Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Varning: Disken innehåller många trasiga sektorer!

Jag har en testinstallation av Mint 8 RC1 på min desktop.   Jag uppdaterade den för några minuter sedan med nyaste paketen.   Rätt som det är kommer det upp en varingsikon i panelen och en ett litet varningsfönster mitt på skrivbordet.

Min äldsta disk sda (82 GB) pekas ut med texten "Disken innehåller många trasiga sektorer".

Det måste vara det här disk-övervakningsprogrammet som diskuterats tidigare här på LP. Det tycks i alla fall vara installerat by default i Mint 8. Det var ju bra - fast det var ju mindre bra att disken verkar må dåligt. 

Den kan kanske duga till att provinstallera olika distar på i alla fall.  Eller ska jag gå bort till Misco och köpa en ny direkt?  Mitt riktiga /home har jag på sdb och alla videofilmer som jag tagit ligger på sdc, som dessutom är urkopplad för tillfället. 

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Lyfangs bild

För att slippa en massa bekymmer skulle jag att byt till en annan direkt om man inte vill förlora viktiga filer mm. Jag har hört att det finns program som kan reparera skadade sektorer eller gömma dem eller nåt så man bara använder den friska delen. Om det går vet jag inte, men är disken sliten så var hjälper de om det bildas fler skadade sektor och data förloras. Möjligtvis är ju det en bra prova distar disk, men då vet man ju inte om disken tjorvar eller disten man provar.. Tänkte föreslå att ha den temporära filer, men det kan skapa problem tror jag.

/ Lyfang

tux-svens bild

Jo det har du nog rätt i.  Denna gången skall jag peta i en sata.  Smile   Jag har bara haft pata förrut - av slentrian, för jag har ju båda anlutningsmöjligheterna.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Jag skulle ha kvar den och provköra distar på Smile Det kanske inte är så allvarligt som det låter, starta Disk Utility under Administration (palimpsest i terminalen) och se om du kan få fler detaljer. Du verkar ju ha dina viktiga saker på andra diskar, så på det viset är det ju ingen fara om den skulle säcka ihop totalt. Dyker det upp en massa konstiga fel i systemet framöver så kan du ju tänkas ha en lösning iaf Smile

Lyfangs bild

Tänkte bara säga att det finns lite sanning i citatet, men jag ska också berätta om personliga erfarenheter nedan citatet om du vill analysera vad det skadade sektorerna finns och förhoppnings vis göra hårddisken användbar till någonting iallafall:

“Fascist

2006-07-27, 19:42

men jag vill köra ett HDD Regenerator-program på den ena disken för att reparera skadade sektorer,

Meningslöst. Mjukvara kan aldrig reparera fysiska skador på en hårddisk. Tips: rädda det du vill ha kvar, kasta sedan disken och köp en ny.”

Källa: https://www.flashback.info/archive/index.php/t-353325.html

När jag "reparerade" en skadad hårddisk

Jo, hjälpe en gång någon som hade en hårddisk med massa skadade sektorer. Det som var tur var att det bara fanns skadade sektorer i början av hårddisken. Det jag gjorde var att fylla disken med tomt utrymme där det skadade sektorerna fanns och sedan skapade en partition där den friska delen av hårddisken fanns. Installerade senaste version då (kanske intallerade i februari/mars någon gång) Ubuntu 8.10 på datorn och killen som använder den kör med samma dator än idag från vad jag vet. Än så länge har det inte funnits några klagomål att hårddisken tappar information eller att Ubuntu krånglar Smile.

Fast är sektorerna utspridda skulle jag tro att disken är sliten och att det hur som helst inte är lämpligt att lagra viktigare information som (t ex personliga filer) på en sådan hårddisk. Hårddisken jag “fixade” är nog gränsfall för att lagra personliga filer, om ens det..

/ Lyfang

tux-svens bild

Intressant, inlägg, tack Lyfang.

---

Lyfangs bild

"Ubuntu 8.10 på datorn och killen som använder den kör med samma dator än idag från vad jag vet. Än så länge har det inte funnits några klagomål att hårddisken tappar information eller att Ubuntu krånglar Smile."

Måste rätta till och säga att han tycker att datorn är seg, kan det vara ett tecken på att hårddisken håller på att gå sönder ändå?

/ Lyfang

FoHs bild

Ja, jag skulle tro det. En kompis dator med Vista var väldigt seg men fungerade till synes helt ok i övrigt (han har tappat den i golvet vid ett tillfälle). När jag testade att installera Ubuntu på den så gick det inte, och från LiveCDn klagade Disk Utility om att disken var väldigt skadad. Varför den upplevs som seg är kanske att det krävs så många läsningar för att få fram informationen eller något sådant.

tufftuffs bild

Hårddiskar innehåller ett antal reservsektorer. Att ett fåtal sektorer är dåliga är normalt även för en ny disk, för den nya disken så ser du det aldrig, de dåliga sektorerna är redan ommappade till reservsektorer. Enstaka sektorer kan bli dåliga, man märker då att man får ett läsfel. Sådana sektorer mappas om till reservsektorer automatiskt ifall en överskrivning inte lyckas.

