Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hemm nätverk

Hejsan!
Har ett nätverk hemma med en Windows 2003 server, och 4 arbetsdatorer som består av linux ubuntu och ett par macar, servern delar filer och fungerar som backupp.
MITT problem är att jag instalerade nytt nätverkskort i servern för att få ut 1 gps till arbetsdatorerna, Men när servern startar så indikerar den på att 1 gps används allt eftersom dagen går så går det ner till 100 mps för att stanna på 10 mps, detta säger anslutningen på windowsmaskinen, Vad kan detta bero på?
Har det något med att jag kör 3 olika os i nätverket och att det inte stöds?
Jag har allt som behövs i fysisk vara så som kablar till gps nätverk och router på 1 gps, så allt stöds, förstår inte vad som är problemet :/
Någon som har en ide hade varit otroligt tacksamm!!!
Mvh Bromar 

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

andys bild

Vilken hastighet körde ditt tidigare kort på?

Vad är det för kort du har nu?

Troligtvis är kortet satt till auto auto, kolla inställningar för duplex och speed?

När detta händer prova att stänga ner alla andra datorer för att se om den går upp igen.

Bromars bild

O fy fan tack kortet var satt på auto mellan 10/100/1000 så jag valde jag full duplex 1000 det måste väll vara rätt eller?

NÄ, nu blir jag förbannad, 20 minuter efter den gått på 1000 mps så går den ner till 10 igen, fattar inte varför?
Gick in och kollade om den ställt om sig igen med kortet står på 1000 fullduplex....

Innan jag bytte kort hade jag 10/100 i den.

Förstår inte varför den sänker sig själft efter 20 min...

Bromars bild

Jag provade även att dra ut nätverkskabeln och hålla den ute 5 secunder då återgår den till gigabyte hastigheter igen, men som sakt den stannar bara där i 20 minuter.

pingus bild

Kolla alla datorer, så inte någon kör på halv duplex. (Jag utgår nu ifrån att du har en switch mellandem, inte en hub. har du det blir det annorlunda se!)

Kolla standardrutt på servern också.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

andys bild

Det är inte så att den går upp igen till 100 eller 1000 när du börjar ladda upp eller ner en fil?

Vad är det för kort och router?

Kör du med Cat 6 kablar till alla enheter?

Hur mycket trafik går det i nätverket?

Har din router tillräcklig throughput?

Har nätverkskorten något strömsparläge som går in?

Drabbas du av framedrops?

Bromars bild

Jag har kollat allt sådant på server kortet om de somnar vid inaktivitet eller så men ikke.
jag kör cat 6 kablar, routern är en netgear N1 modell som är en gigabyte router för 1xxx kronor så jag tycker det borde funka, kan inte komma på va det skulle vara.

När jag drar ut kabeln i server i 5 sec och in igen så kör den gigabyte och då kommer den upp i hastigheter på 40 - 50 mbps och sen är allt klart och servern står i standby eller va man ska säga sen efter kanske 20 min så står det att det är 10 mbps och det händer inget om jag börjar skicka filer det går lixom inte upp igen eller vad man ska säga.

Mycket konstigt nätverkskortet på servern är ett Realtek RTL8169/8110 Gigabit Ethernet Adapter kort.