Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ubuntu netbook remix vs ubuntu

Hej

jag har har haft ubuntu/mint på min stationära burken ett tag.

köpte en toshiba nb100 igår och vill naturligtvis inte ha win på den heller. installerade netbook remixen (9.10) och det fungerar bra, MEN jag saknar "vanliga" ubuntu miljön lite. och ställer mig frågan om det är en god ide att installera vanliga ubuntu 9.10 på netbooken, om det drar ner prestandan, eftersom remixen ändå är speciellt framtaget för netbooks.

Tänker även på drivrutiner osv, har hört obekräftade rykten om att det kan vara ett problemå netbooks.

Tips/råd mottages tacksamt.

Laughing out loud

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Ubuntu har kommit i en speciell version kompilerad för Intel Atom, som gjort att strömförbrukningen minskats något. I övrigt är Atom-processorerna vanliga 32-bitarsprocessorer och därför fungerar Ubuntu 32-bit minst lika bra. Så med andra ord är den enda optimering som gjorts för netbooks bara den med strömförbrukningen (10% finns det en siffra på) samt förändringen i den grafiska miljön (tidigare kunde man byta fram och tillbaka, men det orsakade för mycket problem så det går inte längre).

Från och med nästa Ubuntu-version så kommer man inte längre ha en seperat version för Atom-processorer eftersom arbetet som krävs för det inte vägs upp av fördelarna.

Laser_Bladers bild

ok. detta låter mycket bra. visst är "netbook" miljön praktisk på sitt vis.. men det känns mer flexibelt med vanliga ubuntu,

Så rent prestanda messigt ska det inte skilja?

FoHs bild

Så vitt jag vet, nej. Den enda optimering som gjorts är den för strömförbrukning, efter vad jag läst. Det står lite mer här: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NzczOA

valdermans bild

Om prestanda bekymrar dig skulle du ju faktiskt kunna testa en annan dist och/eller välja bort tyngre program som de som ingår i GNOME till förmån för lättare fönsterhanterare/webbläsare/officemjukvara/whatever.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Lyfangs bild

Prova att skriva följande i Terminalen för att få "Classic Ubuntu" och samma igen om du vill ha tillbaka Ubuntu Netbook Remix miljön igen:

desktop-switcher

/ Lyfang

Laser_Bladers bild

följande hände:

micke@ubuntu:~$ desktop-switcher
The program 'desktop-switcher' is currently not installed.  You can install it by typing:
sudo apt-get install desktop-switcher
desktop-switcher: command not found
micke@ubuntu:~$
micke@ubuntu:~$ sudo apt-get install desktop-switcher
[sudo] password for micke:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd        
Läser tillståndsinformation... Färdig
Paketet desktop-switcher är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Det kan betyda att paketet saknas, har blivit föråldrat eller endast
är tillgängligt från andra källor
E: Paketet desktop-switcher har ingen installationskandidat

Hade varit smidigt om man bara kunde byta miljö Sad

efter svaret på den frågan så ställer vi en till. Jag har nu installerat dual boot, hur gr jag om jag bara vill ha ubuntu? partitonera utrymmet windos är på eller är det helt ny installation som gäller? 

FoHs bild

Om du inte hunnit kört in systemet allt för mycket så skulle jag rekommendera en ominstallation, det blir enklast. Alternativet är väl att lägga GParted på ett USB-minne och starta ifrån det, sedan ta bort Windows-partitionen, flytta hela Ubuntu-partitionen och sedan ändra bootloadern Smile

Angående Desktop Switcher så är det borttaget eftersom det var alldeles för buggigt. Officiell förklaring från utvecklarna:

The architecture/design of desktop-switcher of trying to update the live configuration (GConf settings and others) makes it really fragile and error prone; desktop-switcher also takes some backups of gconf settings in ~/ and attempts to restore them, which creates more code pathes and potential problems. It's easy to end up in a completely broken setup with some minutes of playing.

desktop-switcher was intended to help hardy UNR users to disable clutter/opengl when their setup didn't support that nicely. Nowadays, we except these to just work, so it's kind of not required.

Finally, desktop-switcher duplicates the settings from ubuntu-netbook-remix-default-settings, so we need to update two places when we change them,

In karmic+1, we'd like to implement this feature by having an UNR session on the GDM screen along GNOME, that would be a much more solid and clean design. This would also solve the duplication.

So to sum up, we'd like to unseed desktpo-switcher in karmic's UNR and revisit this differently in lucid. We will still attempt to fix top issues if time and complexity of the fixes permit.