Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Stabil linux-disk med aktuella applikationer

Hej.

Jag använder nu endast Ubuntu och gillar i princip distenn. På min "filserver" har jag 8.04 LTS-versionen för vågar inte uppgradera eftersom jag har ett ATA-RAID-kort som slutade funka när jag gick från 6.06 LTS till, 6.10. Nu kunde man tydligen kompilera om olika kärnmoduler och grejjer, men vag tycker inte om att jobba för datorn utan tycker datorn ska jobba åt mej Wink

Fick förövrigt också ett fel på en av Ubuntu-klienterna med mtt TV-kort, när jag skulle uppgradera från 8.10 till 9.04 så där blev det också att installera 8.04 igen.

Problemet med LTS-versionen är dock att applikationerna är väldigt gamla. Bittorrent klienten Transmission är bara version 1.25, så den är ofta bannad på olika trackers. Visst, man kan nog hitta nån nyae version och installera, men som jag sa, så vill jag inte hålla på och juxa....

Min fråga är hur är andra distributioner när det gäller uppgradering av aplikationer? Finns det andra som hänger med bättre? I överig så är jag ganska nöjd med Ubuntu.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

När det gäller nyare applikationer till en äldre dist så brukar man antingen få lösa det själv eller använda ett 3-parts paketarkiv.

Så brukar det vara i samtliga distar.

Vissa börjar blanda paket från nyare utgåvor av disten men det rekommenderas inte, det leder i regel bara till onödiga bekymmer.

Är det bara en applikation som du behöver uppgradera?

Lyfangs bild

Då jag inte provat detta och inte vet om det fungerar på din dist. Kanske det här hjälper men jag har inte provat själv, bara ett tips: Såg att det fanns ett .deb packet på http://www.getdeb.net/updates/?q=Transmission Klicka "Click here to learn how to install applications from GetDeb".

/ Lyfang

johnh3s bild

Testa gärna Pardus 2009. Vad jag kan se så har de bra koll på att uppdatera program till de senaste versionerna som aMSN, Digikam, Kaffeine, Licq med mera.

Ubuntu och även Linux Mint kör en äldre version av aMSN exempelvis. Det står ju även på Ubuntus programhanterare att "Canonical ej tillhandahåller uppdateringar till aMSN" och på vissa andra applikationer.

På det sättet är Pisi/pakethanteraren som Pardus använder bättre eftersom allting uppdateras via den:

http://sv.pardus-wiki.org/Uppdatera_program

Men bäst är ju att testa själv:

http://pardus.nu/

http://www.pardus.org.tr/eng/

jonis bild

Tack för svaren. Vill gärna ha fler tips om andra bistar än Ubuntu. Som det ser ut nu verkar Pardus vara en distrubition som har relativt  nya applikationer.

Ett problem att lägga in program via deb, är att man då måste själv uppgradera applikationerna, precis som i windos. Likaså händer det faktiskt att backportning inte fungerar så bra eller inte alls. Då har man laggt ner några minuter på helt meningslöst arbete ;)  Jag är alltså otroligt lat, och vill att det liksom bara ska fungera.

Just nu har jag 'löst' problemet med att installera 9.10 på en gammal burk, som jag i princip bara kör Transmission och NFS-klient på och styr via VNC Smile Inte speciellt smidigt men elen ingår i hyran Wink Ska väl säga att det inte var enbart därför, utan även för att undersöka andra nyare program som t ex f-spot. F-spot i nyare version än vad ubuntu 8.04  hade kraschade ofta.

FoHs bild

Det är inte så konstigt att Pardus 2009 har nyare applikationer än Ubuntu 8.04, då det skiljer ungefär ett år mellan släppen. Installerar du Ubuntu 9.10 så har du naturligtvis också rätt nya versioner.

Personligen skulle jag nog testa en LiveCD av senaste Ubuntu och se om ditt kort fungerar i det. Eller om det med enkel handpåläggning går att få att fungera. Att byta dist eller installera flera servrar anser jag vara än mindre av "att låta datorn arbeta åt en"-filosofi Smile

jonis bild

Ska testa 9.10-live-cd också,..  Nu testar jag alltid med live-cd innan jag installerar, men just kdetv testade jag inte, före uppgraderingen Sad Att installera Ubuntu går som på räls. inte många musklick, men att hålla på och leta på nåtet efter lösningar problem, anser jag vara jobbigare.

Pettmans bild

Kör inte gentoo med rullande stabil utgåva?

jonis bild

Är inte Gentoo ganska arbetskrävande i just uppdateringar? Hade en granne som för ett antal år sedan tyckte det i vart fall tog tid.. och funderade på att byta till Uvuntu.

larsemils bild

Det måste ju kompilera en del. Förövrigt går det smidigt.

Kristians bild

Jag minns att jag byggde mitt xfce4-system från stage 1 på 1.5 dag med min Celeron 1.7 GHz. Nu behöver man sällan bygga om HELA systemet och med dagens burkar så bör det gå ett antal gånger fortare än då.

---------------------------------------

johnh3s bild

Jag har själv Ubuntu 9.10 på en dator och den har fortfarande en äldre version av aMSN. Om jag citerar direkt vad som står om den i Ubuntus programcentral står det så här:

"Canonical tillhandahåller inte uppdateringar för aMSN. Vissa uppdateringar kan tillhandahållas av Ubuntu- gemenskapen"

Så är det på flera applikationer på Ubuntu. Pardus har visserligen ett mindre programförråd än Ubuntu eller Linux Mint totalt sett. Men de som finns i förrådet är uppdaterade till de senaste versionerna. Genom att den kommer ut relativt sällan, drygt en gång om året anses den stabil också. Version 2009 hade en hel del buggar i början men jag kan intyga att den är stabil numera. Pardus 2009.1 kommer att släppas inom kort men är ingen ny version. Mer att jämföra med ett "Service pack 1" som på Windows ungefär.

Men som sagt man får testa själv vad man tycker.

FoHs bild

Ubuntu 9.10 har version 0.98.1 av aMSN enligt Synaptic. Den versionen släpptes 11 november enligt aMSNs hemsida. Så det var ett dåligt exempel från din sida :) aMSN är ju dock speciellt på det sätt att den senaste stabila versionen (innan denna) som släpptes var 0.97.2 för över ett år sedan.

Jag funderar lite över vad du baserar ditt antagande på, är det inte i själva verket så att Ubuntus paketförråd helt enkelt innehåller de senaste (inte för alla program förstås) stabila versionerna?

johnh3s bild

När jag har testat den senaste Linux Mint 8 med aMSN ploppar det upp en ruta att det finns en nyare version av aMSN att ladda ner. Den rutan kommer aldrig upp med aMSN i Pardus 2009+ att aMSN ser lite annorlunda ut där. Så därför antar jag att den har en nyare version helt enkelt.

Mint baseras ju på Ubuntu dessutom.

Nu skriver jag visserligen inte från Pardus datorn så jag kan läsa vilken version det är.

Sen funkar Pisi/pakethanteraren  i Pardus annorlunda än i Ubuntu eller Linux Mint. Alla program läggs till, tas bort eller Uppdateras på samma ställe. I Ubuntu uppdaterar du från en annan plats än från själva programcentralen.

Måhända har du rätt att det är de senaste stabila versionerna som finns där.

FoHs bild

Jag kan inte uttala mig om Mint, men det bör ju vara samma version där som i Ubuntu. Har du uppdaterat paketkällorna på sistone...? Om du inte uppdaterat paketkällorna efter installation så har du kanske fått med en äldre version, 11 november är ju inte så väldigt länge sen.

Jag körde tidigare med svn-versionen av aMSN just eftersom de var så sega med att släppa stabila versioner, nu avinstallerade jag dock mitt hemmabygge (0.99b kallades den) och installerade 0.98.1 från paketförrådet. Det fungerar bra, jag får inte upp någon ruta om senare version vid start, klickar jag på "Check for newer version" så säger den att det inte finns någon senare version att ladda hem, och tittar jag under Help -> About så står det version 0.98.1 och är med andra ord den senast släppta enligt hemsidan.

Angående uppdateringshanterare och pakethanterare så uttalar jag mig inte om det. Pisi har ju fått mycket gott omdöme överlag, många väljer distribution utifrån sådant så tycker man om den bör man definitivt kolla in Pardus.

johnh3s bild

Signaturen "Joni" efterfågade ju en stabil dist med nya applikationer så jag anser att Pardus passar in där.

Den har varit ute ungefär 5 månader och problemen som fanns initialt är fixade.

