Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Skärmen går i sömnläge

Hejsan allesammans

När jag tittar på youtube eller något annat så går min skärm i sömnläge fastän datorn är aktiv.

Skärmen slocknar efter kanske 20min eller så men detta fenomen har börjat uppkomma för ungefär 2 veckor sedan innandess så kunde jag se på klipp på en timme utan problem eller längre för den delen.

Jag kör dist Debian Lenny , Gnome , Iceweasel .

Skärmen är en samsung SyncMaster P2050

jag har kollat i skärmsläckaren och den är avstängd och jag har kollat i strömhantering och skärmen skall aldrig gå ner i energi sparläge eller något sådant.

Innan detta skedde så gjorde jag en apt-get autoremove som ville ta bort både det ena och det andra som jag hade installerat och använde men jag har installerat dessa program igen.

Jag hoppas att jag har givit er tillräkligt med information för att hjälpa mig med mitt problem och inte så är det bara och be om mer information.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

Händer det även när du rör muspekaren / skriver på tangentbordet?

---------------------------------------

Mysticsams bild

ne utan det är just det ajg måste göra för att gå ur sömnläget ,,så jag måste rörmusen med jämna mellanrum

Kristians bild

Vad händer om du kör

sudo chmod -x /usr/bin/xscreensaver

sudo chmod -x /usr/bin/gnome-screensaver

Detta förhindrar dessa processer från att starta

För att ångra operation byt ut minuset mot ett plus

Mysticsams bild

Jag upptäckte att jag inte verkade ha xscreensaver installerat så jag geonmförde det andra kommandot vilket gick bra därefter så startarde jag synaptic och installerade xscreensaver därefter så genomförde jag det första kommandot, det som hände när jag gjore desas kommanddona var att det kom inga felmeddelanden och att jag kom till promten rad ner direkt efter.

Skall dessa kommandon lösa mitt problem jag har ?

Mysticsams bild

Tyvärr som går skärmen fortfarande in i sömnlägen eller ,,jag den blir helt svart helt enkelt efter 10 min.

Kristians bild

Händer samma sak i andra fönsterhanterare såsom fluxbox?