Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST] Spela upp DVD-film

Köpte en DVD-film, en Poirot (älskar engelska deckare...), som kommer som veckobilaga till Expressen och Aftonbladet. Stoppade in den i maskinen med Ubuntu 9.10 och körde igång VLC och lutade mig tillbaka.

Dröm om min förvåning när VLC började spruta ut felmeddelande om att den inte kunde dekryptera filmen. Här blev det stopp!? Spela upp en vanlig film borde ju va hur enkelt som helst. Kollade att programvarukällan Medibuntu var aktiverad och det var den sen tidigare. Testade med Totem - samma resultat, fast värre, den ville inte starta alls Sad.

Okej, det kanske var fel på filmen så jag bootade om till Vista. Körde igång VLC där och allt funkade perfekt. Testade även Mediaspelaren som åxå funkade perfekt.

Jag förutsätter att jag gör något fel eller saknar något för att kunna titta på film. Vore väldigt tacksam för tips hur jag skall felsöka och/eller komplettera med ytterligare programvara. Som jag skrev ovan är Medibuntu aktiverat.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

filipjanssons bild

Kan inte hjälpa dej mer än att säga att alla mina dvd filmer alltid har funkat med vlc. Testat att kompilera vlc själv eller ta hem senaste från deras hemsida? M-player kan också testas.

Justice For The 96 || Siempre Es Posible

jeffs bild

Har du decss installerat?

sudo apt-get install libdvdcss2

https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu#Playing%20Encrypted%20DVDs

------

frilas bild

Nä, precis innan du skrev inlägget slog det mig att det hade jag inte Sad

Nu funkar det. Tack ialla fall. Jag är nog för trött för sånt här jox nu. Går och lägger mig Smile

Kristians bild

Skyll på amerikanerna att det är olagligt att kolla på vissa dvd:er i linux Sad

---------------------------------------

frilas bild

Absolut! Amerikansk filmindustri styr ju som bekant ända in i svenska regeringskretsar...