Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

problem med grub

hej på er

jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med mina bootproblem? jag har 3 diskar (sata) o flera olika operativ linux mint 7,mint 8,vista,pclinuxos, men jag kan inte få igång dom grub loading står det men det händer inget mer, som jag förstår det har jag fått in flera grub på olika ställen o då verkar den bli lite förvirrad Smile hur kan jag fixa till det så att jag kan boota normalt igen? kan man avistallera grub o installera om det på nåt vis,jag e inte nån rutinerad linuxanvändare som ni nog förstår,så jag e tacksam för all hjälp jag kan få

mvh bengan

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Vilket OS installerade du sist?  Gick det bra att boota innan?

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

bengan2s bild

linux mint 8, ja det gick bra tidigare har kört med mint 7 sen långt tillbaka, men mint 8 har visst en ny grub,grub2 heter den visst o det verkar va den som ställt till det

FoHs bild

Det hela beror väl lite på vilken av diskarna det är som bootar först, och huruvida vilken av Grub från de olika distributionerna det är som ligger där.

tux-svens bild

Hmm konstigt, för jag har haft flera linuxdistar samtidigt och det har funkat.  Just nu har jag Mint 8, som jag  installerat efter det jag installerat Suse 11.2 på en annan disk. Mint 8 ligger iofs på sda om det kan ha någon betydelse.  Pillade du något på boot-installeraren när du installerade Mint 8?

Då jag hade problem senast kollade jag Extons hemsida  och tankade ned en grub - bootskiva.  Men jag vet inte hur det förhåller sig med grub2, om den funkar där med.

Denna länk, om att göra en Grub boot CD,  hittade jag hos Exton:  http://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/Making-a-GRUB-bootable...

Du måste veta var du har vmlinuz och initrd för att kunna ha nytta av den. 

I Mint 8 ligger de så här /boot/initrd.img-2.6.31-14-generic    /boot/vmlinuz-2.6.31-14-generic

---

extons bild

Gör så här (förslagsvis):

1. Boota upp datorn med din Mint 8 livcd
2. sudo mkdir /mnt/sda5  (byt ut sda5 mot rätt beteckning för din mint-partition)
3. sudo mount /dev/sda5 /mnt/sda5
4. sudo chroot /mnt/sda5 /bin/bash
5. grub-install /dev/sda
6. exit
7. sudo umount /dev/sda5

Starta om datorn. Nu ska du kunna boota upp åtminstone Mint 8.

Kör till slut kommandot sudo update-grub i Mint 8. Grub 2 är bra på att hitta startdata för andra OS. När du startar om datorn igen så bör du kunna starta även dina andra OS. Kolla annars att filen /boot/grub/device.map i Mint 8 är korrekt skriven. Den bör i ditt fall ha nedanstående innehåll.

(hd0)    /dev/sda
(hd1)    /dev/sdb
(hd2)    /dev/sdc

LINUX.EXTON.NET

extons bild

Lite OT kanske, men nu har CAPTCHA blivit alldeles vild. Jag får det på alla inlägg nu vare sig det är länkar med eller inte. Dessutom när jag redigerar/rättar mina egna inlägg! Irriterande. Minst sagt.

(CAPTCHA grep in även nu).

LINUX.EXTON.NET

tux-svens bild

Fick den åxå när jag bara rättade ett stavfel.   Vi får ta det med upphöjt lugn...  Smile

---

bengan2s bild

har försökt svara flera ggr men det går inte

Generating grub.cfg ...
Found Debian background: linuxmint.png
Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.31-16-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.31-16-generic
Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.31-14-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.31-14-generic
Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin
Found Linux Mint 8 Helena - Main Edition (Cool on /dev/sda1
Found PCLinuxOS on /dev/sdb5
grub-probe: error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdb5.  Check your device.map.

grub-probe: error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdb5.  Check your device.map.

Found Ubuntu 9.04 (9.04) on /dev/sdb7
grub-probe: error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdb7.  Check your device.map.

grub-probe: error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdb7.  Check your device.map.

Found Linux Mint 7 Gloria - Main Edition (7) on /dev/sdb8
grub-probe: error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdb8.  Check your device.map.

grub-probe: error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdb8.  Check your device.map.

Found Linux Mint 8 Helena - Main Edition (Cool on /dev/sdc1
grub-probe: error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdc1.  Check your device.map.

grub-probe: error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdc1.  Check your device.map.

