Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Wubi - Ubuntu installerare för Windows

Görs på egen risk och jag tar inget ansvar för förlust eller skada som denna artikel kan orsaka

Wubi - Ubuntu installerare för Windows

Wubi är en officiel Ubuntu installerare för Windows användare som kan ta dig till Linux världen med ett enda klick. Med Wubi kan du installera och avinstallera Ubuntu som alla andra Windows program på ett enkelt och säkert sätt. Är du nyfiken på Linux och Ubuntu? Att prova Linux har aldrig varit enklare!

Wubi är Enkelt

Inget behov av att bränna en CD. Bara kör installationsprogrammet, ange ett lösenord för det nya kontot och klicka på "Install", gå ta en kaffe, och när du är tillbaka, kommer Ubuntu att vara redo för dig.

Wubi är Säkert

Du hålla Windows som det är, Wubi bara ger en extra möjlighet att starta upp Ubuntu. Wubi kräver inte att du ändra partitioner på din dator, eller att använda en annan starthanterare, och inte installera speciella drivrutiner. Det fungerar precis som alla andra program. Wubi är fri från spionprogram och malware, och är öppen källkod, så vem som helst kan verifiera detta.

Wubi är Avskild

Wubi håller de flesta av filerna i en mapp, och om du inte gillar det, kan du avinstallera den helt enkelt, som alla andra program.

Wubi är Gratis

Wubi och Ubuntu kostar absolut ingenting (fri som i öl), men ändå ge en ”state of the art”, ett helt fungerande operativsystem som inte kräver någon aktivering och inte ställer några begränsningar för dess användning (fri som i frihet).

Systemkrav

384 MB minne

5 GB hårddiskutrymme

Windows 98, 2000, XP, Vista

http://wubi-installer.org/

/ Lyfang

Edit: Jag har flyttat källorna ner till en kommentar nedanför om någon är intresserad.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Wubi har behandlats ett antal gånger förut här på Linuxportalen.

Felrapportering

... Nu har jag kört igen Wubi installationer ett antal gånger och har ett antal synpunkter och ... Jag skulle tippa på att buggar rapporteras direkt till Wubi på deras sida. Efter lite grävande hittade jag ... och synpunkter på vad som bör rättas till i Wubi. EDIT: såg att jonas erbjudit sig lite längre ner också. ...

Diskussionsämne - Lasp - 2009-07-30 22:12 - 6 kommentarer - 0 bilagor

Nollställa från WUBI

... inte har något intresse av det Linux man installerat via Wubi så är det väl bättre att avinstallera det? Nu spekulerar jag bara. ...

Diskussionsämne - Lasp - 2009-07-30 18:51 - 4 kommentarer - 0 bilagor

Hsoconnect startar inte i linux mint

... Jo visst har jag internet mobilbredband men jag kör wubi så jag dualbootar vista och mint så därför kan jag inte få internet i ...

Diskussionsämne - copyguy - 2009-06-17 16:05 - 7 kommentarer - 0 bilagor

Wubi 9.04 startar inte?

... efter ett litet uppehåll med linux. Tyvärr vill inte wubi starta när jag dubbelklickar på exen i windows. Datorn laddar i några ... varit med om det på de två tidigare versionerna av wubi. Det verkar inte vara ett speciellt känt problem heller så jag ...

Diskussionsämne - calinox - 2009-05-23 17:11 - 1 kommentar - 0 bilagor

Det sa bara smack!

... ut Kunde kanske ha kòrt direkt! Kòrde den via WUBI och fick dè en paralell installation pè bara nègra minuter! 4+3 ca ...

Diskussionsämne - Lasp - 2009-04-23 18:52 - 15 kommentarer - 0 bilagor

Portable Ubuntu

... helst. Ingen separat installation eller installation mha. Wubi krävs alltså. Default rootlösenord är 123456 ... Ingen separat installation eller installation mha. Wubi krävs alltså. Och hur menar du att det skall fungera då? tagit ...

Nyhet - Jarulf - 2009-04-11 19:34 - 7 kommentarer - 0 bilagor

hur avinstallera ubuntu 8.10 för få in 9.04?

... att du installerat Ubuntu från Skiva och inte från Wubi-installer? 1, Man tar vanligtvis inte bort operativsystem, man skriver ... sådant) tror jag att du i själva verket installerade med Wubi. Då installerar du Ubuntu i en stor fil på Windows-partitionen. Då kan ...

