Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

vill gärna ha hjälp och tips..

Hej..  har testat runt i fedora 12 nu ett tag..  och försöker hitta program o inställningar jag tycker fungerar bra.  har äntligen hittat ett bra program som motsvarar winrar > http://atrpms.net/dist/f12/rar/

sen har jag även lyckats få igång mp3-filer..  men där är ett litet bekymmer. jag kan inte "spola". har testat i rhythmbox och filmuppspelaren...  men lika i båda.  känns som en liten taskig grej som bara ska jävlas..  vad finns där mer för program, eller finns det nåt sätt att fixa detta på?

Sen förmodar jag att gnu är det bästa bildredigeringsprogrammet i linux? e van vid photoshop, men det e lönlöst att ens testa?..

usch va klockan var mö förresten, mer frågor imorgon kanske..  Smile natti

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Lyfangs bild

Om du tänkte köra Photoshop som är gjord för Windows finns det Wine, det är gratis. Om man vill förenkla det hela finns även CrossOver som klarar av att installera många Windows program enklare än vad Wine kan, fast CrossOver är inte gratis (mer än testversionen). Rekommenderar att kolla program databasen för Wine och CrossOver för vilka Photoshop versioner som stöds. Jag vet hur som helst att det blir enklare att använda CrossOver om den har stöd för just den Photoshop versionen du tänker använda. CrossOver få man testa gratis om man fyller i namn och e-post. När du pratar om GNU bildredigeringsprogrammet kanske du menar GIMP. Vill också tillägga att GIMPshop finns som tar efter Photoshop i själva känslan.

/ Lyfang

SilvRs bild

Ja, Gimp menar jag..  sry.   Har hört mycket om att wine ska fungera bra till win-program, men har aldrig testat det.. men det skall jag ta o testa med först. 

Sen är det en massa småsaker som bara jäklas för mig..   När jag tar ut mitt mobila modem så hakar fedora upp sig. som jag skrev tidigare så kan jag inte spola fram/bak mp3 musik.

Och sen en massa andra smågrejer som jag inte minns just nu..

Xarchiver eller file-roller..  ?  är det bildprogram?..  låter som något för rar filer?

Kristians bild

Har du betalt för Photoshop så kan inte licenskostnaden för CrossOver vara ett större problem (med tanke på att resten av systemet är gratis)

---------------------------------------

bittins bild

jag tipsar dig om Gimp och Xarchiver eller file-roller

Jag anser att det är lönt att testa gimp, och vad gör det om det känns lite ovant i början?

Du kommer bli van vid gimp hyfsat snabbt tror jag.

Detta påstår jag pga polare som gått över till gimp som säger att det är bra när man vant sig, för själv kan jag inget om ritprogram.