Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

ER Diagram i Latex?

Någon som vet hur man skapar ER Diagram med Latex? Jag vet att det finns bättre program för detta (Dia till exempel), men jag vill göra dem med Latex.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

laves bild

Jag älskar dig Jonas. Frågor om Latex känns så mycket mer uppfriskande än ändlösa diskussioner om hur många distributioner "vi" ska ha:-)

Först den obligatoriska disclaimern: Jag har själv inte gjort ER-diagram, men när det gäller Latex och olika typer av illustrationer så är det TikZ som gäller och en bra källa att börja leta på är http://www.texample.net/ och där hittar man t ex http://www.texample.net/tikz/examples/entity-relationship-diagram/

Lycka till

jeffs bild

Om du väljer att ignorera idiottrådarna om hur Linux inte är som någon proffstyckare hemma i soffan som inte fattat vad öppen källkod är, så kommer de försvinna någon annan stans till slut. Det hoppas jag iallafall.

Inte heller jag har skrivit ER.diagram i LaTeX, men om jag får rekommendera något skulle jag rekommendera GraphViz + Dotty alternativt Ditaa. Ditaa är dessutom en del av Orgmode i Emacs, per default, så att göra skitsnygga diagram i Emacs och konvertera dem till exempelvis PNG är simpelt som sjutton.

(Självklart finns det dot-mode till Emacs också, men jag har aldrig använt det.)

------

Lasps bild

Om man inte får diskutera kan man bara lägga in länkar då!!

det ville sig inte ;-((

jonasbjorks bild

om man bara postar en länk är man en spammare. så tycker vårt filter och så tycker jag. skriv ett par ord iaf, typ "jag hittade något som kan vara intressant på denna LÄNK"

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .