Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Rippa cd

CAPTCHA

Funtar om nån vet hur och om man kan rippa cd med linux och vilka dvd-brännare finns på marknaden som funkar till linux också?

Tacksam för svar

Är helt ny med linux men redan frälst!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jeffs bild

Nu vet jag inte vilken distribution/skrivbordsmiljö du kör, men om du sitter med ett KDE-skrivbord sitter du troligtvis med Amarok, som både kan läsa musik-cd-skivor och rippa dem, direkt ifrån spelaren.

Jag har hittills inte stött på en enda cd/dvd-brännare som inte fungerat i Linux, så det är nog svårare att nämna någon som inte fungerar med linux än tvärtom.

Välkommen.

------

tux-svens bild

Jag har inte heller varit ute för, eller ens hört talas om att en CD/DVD-brännare inte funkat i Linux.   Jag brukar inte använda Amarok. jag har nog rippat direkt med K3b, om jag inte minns fel. 

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

tufftuffs bild

cdparanoia är det ultimata programmet för att rippa CD med. Det finns ett program för windows som är likvärdigt, men jag har glömt vad det heter nu. Andra program är avservärt sämre på att hantera defekter på skivorna.

Om man nu inte gillar kommandoraden så kan man köra grip och sätta upp att grip använder cdparanoia som backend. Kanske inte lika bekvämt som k3b, men väl värt mödan om man har några kvalitetskrav.

fredentofts bild

Med risk för att hamna en liten bit off topic så är det nog EAC (Exact Audio Copy) du tänker på i windows, och de flesta audiofiler jag stött på säger att eac piskar paranoia vilken dag som helst.

Dessutom har eac en hel del tuffa funktioner för felkorrigering och sånt tjafs, som mig veterligen inte paranoia har. Fungerar dessutom helt perfekt under wine.

Men visst, om man ska köra en "ren linux" så cdparanoia med grip som frontend om man vill tweaka och ha sig.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

tufftuffs bild

Det beror på vad du menar med paranoia. Det finns ju ett antal program som använder bibliotek från cdparanoia, men dessa bibliotek saknar många viktiga funtioner. Jag såg tex ett test som påstod sig testa paranoia mot EAC. I själva verket testade man CDex (med paranoiabibliotek) mot EAC, självklart var då EAC överlägset. Så många åsikter om cdparanoia vs EAC är helt enkelt missförstånd och okunskap.

Jag läste en seriös test av cdparanoia och EAC för några år sedan, dom kunde inte säga vilket som var bäst, bara att dom var lite olika och det berodde på skivorna och viken läsare man har vilket program som gav bäst resultat. Men det var några år sedan och båda programmen har utvecklats sedan dess, bla för att moderna läsare fungerar lite annorlunda. Exempelvis större cache och andra cachestrategier.

Så min rekommendation är att prova själv. Både EAC och cdparanoia är kompetenta program, som använder något olika strategier. Och att läsa en audioCD är inte alls så lätt som man skulle kunna tro.

frilas bild

Har tittat en hel del på detta och tyvärr har Linux-världen inget bra program att rippa med om man vill ha kvalitet, snabbhet och ett GUI värt namnet.

Som nämns av andra är EAC för Windows som körs i Wine det bästa, enligt min uppfattning. Sen är det bara att ladda ner lame.exe och lägga in i samma bibliotek som EAC, konfigurera programmet och rippa på. Programmet är mycket kompetent!

Kristians bild

Är soundjuicer så hemsk? Snabbheten bör bero av två saker, tiden att läsa skivan samt tiden att komprimera. Det senare lär vara samma om man i båda fallen använder lame.

---------------------------------------

polters bild

...Va? Banshee har en bra dialog för att importera musik från Audio-CD, och jag har för mig att Amarok har det samma.

Marcuss bild

Hur noggrant har du gjort dina efterforskningar innan du kommer med ett sådant påstående?

Både Amarok och Banshee är mediaspelare som har denna funktionalitet.Tror t.om Konqueror har funktionaliteten genom att gå in i Cd skivan, kopiera dem och klista in som MP3/OGG/FLAC osv osv.

Snabbhet? Menar du att skivan snurrar snabbare i windows? Eller för den delen att lame.exe ger bättre kvalitet än vad linuxpaketet lame ger?

GUI? Ptjah, vill man ha ett plottrigt utseende som ser ut som om man betalat för det kanske Fria alternativ inte är det bästa.. Och ärligt. Hur ofta rippar du skivor, till den mån att du måste ha ett extremt professionellt utseende?

Linux är inte Windows, sluta använd samma systemtänk.

frilas bild

Jag tycker nog att det inte finns så många som kan mäta sig med EAC - kanske senaste versionen av Banshee, ja.

Kristians bild

Är det något konkret du saknar eller är det mest en fråga om känsla?

---------------------------------------

frilas bild

Jag lyckas inte få komprimering till mp3 att funka trots att jag (tror) att jag har alla gstreamer pluginar installerade?? Tips?

Marcuss bild

du behöver linux lame (lame) och gstreamer-lame

Jag googlade lite om detta och hittade en artikel som jag tyckte var bra.

http://polishlinux.org/apps/multimedia/ripping-and-encoding-audio-files-...

frilas bild

Japp, intressant artikel - på många sätt.

tufftuffs bild

Tyvärr tog den inte alls upp varför det är så svårt det är att rippa en CD på ett bra sätt. Det finns helt enkelt inget lämpligt sätt att läsa skivan. Det man använder är avsett att för att strömma ljud direkt, så gott som spelaren kan. Och det är väldigt långt ifrån att få en korrekt rip. Bara en sådan sak som att tala om exakt var man skall läsa är omöjligt, skivan innehåller ingen exakt tidsinformation! Det är här som magiken med tex EAC kommer in, när man gör flera läsningar måste man matcha de olika samplingarna tidsmässigt utifrån deras innehåll. Och dessutom se till att man inte blir lurad av läsarens cache, så att man bara får samma felläsning flera gånger.

Det du nämner nu klarar tex cdstatus och även cdparanoia de använder frames för detta.

"Bara en sådan sak som att tala om exakt var man skall läsa är omöjligt, skivan innehåller ingen exakt tidsinformation!"

Det är nämnligen så att programet läser inte tid utan frames och det går 75st frames på en sekund, den kan läsa varje frame fleragånger om en frame är skadad och på så vis blir det en exakt läsning av skivan.

Så detta är inget som är specifikt för EAC

Nu kan jag snacka mer för cdstatus då dom småfelen och kompilerings bekymmren som fanns tidigare är borta. (mina patchar är mergade plus att han själv gjort lite småfix)

För när jag testade cdstatus sist så fungerade det inte som jag ville samt att dokumentationen, manualen och --help var bristfällig/felaktig så fixade till det. (finns i SVN)

Så vad exakt är det EAC gör som varken cdparanoia eller cdstatus klarar av?

Och för användare av KDE4 som vill ha något grafiskt program så kan jag rekomendera Audex.

Men det fungerar även att bara öppna skivan i dolphin och därefter välja mapp efter format.

Översikt AudioCD i dolphin

sedan är det bara att markera dom som du vill rippa och kopiera dit du vill spara dom rippade spåren.

Markering av spår att rippa

Dolphin ger en bra överblick då du direkt kan se storleken på filerna innan dom är rippade.

Dock finner jag cdparanoia slött vilket påverkar dolphin och Audex så jag föredrar cdstatus då jag upplever det snabbare.

Sedan tror jag att även amarok och k3b fixar detta under KDE4

GÅr det inte att lägga in bilder i inlägget utan HTML läget?

tufftuffs bild

Jag kanske skulle sagt att det inte går (gick) att tillförlitligt läsa tidsinformationen från skivan, fastän den finns där. Kanske det är bättre i dagens läge, jag har inte studerat ämnet på ett antal år.

Det du nämner nu klarar tex cdstatus och även cdparanoia de använder frames för detta.

Ja, cdparanoia klarar det, jag har aldrig påstått annat.  Jag har inte kollat på cdstatus förut, och det var några år sedan jag kollade på vad EAC och cdparanoia gjorde. I systemkraven för cdstatus står "A semi-recent cdrom drive". Jag förmodar att det betyder MMC-2 enhet som kan leverera korrekt Q-kanaldata tillsammans med audiodata (Q-kanalen innehåller tidsstämpling med 1/75s noggrannhet). Kanske det är bättre nu, men förut fick man ofta felaktigt Q-kanaldata. Och det är tillåtet att leverera nollor och ändå hävda att man klarar MMC-2, vilket många också gjorde.

Jag vet inte varifrån beteckningen "frame" ovan kommer ifrån, på en CD består en frame av 588 bitar, varav 192 databitar. Av 98 frames får man ett block eller section, vilket motsvarar 1/75 s och är vad du och cdstatus dokumentation kallar en frame.

Så vad exakt är det EAC gör som varken cdparanoia eller cdstatus klarar av?

Både EAC och cdparanoia klarar sig med äldre cdromläsare, eller buggiga läsare. Dom klarar tex att matcha block från olika läsningar ifrån innehållet. Dom klarar också äldre enheter med proprietära kommandon, även om det börjar vara historia nu.

Jag valde att använda frames då det är så det beskrivs i dokumentationen för att inte fördjupa sig i onödan.

Tackar för ett tekniskt svar.

Angående cdstatus så är det egentligen ett program framtaget för att kontrollera hårdvara (läs/skriv och media) som senare fått funktion för att rippa audio.

Oj dessa gamla läsare hade man nästan lyckats förtränga, så tänkte inte på dom men om dessa används så är det cdparanoia som gäller.

hoths bild

Det var mycket enklare än jag befarade när jag testade. Jag är gammal UNIX-man så jag "vet" hur man fixar sådeant och det är hemskt komplicerat. Men nu hittade jag inte vad jag letade efter.

Så lite musik under arbetet kanske piggar upp. DÅ inträffar miraklet. Konqueror poppar up och frågar vad den skall göra med skivan, alternativet inkluderar rippning. Bara att dra och släppa i en lokal folder. Hur enkelt som helst.

Fusk, mina UNIX-kunskaper inget värda längre...

Bränner skivor gör jag med k3b.

----
Linux växer snabbast!

danbers bild

Flikar in ett lite sent tips. Rubyripper.

Rubyripper är ett frontend till cdparanoia, som utöver cdparanoias egna felkorrigering gör egna kontroller för att säkerställa kvalitén. Som jag förstått det så är det ett av få program som kan leverera någorlunda jämförbara rippar med EAC. 

Om man hör någon skillnad på resultatet mot att använda någon annan kombination kan såklart diskuteras, men om man är ute efter en så exakt kopia av källa som möjligt så kanske det är något att satsa på.

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Rubyripper

http://code.google.com/p/rubyripper/

frilas bild

Tummen upp! Har installerat och lekt lite med Rubyripper. Den tar god tid på sig men vad jag kan bedöma hittills gör den ett mycket bra jobb.

Kan också rekomendera http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=799621 för Ubuntu