Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Vilket brännarprogram använder du?

Med detta ämne aktuellt i en annan tråd så blev jag lite nyfiken på vilket brännarprogram som folk föredrar. Jag har testat dom flesta men fastnat för GnomeBaker. Den gör allt jag behöver, och jag har aldrig haft några problem. K3B fungerar bra med men jag kör ju Gnome så...

Vore skoj i alla fall att se vilket ni fastnat för? :)

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

andys bild

k3b i kde och brassero i gnome som ligger default i ubuntu 9.10

k3b

bittins bild

k3b / brasero / gnomebaker / wodim eller xfburn Smile

tux-svens bild

K3b, men det visste du redan..

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

jeffs bild

cdrecord, dd, mkisofs, k3b.

------

fredentofts bild

Hur många skivor har du bränt med dd och mkisofs??

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

jeffs bild

Pow! Headshot!

------

FoHs bild

Jag kör med Brasero. Sitter ju i Gnome så det är smidigast. Det enda jag använder det till är väl att bränna ut iso-filer för olika distributioner. Har egentligen inte behov av något annat, ljud-CDs och dylikt bränner man ju liksom inte.

leochingkwakes bild

Jo, det är ju sant. Jag har bara bränt ut isos det senaste året. Behovet av det blir ju mindre med då man kan föra över isos till usbminnen. Jag fastnade aldrig för Brasero så jag har alltid installerat gnomebaker vid varje nyinstallation. Har kört lite bashburn med... Jag har bränt ut backuper på cd/dvd och det har jag gjort fram till sommaren detta året. Numera lagrar jag backuper på en extern hårddisk. Funderar på det där med att använda nåt i stil med diino. Kommer man behöva brännare i framtiden tro?

FoHs bild

Förmodligen inte. Det blir nog något form av minne. Visst kan det vara smidigt att kunna bränna en DVD med exempelvis hemmafilmer eller bilder, men allt fler spelare tar ju USB-minnen eller minneskort. Eller varför inte bara streama det från en dator eller didikerad enhet? :)

De packs med skivor som jag har just nu (en för CDR och en för DVDR) har jag haft i åtskilliga år, så det är ingen stor åtgång. Det går som sagt åt till att bränna ut räddningsskivor (ex GParted, SysRescCD), men jag har haft funderingar på ett didkerat USB-minne för alla dessa distributioner. Har ännu inte kommit mig för att studera hur det skulle gå till, vet inte om det går att använda en vanlig bootloader som GRUB för det. Distributionerna är ju liksom gjorda för Live-läge, så det är ju inte tal om att göra en vanlig installation av dom.

Lasps bild

Jag använder oftast det inbyggda i Win7 annars ImgBurn

Nu när du kom in på windows så kan jag lägga till det jag använder på den plattformen.

Infrarecorder

extons bild

Jag använder det jag har till hands. I KDE använder jag K3b. I Gnome Brasero och i Windows 7 ImgBurn.

LINUX.EXTON.NET

Charlies bild

Brasero hemma och ImgBurn på jobb..

hoths bild

k3b enbart.

----
Linux växer snabbast!

jonasbjorks bild

CD?

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

fredentofts bild

Klart som korvspad...

Vad fasen menar du?

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

jonasbjorks bild

aha nu minns jag. 1990-talet ringde och frågade efter sina cd-skivor..

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

leochingkwakes bild

tekniknörd Wink

jag sitter fortfarande med dvd-spelare... så cd/dvd är inte helt ute...

jag vet folk som fortfarande använder videoband (vhs)...

jonasbjorks bild

Så bara för att du sitter med dvd-spelare är inte tekniken ute? Det påståendet är lika sant som när jag skriver att cd/dvd är ute.

--

tux-svens bild

CD=Compact Disk (ehgelska!)  Wink

Det är t.ex alldeles utmärkt att bränna sina foton på en CD eller DVD.  Skivan går enkelt att förvara i bankfacket.  Billigt, brand och tjuvsäkert!  Smile

---

jeffs bild

...och din data ruttnar bort snabbare än mjölk surnar. Du är medveten om att CD- och DVD-skivor suger som permanent lagringsutrymme och att du, för din egen skull, borde bränna om skivor du vill spara, typ en gång om året?

------

tux-svens bild

Jag har ännu inte märkt av att någon av de backup-DVD jag har hemma ruttnat bort.  Det verkar i alla fall säkrare än att ha på en hemma-server som brinner med allt annat, eller som tjuvarna tar med sig..   Wink

Hur gör du då?

---

jonasbjorks bild

Molnet, hört talas om det? Där lägger jag mina backuper.

--

Charlies bild

Jag tycker det känns obehagligt. Vem läser mitt data där...

tux-svens bild

Instämmer Charlie. jag vill ha egen koll på mina filer.  Moln är bara för dem som är uppe i det blå..   Wink

---

abergmans bild

Jag har ett eget moln!

jonasbjorks bild

vill någon läsa mina pgp-krypterade filer så får de väl göra det

--

IngeSvs bild