Diskussionsämne - jeag - 2009-03-18 08:36 - 13 kommentarer - 0 bilagor

Nedladdning samt info om OpenSuse, Fedora samt Ubuntu

... för den interna. Ett annat tips är att du testar Wubi. Wubi gör att du kan installera Ubuntu på din Windows-partition i en stor fil ...

Diskussionsämne - plun - 2008-12-04 19:11 - 4 kommentarer - 0 bilagor

Min julklapp: Linux

... hushållet. Ja, alltså, jag installerade Ubuntu medelst Wubi. Jag tror det kan uppskattas i längden, Ubuntu har ju fler spel och ...

Blogginlägg - FoH - 2008-12-25 22:37 - 4 kommentarer - 0 bilagor

Ett Alternativ vid val av OS

... allting bara fungerade liksom. Förut när jag provade Wubi, då gick det inte alls lika smidigt och grafiken krånglade, nu är ...

Blogginlägg - Lasp - 2008-12-16 17:22 - 4 kommentarer - 0 bilagor

Inloggning till Ubuntu från Windows [LÖST]

... installerat genom Har du installerat genom windows (med wubi) eller har du installerat direkt från ubuntu-skiva? Om du installerat genom wubi så är det troligtvis konfigurationen för ntldr som ska ändras. Detta ...

Diskussionsämne - jeag - 2008-12-15 17:02 - 18 kommentarer - 0 bilagor

Vilken Linux är lämpligast?

... vad du kör nu. Men Vet inte vad du kör nu. Men Wubi är väl en bra väg att kolla på någon av Ubuntu distributionerna. ... tokbra, och tokenkelt att få igång så kör Ubuntu via Wubi-installer http://wubi-installer.org/   Ubuntu är den ...

Diskussionsämne - snapphanen - 2008-10-26 20:33 - 5 kommentarer - 0 bilagor

Wubi ett suveränt och säkert sätt att skapa en flervalstart

... Vi installerade Ubuntu med wubi på två bärbare Hp datorer med 250 Gb diskar i går wubi föreslog 15 Gb av utrymmet på C: men vi tog bare 10 gb av de ...

Blogginlägg - svendus - 2008-10-10 11:22 - 4 kommentarer - 0 bilagor

Nybörjare söker svar!

... för Jag testade nyss Ubuntu för första gången genom wubi och detta fungerade utan större problem. Dock undrar jag hur jag får ...

Diskussionsämne - calinox - 2008-05-17 15:57 - 20 kommentarer - 0 bilagor

Några nackdelar med Wubi?

... Fick nyss en första försmak av ubuntu. Detta skedde via Wubi som på ett enkelt sätt klarar av att in/avinstallera de flesta ... problem och det jag undrar är vilka nackdelarna med wubi egentligen är? Nu valde jag maxutrymmet på 30 GB vid installationen ...

Diskussionsämne - calinox - 2008-05-24 23:21 - 10 kommentarer - 0 bilagor

jb: Hela världen är fake!

... Vilket lyft redan i installationsprogrammet. Körde en Wubi på en Ny Vista B med SP1. Så visst kommer det att bli lättare att ...

Blogginlägg - jonasbjork - 2008-04-20 22:26 - 4 kommentarer - 0 bilagor

Glöm distarna

... gå fram som en ångvält och amerikanerna älskar redan Wubi ,     Mark S ser själv potentialen Nu sörjer jag inte en ... lösa alla dess tidigare problem.   Visst är ju Wubi fint, men att om det är en genväg förbi himlaportarna är jag inte så ...

Blogginlägg - pb - 2008-04-15 19:50 - 36 kommentarer - 0 bilagor

Hur kommer jag åt min bootmeny på WIN-98, när jag ska installera Ubuntu?

... startat datorn. Om du inte kan detta, kan du ta hem en WUBI. Lägger in en länk här : http://wubi-installer.org/ . Sa jag att du är välkommen till LinuxPortalen ...

Diskussionsämne - thewasp91 - 2008-03-14 17:03 - 4 kommentarer - 0 bilagor

Ubuntu Hardy Heron - Alpha 4

... och brännarprogramet Brasero med som standard. "Wubi" kommer att ge windowsanvändare möjlighet att installera Ubuntu inifrån ...

Nyhet - geklund - 2008-02-01 19:43 - 3 kommentarer - 0 bilagor

Ny förbättrad version av LP Ubuntu Live Remix

... Förlåt en okunnig i ämnet. Men jag har testa någon Wubi installation och jag undrar hur svårt (eller lätt) är det att lägga till en Wubi start på denna eminenta skiva. En del människor kan inte hantera Live ...

Nyhet - exton - 2007-12-22 17:29 - 26 kommentarer - 0 bilagor

LINUX.EXTON.NET

valdermans bild

Vad är poängen med att publicera en kopia av information som finns enkelt tillgänglig någonannanstans här, utan att tillföra någonting själv? Låter legendariskt meningslöst, tycker jag.

översatt med Google Översätt

Epic fail.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

bittins bild

+1

Lyfangs bild

Vad menas med +1?

FoHs bild

"Jag håller med föregående talare" :)

Lyfangs bild

Årets värsta inlägg 2009..? Smile

FoHs bild

Vad menar du?

Lyfangs bild

"Vad är poängen med att publicera en kopia av information som finns enkelt tillgänglig någonannanstans". Men sen har jag ju tillfört med andra kommentarer, mer info och så vidare + att http://wubi-installer.org sidan inte finns på svenska vid den här tidpunkten.

/ Lyfang

FoHs bild

Sant. Dock bör du kanske ta bort den engelska texten helt. Blir något förvirrande att läsa samma information först på engelska och sedan kommer den översatta meningen.

Lyfangs bild

Källorna är nedflyttade till en kommentar nu.

/ Lyfang

FoHs bild

Ser genast mycket trevligare ut Smile

Lyfangs bild

Tack för eran feedback Smile

extons bild

Lyfang!

"Felet" var att du från början presenterade Wubi som en nyhet, som ingen här på Linuxportalen förväntades känna till. Wubi är alltså i själva verket välkänt.

Det retade mig lite (och uppenbarligen några till).

LINUX.EXTON.NET

Lyfangs bild

Wubi - Ubuntu installerare för Windows ligger på Distributioner » Ubuntu
Wubi - Ubuntu installerare för Windows har aldrig varit en publicerad nyhet tror jag, men det har den här:
Ubuntu 10.04 Lucid Lynx Alpha 1 släppt http://www.linuxportalen.se/articles/2009/12/11/ubuntu-1004-lucid-lynx-a... som jag publicerade som en nyhet.

/ Lyfang

extons bild

Jag menade (givetvis) att ditt inlägg var formulerat som om förekomsten av Wubi var en nyhet.

LINUX.EXTON.NET

Lyfangs bild

Jag upplever Wubi som enkel att använda. Själv tycker jag att det har varit smidigt att kunna ha ett program som installerar Ubuntu/Kubuntu mm. i Windows. En till sak med Wubi som jag uppskattar är att det går att avinstallera om man inte vill köra med Ubuntu/Kubuntu något mer eller om man av någon anledning vill ta bort det. Alltså kan det vara bra för någon som kör med Windows och sedan önskar att prova Linux utan att ta för stora ”risker”. Det jag tänker på med risker är främst borttagning av bootmanager (t ex GRUB) och Linux partitionerna, om man inte längre vill köra med Linux. En till sak är att jag inte sett att det finns något sätt för en nybörjare att konfigurera GRUB i ”vanliga” Ubuntu. Låt oss säga att man vill ha Windows som första boot alternativ, hur gör den som enkelt vill ändra det i Ubuntu? Wubi sätter Windows som första boot alternativ, en av anledningen till att jag ”vågade” rekommendera att installera Linux på en bekants dator, som ville prova Linux.

Problem med Wubi
Jag installerade Ubuntu med Wubi och tänkte installera KDE på Ubuntu. Installerade KDE packeten och allt, startade om.. kunde inte boota till Ubuntu något mer.. avinstallerade det ifrån Windows..

Avinstallerade Ubuntu som var installerad med Wubi på en bekannts XP dator, då var Ubuntu kvar i Windows bootmanagern. Men jag skulle ändå ominstallera Ubuntu då den som jag installerade åt valde ett lösenord med ett mellanslag. Om man har det här problemet med att Wubi ligger kvar i bootmanagern vill jag tipsa om det här inlägget: http://www.linuxportalen.se/forums/2009/07/30/nollst-lla-fr-n-wubi

Installerade 32-bitars Kubuntu 9.10 Karmic Koala med Wubi och kör med det nu och är nöjd.

