Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

.asp.jpg??

Av någon anledning tror jag att det finns många personer på detta forum som har koll på det mesta. Om så är fallet kanske jagkan få en förklaring på ett filnamn med mysko ändelse. Filen heter MsgAtt.asp.jpg, alltså både .asp och .jpg. Det<är en bild alltså.

Jag anar skumt ärende med detta msg, kanske har jag fel.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Kristians bild

Kör

file X

där X är filnamnet så får du reda på vad det är för fil, oberoende av vad den har för filnamn

---------------------------------------

danjeels bild

Du kan ha hur många punkter i en fil som helst.

typ, bild.1.php.asp.exe.png.jpg...

Det är fortfarande en jpg-bild..

FoHs bild

Så om jag döper om virus.exe till virus.exe.jpg så blir det en bild...? ;) I *nix har filändelsen sekundär betydelse. Att tro att suffixen bestämmer filens innehåll är bedrägligt och vi har nog till stor del Microsoft att tacka för det beteendet där operativsystemet agerar väldigt dumt.

Min teori om varför filen heter MsgAtt.asp.jpg är för att den laddats ned från nätet via en sida som heter MsgAtt.asp. Ibland har det hänt mig att saker som man laddat ned, som försöker undvika att länka direkt till filen genom att gå via exempelvis en asp-sida eller php-sida, råkar få namnet från denna sida.

jonasbjorks bild

Filändelser har ingen egentlig betydelse för datorer. Det är vi människor som behöver dem för att kunna identifiera vad det är för data en fil innehåller.

Ett exempel du kan prova:

http://www.linuxportalen.se/veckans-kadavro/picture/?latest

Det är den senaste Veckans Kadavro här på Linuxportalen, ingenstans står det att det är en bild. Vi skickar ut ett MIME-huvud till din webbläsare där vi säger "tjenare, här kommer en bild".

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .