Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Rippa CD-skivor i Ubuntu 9.10

http://www.linuxportalen.se/forums/2008/11/09/rippa-cd-skivor

Såg den hår tråden och tänkte höra vad ni rekommenderar för  att rippa cd skivor i Ubuntu 9.10 som även fungerar med 64 bitars version. Finns det något förinstallerat som fungerar ok? (Körde med Kubuntu, men saknade en funktion: dela internet med GUI så jag byte till Ubuntu, kanske finns ändå?)

/ Lyfang

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

Har du provat att stoppa cd:n i datorn? Du bör då få upp cd-spelaren/ripparen Soundjuicer. Den bör uppfylla enklare behov.

---------------------------------------

Lyfangs bild

Nej Soundjuicer kommer inte upp som ett alternativ. Det som kommer upp är Rhythmbox, Brasero och sen finns alternativet "Öppna med annat program..." och jag hittar inte Soundjuicer, ens där.

/ Lyfang

Kristians bild

Du bör hitta det i Program-menyn under "Sound and video"-fliken

Lyfangs bild

Nej, det jag hittar är följande:

Filmuppspelare, Ljudinspelare, MPlayer Media Player, Musikspelaren Rhythmbox, Skivbrännaren Basero.

MPlayer Media Player har jag installerat själv för att kunna se på Windows mediastream videor, men inget Soundjuicer hittas. Sad

/ Lyfang

Kristians bild

Den kanske inte är förinstallerad i Mint, den finns hur som helst att tillgå i programarkivet.

FoHs bild

Verkar inte som att den är förinstallerad i Ubuntu 9.10 heller. Det är lite konstigt, det är ju ändå en del av Gnome.

Lyfangs bild

Sound Juicer visade sig vara förinstallerad i Ubuntu 8.04.3 LTS.

/ Lyfang

Lyfangs bild

Har Wine, är det värt att prova EAC? Blir det stor förbättring?

Kristians bild

Har du provat Soundjuicer och upplevt hack eller störning i resultatet så kanske EAC är värt att prova. Annars känns det onödigt att köra ett program i wine bara för sakens skull.

Lyfangs bild

Det är därför jag frågar, vem vill använda ett program som senare sig visar skapa hack eller störningar i ljudet? Men är EAC så mycket bättre kanske det är värt en närmare titt, även om man nu måste köra via Wine.

/ Lyfang

Kristians bild

Prova det i så fall Smile Du verkar redan från början ha svaret på din egen fråga.

Lyfangs bild

Här kommer mitt svar till er och mig:

Om Soundjuicer fungerar och man är nöjd med det kan man läsa detta om enkelhet, är man inte nöjd kan man läsa det likaså: http://www.livet.se/ord/kategori/Enkelhet

/ Lyfang

Lyfangs bild

Har provat EAC nu med Wine, det verkade helt perfekt tekniskt sett, men den skulle söka efter lame.exe och hittade inte den, jag tryckte på avbryt men den ville inte svara. Jag fick stänga ner processen, så det gick inte inte perfekt för mig att använda, mer än ljudkopieringen som jag tyckte verkade vara helt perfekta i WAV. Ett annat exempel på såna problem är när jag kört med Wine och Firefox, har jag fått använda Arkiv, Avsluta för att stänga ner det. Annars har Firefox i sig fungerat perfekt, ungefär samma grej nu som med EAC.

/ Lyfang

Edit: Kan stänga ner Firefox i Wine när jag trycker på "krysset" flera gånger.

Kristians bild

När har du behövt köra Firefox i Wine?

När jag behöver köra något windowsprogram så brukar jag köra det i en Windows XP i Virtualbox. Det är stabilt och i många fall är prestandan bättre än under wine (särskilt vad gäller 2d-spel från senare delen av 90-talet).

Lyfangs bild

Kanske lite offtopic: Inte för att jag spelar det nu om ens det, men YoVille på Facebook. Jag provade YoVille på Linux versionen av Firefox och Flash, det började att ladda men jag kom aldrig in i spelet. Jag valde att installera Windows versionen av Firefox och Flash med Wine, därefter kunde jag göra allt som jag ville i YoVille, som om det var Windows. Här har jag en artikel som säger att Windows version av Firefox med Wine är snabbare än Linux version av Firefox(??): http://www.wine-reviews.net/wine-reviews/benchmarks/browser-benchmarks-2-even-wine-beats-linux-firefox.html

Kör med Google Chrome nya Linux beta och är nöjd med hastigheten, så det blir nog inte så mycket Wine och Firefox för min del just nu, även om det skulle visa sig stämma.

/ Lyfang