom så behöver man ju se till att dom existerande programmerarna kan det nya språket eller så får dom byta personal och även det kan ju bli omständigt.

Så jag anser att man kan tjäna på att lära sig C++ än idag, oavsett vad man tycker om språket.

leochingkwakes bild

Jag har varit distraherad av den lila dromedaren...

Förövrigt så ogillar du väl alla språk som inte stavas h-a-s-k-e-l-l? ;)

valdermans bild

Nej, olika språk lämpar sig olika bra till olika uppgifter, Haskell råkar bara vara det jag finner trevligast att jobba med. Ska man börja räkna kodrader har jag definitivt skrivit mer av både PHP, ECMAScript (lol webshit,) Java, C (eftersom en rad Haskell tenderar att motsvara 15 rader Java och 20 rader C) och t o m C++ (när jag var 15, trodde att C++ var awesome för att det användes inom spelindustrin, och inte hade provat på något annat) än jag skrivit Haskell.

--

Kristians bild

Valdeman, ditt lilla troll. Det finns en massa skäl att använda C++, bland det vanligaste att man redan har en stor kodbas eller/och nyttjar bibliotek skrivna i C++. Skriver man kod på hyfsat låg nivå (ovan assembler) är det ofta C eller C++ man har att välja på - båda har sina fördelar och nackdelar.

valdermans bild

Stor existerande C++-infekterad kodbas är i princip det enda skäl jag kan se till att att använda sepples för lågnivåkod, med tanke på att samtliga C++-bibliotek exporterar C-gränssnitt eftersom C++-gränssnitt är ett skämt.

Har du några andra fördelar med C++ du kan peka på?

--

Kristians bild

Javisst, tredjepartsbiobliotek utan källkod med C++-gränssnitt är av mycket stor ondo (vad gäller länkning i synnerhet).

Visst har C++ många problem, men de största fördelarna över C är att C++ har templates (man slipper skapa onda makron utan typsäkerhet, å ja jag vet hur hemska STL-relaterade fel man kan få som beror på just hur templates hanteras i språket), C++ har destruktorer (resurser frigörs på automatik vid en bestämd punkt i koden) och C++ har stöd för virtuella metoder (vilket gör det otroligt mycket enklare att skriva integrationstester och "mock objects")

valdermans bild

FQA tar upp allt det där, du borde nog läsa den.

--