Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Kan inte se på filmer på Dagens Industris hemsida

Jag har Ubuntu 9.10. När jag ska göra något så till synes enkelt som att titta på filmer på Dagens Industris hemsida så funkar det inte. Jag kommer då bara vidare till en hemsida hos adobe där jag ombeds ladda hem något som kallas Adobe Flash Player.

Det finns massor med olika varianter man kan välja. Och jag bryr mej inte mer än att jag vill ha så att jag kan titta på filmer hos Dagens Industri. Är oxå glad om nedladdningen inte kostar pengar. Det finns exvis en version som heter .deb for 8.04+. Är det den jag ska välja fast jag har vesrion 9.10?

Är det den jag ska välja? Eller står .deb för att dom debiterar för programvaran? Det finns också en annan med ett jättemystiskt namn. Den heter YUM for linux osv...

Tacksam för eventuell hjälp.

Vänligen Kopellos

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

bittins bild

.deb står för Debian och om du kör Ubuntu ska du köra den då Ubuntu bygger på Debian 

jentins bild

Nu e jag inte ubuntumänniska, men kommer det inte upp automatiskt i ubuntu att det saknas ett tillägg för att sidan skall visas. Accepterar man detta installeras flash automatiskt.

FoHs bild

Jo, så brukar det fungera. Det finns annars i paketarkivet. Starta Ubuntu Software Center och sök på Flash så dyker det upp.

kopelloss bild

Tack. Problemet är löst. Det kom upp automatiskt att det saknas tilägg. Detta när jag var på en annan hemsida. I den här automatiska grejen som kom upp så fanns det inte massor med alternativ att välja på. Efter jag hade installerat detta flash-tilägg kunde jag också se på filmer hos Dagens Industri.

Kristians bild

Gissar att du fick välja på Adobe Flash, SWFDec och GNU Flash. Tyvärr får man i regel välja den förstnämnda eftersom de övriga ännu inte presterar lika bra eller har samma mängd funktionalitet.

---------------------------------------

bittins bild

gnash <3