Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Trådlöst nätverk

Hej, har installerat Ubuntu 9.10 Karmic Koala på laptop, och köpte en D-Link DWL-G630 (PC-kort) för att kunna koppla upp mig trådlöst hemma. Har dock inte fått det att funka. Plockade drivrutin från installations-CD , installerade ndiswrapper och följde instruktionerna. Men nu är det stopp. I instruktionen hänvisades till System>Administration>Networking men den finns inte i mina menyer. Vad gör jag?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Är du säker på att du behöver ndiswrapper? Verkar ju vara ett kort med några år på nacken så chansen att det finns "riktiga" drivare är väl inte helt osannolik. Mitt första försök hade varit att kortet hittas (dmesg, lspci) och sedan startar Hardware Drivers via System -> Administration. Förslagsvis med en nätverkskabel i kopplad och uppdaterade paketkällor Smile

Edit:
Ser ju ljust ut om man tittar på den här sidan: http://madwifi-project.org/wiki/Compatibility/D-Link
Det ser ut att använda Ath5k och isf bör det redan finnas med i kärnan. Kontrollera vad som händer med dmesg och lspci.

andys bild

Du kort ska stödjas av ubuntu så jag tror inte du behöver ndiswrapper.

https://help.ubuntu.com/community/HardwareSupportComponentsWirelessNetwo...

om du har möjlighet att köra via sladd så kan du prova att updatera systemet först.

Lyfangs bild

Försök att ta reda på chipset, det kan hjälpa mycket. Prova kommandot i Terminalen:

sudo lshw

Källa: embraceubuntu.com/2007/02/18/find-hardware-specs-details-on-your-computer/

/ Lyfang

Edit: sudo lshw är bättre för Ubuntu då jag tror inte hwinfo --wlan ingår där. Bytte till sudo lshw istället

hwinfo --wlan

Källa: wiki.linuxquestions.org/wiki/Wireless_networking