Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Kompilera pidgin för Android

Min bror äger en Samsung galaxy och han använder msn klienten pidgin i sin dator och är väldigt nöjd med den klienten.

Han är så pass nöjd att han skulle vilja ha den i sin mobil istället för den klienten som han har nu.

Så han har frågat mig om jag skulle kunna hjälpa honom med detta problem.

Han har letat efter klienten i androids applikation bibliotek utan att kunna hitta klienten så jag undrar nu om man inte skulle kunna kompilera källkoden från pidgin till Android?

Jag har laddat mer källkoden till pidgin till min debian burk som är en Debian 64bit och jag har läst att man med hjälp av gnu:s kompilerare skall kunna kompilera program till andra arkitekturer än sin egen.

Jag har dock ingen erfaranhet av att gör något sådant och det är därför jag skriver detta inlägget och hoppas att jag kan få tips och råd om hur jag skall gå till väga.

Tack på Förhand

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

polters bild

Kort sagt: Det kommer bli svårt eftersom Android inte är en traditionell Linux-miljö.

kattassens bild

Ett problem med att köra c-kod i Android är att den inte använder standard C biblioteken. Koden måste anpassas för att använda Androids C bibliotek (Bionic tror jag det heter). Detta är även för "små" program ett stort projekt.

Förutom detta så måste man förmodligen skriva ett helt nytt grafisk gränssnitt också (om inte pidgin går att köra i terminalen)...

leochingkwakes bild

Kan ju hoppas att det händer nåt med Pidroid IM som skall vara just Pidgin på Android. Får inga indikationer på när projektet startades eller hur aktuellt det är dock.

Mysticsams bild

Jasså? jag skall kolla på det och prata med min bror om det. Det var tråkigt att höra att det verkar vara för mycket besvär än vad det är värt.Tack för alla synpunkter och kom gärna med mer allehopa Smile .

danjeels bild

Vad har han för klient nu? Jag är väldigt nöjd med Meebo IM Laughing out loud

FoHs bild

Jag kör också med Meebo IM de få gånger jag använder MSN på telefonen. Tycker den är alldeles lagom för IM på telefon. Pidgin är lite stiligare förvisso, men funktionsmässigt så duger nog Meebo alldeles utmärkt.

bittins bild

jag kör &bitlbee i jMirc på min telefon :)