Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Skillnad mellan två processorer?

Hej!

Ska köpa ny dator och väljer mellan Dell Studio 15 och Dell Inspiron 15z. Bland annat processorn skiljer.

Studio:
Intel® Pentium® Dual-Core Processor T4300 (2.1GHz, 800MHz, 1MB cache)
Intel® Core™ 2 Duo Processor P8700 (2.53Ghz, 3MB, 1066MHz) För dyr
Intel® Core™ i7 Mobile-processor 720QM (1.6 GHzTurbo-läge upp till 2,8 GHz, 6 MB L3-cache) För dyr

Inspiron z
Intel® Pentium® Dual Core Processor ULV SU4100 (1.30GHz, 2MB, 800MHz) UMA GFX
Intel® Core™ 2 Duo Processor ULV SU7300 (1.3GHz, 800MHz, 3MB) UMA GFX
Intel® Core™ 2 Duo Processor ULV SU7300 (1.3GHz, 800MHz, 3MB) DISC GFX För dyr

Det är väl för mycket begärt om en utläggning av varje modell men vilken hade du valt och varför? i7 är väl nyast, men den är för dyr så den väljer jag nog bort pga det.

Vad är det för skillnad på Dual-Core och Core 2 Duo?

Varför har ULV-processorerna så låg klockfrekvens? Är dom långsammare?

Vad skiljer UMA från DISC?

Tack för alla tips!!

/C

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Pettmans bild

Jag tror att skillnaden på pentium dual-core och core2 duo är att den senare är en nyare, men jag är inte helt säker (pentium har i alla fall funnits bra mycket längre än core2).

FoHs bild

Körde lite Wikipedia på Pentium Dual-Core. Det är en modell som står någonstans mellan Celeron (budget) och Core 2 Duo. ULV står för Ultra-Low Voltage och är med andra ord avsedda att spara ström. UMA står förmodligen för Unified Memory Architecture, och bör väl isf indikera att videominnet är delat med primärminnet, dvs integrerat grafikkort. Vad DISC står för vet jag inte, men en dator med den benämningen hade ett ATi-kort så jag gissar att min "teori" stämmer Smile

Personligen skulle jag nog välja Studio-datorn, de verkar trevliga. Beror väl lite på om man sätter prestanda före batteritid, kanske man kan anta.

Edit: FoH han före med samma istort sett sak. 

valdermans bild

DISC står garanterat för discrete - den har ett separat grafikkort.

Jag skulle ha valt den andra, med C2D SU7300, eftersom Studioskräpet suger ned minst 34W jämfört med knappt 10W för SU7300. Studio presterar naturligtvis bättre, och eftersom du tittar på 15-tummare (/facepalm) kanske det är det du är ute efter.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

larsemils bild

dell vostro införskaffade jag mig. modellen 1220. är faktiskt helt underbart nöjd med den.
enda som irriterar mig lite på den är att de gott kunde ha valt bort modem(ja den gamla sorten) och istället kört en hdmi port. men annars är datorn underbar. kör ifrån de flesta andra datorer som klasskompisarna har när vi kompilerar och den har lagom mycket av allt. grymt nöjd!

Lyfangs bild

Kanske offtopic, men ändå:

www.intelsinsides.com/

/ Lyfang

hoths bild

Ja, ULV är nog långsammare eftersom de siktar på lägre effektutveckling. Tag den "snabbaste" du har råd med, bara den har (minst) två kärnor. Med två kärnor så kan du ha igång en tung process på 100% utan att datorn känns död.

----
Linux växer snabbast!