Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Linux Mint 8 x-64 RC1

Linux Mint 8 x-64 RC1 finns nu för nedladdning. Har precis laddat ner den men väntar till imorgon med installationen.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

interbastians bild

Klart intressant, jag är nyfrälst tack vare 32 bitars versionen av Linux Mint 8 som jag installerade häromdagen.

Tack ännu en gång för tipset tux-sven!

Vet att det är Ubuntu med diverse drivrutiner förinstallerade bara men då dessa drivrutiner bara fungerade ibland för mig i 64 bitars versionen av Karmic Koala så var det en stor lättnad att se allt fungera i Mint.

Ser fram emot att bränna Live-DVD imorgon med 64 bitars versionen och testa om den funkar lika bra som 32:an

tux-svens bild

32 -bitarsversionen är en riktig release, medans 64-bitars bara är en RC1:a.  Så man kan inte föutsätta samma stabilitet.  Men det KAN ju funka jättebra åxå....  Smile

Vad jag läst har Ubuntu 9.10 fått en hel del klagomål på buggar. Vi får hoppas att det inte slunkit med för många in i MInt. 

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

interbastians bild

Ja, jag såg det nu innan jag skulle bränna som tur var.

Jag väntar till den färdiga utgåvan kommer ut och kommer bara att övergå till den färdiga 64 bitars versionen efter att ha testat att den är minst lika bra som min nuvarande 32-bits-version.

Fram tills nu har jag prioriterat nyhetens behag vad gäller nya Ubuntu-versioner och deras släktingar men från och med nu kommer jag att hålla mig till det som funkar och bara byta efter noggranna tester.

polters bild

Jo tack jag har haft rejäla buggar med EXT4 i Ubuntu. Nu kör jag SUSE ett tag iaf.

fingal12s bild

Kan nu meddela att jag lagt in RC1 av Mint8 x64 och den fungerar lika bra som x32 ingen skillnad i stabilitet som jag märker. Och inga problem med ext4 som några har haft problem med i ubuntu.

interbastians bild

Har gjort detsamma nu med samma goda resultat, lyckligtvis.

Allt är fri och fröjd nu förutom bankid från Skandiabanken men felet ligger inte i Mint eller nya Ubuntu utan hos banken.