/ Lyfang

Lyfangs bild

Hej!

Ni som vill testa Wubi vill jag bara säga att det är bäst att avakta. Fick förfrågan och uppdaterade med "Uppdateringshanterare" till bl.a. "linux-headers-2.6.31-16-generic (Ny installation)". Efter det frågade Ubuntu om jag ville starta om, vilket jag gjorde, då kunde jag inte boota till Ubuntu. Som tur kan man enkelt ta bort Ubuntu när man installerat via Wubi, på ett enkelt sätt. Vilket jag gjorde och avinstallationen fungerade bra. Kan tillägga att jag använde Ubuntu 9.10 Karmic Koala 64 bitars version, så det kan ha något 64 bitars versionen att göra.

/ Lyfang

tux-svens bild

Något strul kan det nog vara, Mint bestämde sig för att helt skippa Wubi i Mint 8 p.g.a. kompatibilitetsproblem.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

Lyfangs bild

Tror att det hade med att det var en 64 bitars version, har också haft problem med Kubuntu 9.10 64 bitars version, ganska stora t.ex. att system ljudet fungerade men inte ljudet från Youtube eller Spotify som jag installerat via Wine. Skulle just nu rekommendera att installera Ubuntu 9.10 32 bitars version eller möjligtvis Kubuntu32 bitars version via Wubi, om man har Windows. Kan vara så att man kanske ska titta runt på något bättre. Såg att tux-sven har lagt in ett inlägg om Linux Mint, men jag tycker om Wubi när man kan installera och avinstallera via Windows.

Sitter nu med Ubuntu 9.10 32 bitars version installerat med Wubi och skriver detta, har uppdaterat med "Uppdateringshanterare" och kunde boota utan problem. Så jag har kommit fram till att det hade med Wubi och Ubuntu 9.10 64 bitars versionen att göra.

/ Lyfang

Edit: Glöm inte att göra backup, speciellt med Ubuntu/Kubuntu/andra versioner.. via Wubi. Vet inte om man kan rädda data från en "partition" installerat med Wubi?

Lyfangs bild

Kanske ska prova mint4win då det verkar samma sak som Wubi i princip:

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=29&t=23400

Läste ungefär det samma som tux-sven sa om att Mint 8 inte stöds just nu, pga inkompatibilitet med GRUB:

"As of Linux Mint 6 'Felicia', a Windows installer is included as one of the installation methods, called mint4win, a rebranded version of Wubi.[3] It is activated when the CD is inserted into a computer under Windows, providing AutoRun is enabled. However, in Linux Mint 8 'Helena' this feature was no longer available, due to incompatibility with GRUB 2, which was first used in that release." Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint

Lyfangs bild

För de som kör vanlig Ubuntu och vill konfigurera GRUB kan jag tipsa om StartUpManager. För att installera:

sudo apt-get install startupmanager

För att köra:

sudo startupmanager

Lyfangs bild

Källor skrivet av Lyfang den 26 November, 2009 - 21:32, flyttad hit nu.

Källa: http://wubi-installer.org/ översatt med Google Översätt och rättat av Lyfang (inte mitt riktiga namn). En av anledningarna till att skriver det här är för att jag vill kunde posta en länk till det här inlägget från Facebook. Översatt och rättat: 2009-11-26

Endast källor, inget information extra utöver det jag skrev innehållsmässigt. Men ska publicera hur jag har översatt texten

Google Översätt:

Wubi är en statsstödd Ubuntu Installer för Windows-användare som kan ta dig till Linux världen med ett enda klick. Wubi allows you to install and uninstall Ubuntu as any other Windows application, in a simple and safe way. Wubi kan du installera och avinstallera Ubuntu som alla andra Windows-program på ett enkelt och säkert sätt. Are you curious about Linux and Ubuntu? Är du nyfiken på Linux och Ubuntu? Trying them out has never been easier! Försöker dem har aldrig varit enklare!

