Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

LPs spam skydd

Jag finner det nya spamskyddet riktigt irriterande.

Min erfarenhet angående spam är att man brukar ha spamskydd när man registrerar ett nytt konto.

Och om det inte fungerar för att det inte är en bot som reggar så fungerar inte detta skydd LP har idag heller.

Det finns många bra skydd vid registrering, dock vet jag inte mycket om drupal då jag inte använder det.

Att ha detta skyddet när man postar skulle jag kunna förstå om man kunde posta utan att vara inloggad men som det är nu så är det nog mera irritation än nytta.

Idag när jag skulle förhandsgranska ett inlägg så kom spamskyddet igång och ville att jag skulle fylla i dessa ritade bokstäver, jag skulle för fan förhandsgranska och inte posta mitt inlägg.

Jag hoppas verkligen att spamskyddet görs om totalt och inte blir kvar i denna irriterande form.

PS. vill även kunna klippa ut mm från ett inlägg jag skriver med högerklick i firefox som jag kan på alla övriga sidor jag besöker på internet. (jag vill inte använda CTRL+X C V)

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Jag kan inte påstå att jag blir speciellt irriterad, det har problemet för låg dignitet för.  Men det finns ytterligare ett problem: När jag vill förhandsgranska kommer, som nämnts, ofta capchan upp, detta resulterar (ibland?) till att kommentaren postas direkt - utan att jag har fått chans att granska först. 

Det kunde kanske löas? (Men det är inte heller sååå irriterande.)  Möjligen kan man i värsta fall viska ett litet "windows åxå"  mellan tänderna ibland.  Wink

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

pingus bild

Faktiskt väldigt märkligt spam-skydd!
Vill jag förhandsgranska ett inlägg kommer captcha - varenda gång hittills! Om jag däremot sparar direkt utan förhandsgranskning - så accepteras det utan captcha!

Dags för lite pill kanske..?   Wink

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

jonasbjorks bild

Jag lyssnar. Blir det för irriterande får vi ändra det. Har iaf inte sett till något spam på LP sedan vi införde skyddet... :) 

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

Fick upp en captcha som var svårläslig idag och tänkte testa ljudfunktionen.

Jag trodde ju att ljudfunktionen var ett hjälpmedel för detta men det visade sig att det inte fungerade som jag trott.

Först så läser det upp ett nytt captcha och inte samma som jag hade bekymmer med att se.

Fast det gamla som jag skrivit in fungerade att posta med trotts att den läste upp ett annat, undrar just nu ifall det fungerat om jag skrivit det den sa.

Sedan är det bokstavering av bokstäverna på engelska och inte svenska.

När jag tryckt några gånger på ljudcaptcha så upptäcker jag att vissa bokstäver är så gott som omöjliga att höra.

Men inte nog med detta att den byter captch när jag väljer ljud för att jag inte kan läsa bilden, utan nu ser jag inte bilden längre utan i mittfall är det mplayer-plugin som syns i rutan istället för bild på vad den läser upp.

Detta gör att jag har att välja på antingen bild eller ljud (engelska) och inte en kombination.

Alla vet väl att vi i sverige inte boktaverar.

Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf, Hotel, India, Juliet, Kilo, Lima, Mike, November, Oscar, Papa, Quebec, Romeo, Sierra, Tango, Uniform, Victor, Whiskey, X-Ray, Yankee, Zulu

utan

Adam, Bertil, Caesar, David, Erik, Filip, Gustav, Helge, Ivar, Johan, Kalle, Ludvig, Martin, Niklas, Olof, Petter, Qvintus, Rudolf, Sigurd, Tore, Urban, Viktor, Wilhelm, Xerxes, Yngve, Zäta, Åke, Ärlig, Östen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokstavering

Som ni märker så gillar jag inte denna captha utan stör mig och blir irriterad varje gång jag ser den.

Stör den ingen annan? Är det bara jag som blir irriterad för lätt?

Grrr nu skulle jag klippa och klistra och så kommer den jä*la rutan upp med säkerhetsinställningar i min webbläsare.

Nä får gå och ta en ciggarett nu innan laptoppen sitter i väggen.

*edit* testade att fylla i ljudcaptha nu och det fungerade inte fast jag skrev exakt vad den bokstaverade så fick jag att det var fel captcha hela tiden.

FoHs bild

Jag testade ljudcaptcha en gång för skojs skull, och det gick tammefan inte att höra vad människan sa.

Marcuss bild

Spamskyddet fungerar över förväntan!

Det har t.ex identifierat att det mesta jag skriver är skit == spam, så jag får captcha varje gång Smile

Precis som att det finns bildigenkänning finns det ljudigenkänning. Ljudet ska inte låta rent, om ni tror dte Smile

Men det ska väl fungera med det dom säger?

jonasbjorks bild

Jag är lite förvånad över att du skriver att du använde ljudet för att du inte kunde se vad som stod i CAPTCHA. Sen påstår du att den säger fel! På något som du inte kan se vad det står. Hur kunde du då veta att det var fel? :) 

Lite skoj är det iaf. Jag lovar (igen) att se över detta snart. Har bara inte hunnit med det.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

Bara för att du missar en bokstav som du inte ser betyder inte att du inte vet resten Wink

Men sedan när jag såg hur det var så har jag självklart förnyat captcha några gånger och testat.