Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Begränsa användning av applikationer

Är det någon som har någon erfarenhet av att begränsa användningen av applikationer i Linux?

Säg att jag har 10 användare på en maskin, men jag vill bara att 5 av dem ska kunna använda GIMP.

Hur gör jag det? FInns det något sätt att begränsa detta mha grupper?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

jeffs bild

Lägg de fem lyckliga användarna i gruppen "vi-som-kan-leka-med-gimpen" och sätt rättigheterna på gimp-binären till o-x.

------

abergmans bild

Det var samma sak som jag kom fram till, vet du något smidigt sätt att publicera ikoner eller publicera i menyer?

Edit: Testade Jeffs idé and it worked like a charm!
Skapade en grupp, körde chmod 770 på binären (Firefox i det här fallet) och sedan chown root:gruppnamn och la till användaren i gruppen. Det fungerade direkt. 

Hur menar du?

Generellt eller bara gruppens användare?

abergmans bild

Både generellt och för gruppens användare, om användaren inte får använda GIMP, så ska den ju inte behöva se ikonen heller.