Ubuntu 9.10 blir nog fin den också, men med erfarenhet av tidigare Ubuntu versioner vet jag att det tar kanske en tre eller fyra månader innan den är stabil. Personligen tycker jag att Ubuntu skulle övergå till ett årsreleaser.

Att släppa nytt var sjätte månad innebär mer buggar helt enkelt. Den sista versionen drunknar ju i buggrapporter:

http://opensource.idg.se/2.1014/1.274454/buggrapporter-dranker-ubuntu

Med ett årsreleaser skulle kanske inga LTS versioner heller behövas. Eventuella nyheter kan ju även införas via uppdateringar.

Kristians bild

Att buggar försvinner efter några månader torde till hög grad ha att göra med att det är först när en release är ute som den får riktigt många testare som använder systemet och alla dess funktioner på helt andra sätt än vad utvecklare och hängivna beta/alpha-testare gör.

De flesta open source-projekt har inga anställda QA-testare men det behövs mycket testning och bra buggrapporter (!) för att producera bra programvara. Den biten får vi som använder dessa fantastiska gratis-OS bidra med.

Givetvis vill alla ha färsk och stabil mjukvara men någon måste ta "smällen" som detta kräver. Det finns mig veterligen ingen perfekt dist i detta avseende, man får vara glad om man hittar en någorlunda kompromiss.

Debian-användare har det lite lättare i detta avseende eftersom denna paketsamling låter användaren köra delar av systemet som stable, testing eller unstable beroende på hur man konfigurerar pinning och hämtar paket.

Det finns inget som en fri lunch

Därmed säger jag verkligen inte att testning och buggrapporter löser alla problem. Ubuntus fokus är att få ut ny och häftig fri programvara, stabilitet kan inte komma i första hand med en sådan inriktning. Samtidigt är det enormt viktigt att en även detta stråk finns inom FLOSS-världen. Alla kan inte vara lika konservativa som OpenBSD, då hade vi aldrig haft ett desktop-OS värt namnet.

---------------------------------------

FoHs bild

Ja, jag säger inget ont om Pardus. Det skulle jag inte kunna ens om jag ville, eftersom jag inte testat det Smile Pardus passar säkert in i det som efterfrågas, det jag "invänder" emot är beskrivningen av Ubuntu som ett paketarkiv med gamla paket i jämförelse och att det därför är ett bättre val (jag tror inte det är någon nämnvärd skillnad där, förutom att arkivet kanske är större till Ubuntus fördel). Sen är min personliga åsikt att dist-byte inte är något man bör titta på först om man inte har goda anledningar. Fungerar inte hårdvaran i senaste Ubuntu så tycker jag definitivt att joni ska gå vidare och testa Pardus och andra distributioner och se om lyckan är bättre där.

Angående med vilken frekvens som distributioner bör släppas så måste jag hålla med Kristian. Sen tror jag inte det är hur ofta man släpper en ny version som vad man släpper som spelar in. Artikeln du länkar nämner problem relaterat till X-servern, och det är ju inte helt konstigt med tanke på övergången till KMS i senaste Ubuntu. Det kostar att ligga på teknologins framkant Smile Jag tror definitivt att man med rätta kan kritisera Canonicals något förhastade teknologiadoption och genomförande, men det är oberoende av hur ofta man släpper, anser jag. Det senaste är ju fortfarande det senaste oavsett om det är med 6 månaders mellanrum eller 12 månader. Det hela beror ju lite på vem som är målgruppen. Pardus som är en produkt i huvudsak för Turkiska myndigheter har nog kanske mer fokus på enkelhet och stabilitet.

Jämför gärna med Linuxkärnan som släpps i ny version var tredje månad. Skulle du våga påstå att det gör att den innehåller mer buggar än vad fallet med 6 månaders mellanrum eller 12 månaders mellanrum skulle vara?

(Själv har jag fö inga stabilitetsproblem med Ubuntu värda att nämna.)

$ pisi info amsn
amsn package is not installed
Package found in pardus-2009 repository:
Name: amsn, version: 0.98b_11234, release: 25, build 5

FoHs bild

Verkar vara en beta...? Isf vinner nog  Ubuntu på den punkten, om du hade uppdaterade paketarkiv vill säga Smile

bittins bild

rtorrent <3