Om man läser en disk sekventiellt och lyssnar noga kan man ibland höre en extra sökning, det kan då vara att man läser en reservsektor istället för den ordinarie.

En större mängd trasiga sektorer tyder på större fel eller att disken håller på att rasa. Har man något på den så försök kopiera disken med dd-rescue. Sedan kan man hålla på att försöka rädda data från kopian istället, risken är annars stor att man kvaddar orginalet under räddningsförsöken.

fredentofts bild

Ett alternativ till dd-rescue är myrescue som fungerar på ungefär samma sätt, men som förutom att läsa ut datan, loggar vilka sektorer den läst, vilka som misslyckats osv, så att man enkelt kan återuppta läsningen om den skulle avbrytas mitt i, exempelvis av att disken är rejält trasig på sina ställen. Man kan också ange att den om den hittar en dålig sektor ska hoppa fram en bit och fortsätta där, för att sen läsa om sektorerna runt den skadade vid nästa körning. Det har räddat mig ett par gånger med diskar där dd-rescue gått bet.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

mindlights bild

Fick samma sak när jag installerade Karmic för några veckor sedan.

Visade sig vara en av mina 500GB från Seagate. Blev lite paff. Har 2 andra från samma batch som inte fått problem.

Kontaktade Seagate och om S.M.A.R.T rapporterar fel så går det på garantin...bara att skicka in... Wheeee...

Rätt skönt att Linux-distarna nu har det jag dissat Windows för de senaste 10 åren (SMART har funnits sen minst 1997). I varje diskussion där Windows förhärligats har jag sarkastiskt frågat vad ett operativsystem borde ha med i lådan... Webläsare eller varningssystem för trasiga hårddiskar.

De flesta tystnar när man påpekar att systemet finns i alla moderna datorer men att Microsoft inte orkat göra en service som pollar diskarna och loggar / meddelar vid problem.

På sin höjd kan du få ett meddelande om disk timeout i loggarna... men där gör det ju ingen nytta... Tongue

Sen snacket om att man kan reparera skadade sektorer:

Jo tjena. Må den tiden då vi snackade MFM och RLL (innan ATA och IDE kom) kunde man göra lågnivåformatteringar.

Med SCSI och IDE doldes den fysiska disken och firmware i diskcontrollern sköter allt sånt. Det är bl a den som sköter ommappningar på disken och ger SMART-rapporter.

Att en disk går att använda betyder inte att den är hel på långa vägar. Om en sektor måste läsas 4-5 gånger innan man fått fram ett tillförlitligt resultat betyder bara en sak:

Du ska säkerhetskopiera disken ASAP och springa ner på stan o köpa en snabbt som attsingen om du inte har garanti d v s.

En ny disk kostar som 5 Whopper Meal... om priset känns som ett problem är det dags att banta Wink

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

Lyfangs bild

Hej!

Jag är och hälsar på hos en bakant och fick honom att säga ja till att prova Ubuntu via Wubi. Men Ubuntu säger följande:

"DISKEN INNEHÅLLER MÅNGA TRASIGA SEKTORER"

Vad ska jag ge får råd åt min vän? Det är två hårddiskar han har men jag tror att det är "C:\" disken som är den troliga det är den med de sk. trasiga sektorer på. Mer information från SpeedFan 4.40: "Hårddisken är Maxtor 7Y250M0 med firmware YAR511W0.

Medeltemperaturen för denna hårddisk är 44C (MIN = 28C MAX = 59C) och din är 54C.

och "Hårddisken är Maxtor 7Y250M0 med firmware YAR511W0.

Medeltemperaturen för denna hårddisk är 44C (MIN = 28C MAX = 59C) och din är 47C."

/ Lyfang

FoHs bild

Kolla först vad programmet säger mer specifikt, programmet heter Disk Utility och finns under System -> Administration (då ser du ju även vilken disk det är det gäller). Det kanske inte är så farligt som det låter, men personligen skulle jag definitivt börja tänka på en ordentlig backup och att inte spara viktig data på den.

Lyfangs bild

Ja, det har vi redan börjat med, håller på att föra över Mina dokument mm. Tänker man sig för så att man sparar viktig information går nog datorn att använda datorn annars. Han hade också en bärbar där jag uppdaterade från Ubuntu Netbook Remix, från 9.04 till 9.10. Konstig grej var att startknappen inte fanns med från början i Netbook Remix 9.10! Men jag la in den så han kan använda den datorn nu och dessutom stänga av den. Man måste lägga till appleten manuellt i Netbook Remix 9.10..

/ Lyfang

Lyfangs bild

Bara för att det inte ska kunna uppstå missförstånd. "DISKEN INNEHÅLLER MÅNGA TRASIGA SEKTORER" datorn är inte samma dator som jag pratade om tidigare i inlägget.

/ Lyfang

tux-svens bild

Jag åkte bort till Misco och inköpte en Samsung 500 GB sata disk.

Jag var tvungen all pilla lite i mitt BIOS innan systemet kunde upptäcka disken, på min gamla dator, men sedan gick det bra.

Precis när jag höll på med hårddisken släpptes nya Mint 8, så det fick bli det direkt på den.  Smile

Nu finns det inga klagomål på några diskar längre i alla fall.   Smile

---