Wubi är Enkel

No need to burn a CD. Inget behov av att bränna en CD. Just run the installer, enter a password for the new account, and click "Install", go grab a coffee, and when you are back, Ubuntu will be ready for you. Bara kör installationsprogrammet, ange ett lösenord för det nya kontot och klicka på "Install", gå ta en kaffe, och när du är tillbaka, kommer Ubuntu att vara redo för dig.

Wubi is Safe Wubi är Safe

You keep Windows as it is, Wubi only adds an extra option to boot into Ubuntu. Du hålla Windows som det är, Wubi bara ger en extra möjlighet att starta upp Ubuntu. Wubi does not require you to modify the partitions of your PC, or to use a different bootloader, and does not install special drivers. Wubi kräver inte att du ändra partitioner på din dator, eller att använda en annan starthanterare, och inte installera speciella drivrutiner. It works just like any other application. Det fungerar precis som alla andra program. Wubi is free of spyware and malware, and being open source, anyone can verify that. Wubi är fri från spyware och malware, och vara öppen källkod, kan någon verifiera detta.

Wubi is Discrete Wubi är Discrete

Wubi keeps most of the files in one folder, and if you do not like it, you can simply uninstall it as any other application. Wubi håller de flesta av filerna i en mapp, och om du inte gillar det, kan du avinstallera den helt enkelt som alla andra ansökningar.

Wubi is Free Wubi är Gratis

Wubi and Ubuntu cost absolutely nothing (free as in beer), but yet provide a state of the art, fully functional, operating system that does not require any activation and does not impose any restriction on its use (free as in freedom). Wubi och Ubuntu kostar absolut ingenting (fri som i öl), men ändå ge en state of the art, helt fungerande operativsystem som inte kräver någon aktivering och inte ställer några begränsningar för dess användning (fri som i frihet).

Krav

384 MB memory 384 MB minne

5 GB harddisk space 5 GB hårddiskutrymme

Windows 98, 2000, XP, Vista Windows 98, 2000, XP, Vista

Lexin - Svensk-engelskt lexikon:

Wubi är Avskild

Wubi håller de flesta av filerna i en mapp, och om du inte gillar det, kan du avinstallera den helt enkelt, som alla andra program.

http://lexin2.nada.kth.se/sve-eng.html

/ Lyfang

Lyfangs bild

Wubi, Ubuntu 9.10 AMD64 och sh:grub>

Jag installerade Ubuntu 9.10 AMD64 and jobbade med det, men diskutrymmet tog slut. Jag körde bl.a. BOINC Manager och Transmisssion då. Flyttade data till annan partition. Startade om och Linux kärnan 2.6.31-19 fick "Kernel panic". Körde då 2.6.31-14, vilket gick bra. Ominstallede 2.6.31-19 kärnan med Synaptic men fick "You need to load the kernel first" med 2.6.31-19 vid start. Då tog jag bort 2.6.31-19 packet via Synaptic där det stod 2.6.31-19. Tror det var: 2.6.31-19 linux-generic, 2.6.31-19 linux-headers-generic, 2.6.31-19 linux-image-generic. Vid boot av GRUB fick jag: "sh:grub".

Läste "sh:grub Fix Wubi after grub-pc update on Karmic Koala" http://www.omaregan.com/?p=583 och fick: 

sh:grub> ls -l

Partition hd0,5 ntfs
Partition hd0,3 ntfs
Partition hd0,1 ntfs
Device fd0: Unknown filesystem

sh:grub> linux /boot/vmlinuz-2.6.31-14 root=/dev/hd0,5 loop=/ubuntu/disks/root.disk ro

error: file not found 

sh:grub> initrd /boot/initrd.img-2.6.31-14

error: You need to load the kernel first. 

sh:grub> boot

error: no loaded kernel

/ Lyfang

FoHs bild

Ja, en av nackdelarna med Wubi är ju ett känsligare filsystem...

Lyfangs bild

och en av fördelarna med Wubi är att det är mycket lätt att avinstallera...

fredentofts bild

Och en nackdel är att du "avinstallerar" det om du skulle installera om windows.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

metalmacs bild

Tack för denna info, sitter nu i ubuntu på min HP Pavilion dv6 och skriver detta, perfekt sätt att prova på ubuntu fullt ut. Allt värkar fungera med min laptop, förutom ljudet som krävde lite pill i terminalen för att få igång, men nu fungerar det me! Smile