Found Windows Vista (loader) on /dev/sdc2
grub-probe: error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdc2.  Check your device.map.

Found Linux Mint 8 Helena - Main Edition (Cool on /dev/sdc5
grub-probe: error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdc5.  Check your device.map.

done

bengan2s bild

minsann nu gick det att svara,, se ovan hur det ser ut när jag kört grub update

mvh

extons bild

Ja, precis som jag skriver i mitt förra inlägg. D v s Check your device.map!

LINUX.EXTON.NET

bengan2s bild

device map

fd0)    /dev/fd0
(hd0)    /dev/sda
(hd1)    /dev/sdb
(hd2)    /dev/sdc

men jag kan bara starta mint 8 när jag kopplat bort 2 av diskarna

extons bild

Har du verkligen installerat Vista på /dev/sdc1 och Mint 8 på /dev/sda1? I så fall har du gjort det svårt för dig. Du bör göra tvärtom. (Windows "trivs" bara riktigt bra på /dev/sda1).

LINUX.EXTON.NET

bengan2s bild

nja vista har funnits längst på datorn sen har jag installerat mint7 o kört det ca ett år o trivts jäkligt bra med det, men blev nyfiken på 8an o sen kom problemen, jag har även ändrat om startordningen i bios när jag installerat en till hd så jag undrar om det kan ställa till det så vista hamnar på fel disk efter att jag installerat nytt,,,,kan man avistallera grub o installera om den från början?,,,tack för att du tar dig tid  med mig

mvh bengan

tux-svens bild

Det är säkert det problemet som Exton säger,  Jag flyttade om diskarna på en maskin med Win vid ett tillfälle - det skapade mycket problem. "Inga andra gudar på tronen (=hd0) än jag" verkar Windows tycka...    Wink

---

bengan2s bild

tja de kanske är det som är problemet men jag har lite svårt o tro det för jag har provat andra distar utan problem (ja e nyfiken av mig Smile), så jag har fått för mig att det är den här grub2 som e boven i dramat. Ivärsta fall får jag väl göra om hela sk---n men det  är synd för min mint7 gick som tåget o jag har massor me prylar sparade där så jag hade gärna fått igång den åtminstone, men jag kanske blir tvungen att göra om alltihop

tack för er hjälp iaf

mvh bengan

Kristians bild

Man ska aldrig behöva frukta en hårddiskkrasch eller ett fel mellan stol och tangentbord - gör backup regelbundet!

---------------------------------------

extons bild

Jag kan inte Grub 2 (ännu) i detalj, men erfarenhetsmässigt blir det hela väldigt komplicerat om man inte har den linuxdist där man installerat GRUB - i ditt fall Mint 8 - på /dev/sda, t. ex. /dev/sda3. Dessutom bör du alltså ha Windows Vista på /dev/sda1. Sedan installerar man alltid grub i MBR. D v s /dev/sda. Därefter kan du i princip ha hur många linuxdistar du vill på de andra diskarna (efter erforderlig partitionering). D v s /dev/sdb och /dev/sdc.

LINUX.EXTON.NET

bengan2s bild

en liten fundering,,kan jag koppla bort dom 2 diskar som inte vista finns på och installera nånlinux dist o på så vis få tillbaka vista på sda1 o sen försöka därifrån att få tillbaka mint7????

fredentofts bild

Om du plockar ur din nya disk och ställer tillbaka ordningen i bios till hur det såg ut innan, så borde både mint7 och vista funka precis som tidigare. Som jag tolkar det har mint8 nämligen bara varit och petat på den nya disken. Således bör alltså gamla grub- (och andra) inställningar vara orörda på de gamla diskarna.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

bengan2s bild

jag trodde det jag med så jag har provat men det står bara grub loading sen händer inget mer jag kommer inte längre än så tyvärr,, jag har även provat att installera 8an på olika ställen för att på så vis få igång en fungerande grub men det har bara blivit en jäkla röra på diskarna Smile

pingus bild

När det gäller grub & multi-booting tillåter jag mig blygsamt kalla mig för lite av expert på området.
Har du allvarliga grub-problem finns också en super-Guru vid namn Saikee på http://www.justlinux.com/forum

Det finns flera sätt att lägga upp multi-booting på, jag föredrar en boot-partition varifrån alla distar startas. (Saikee rekommenderar sk chainloading, dvs varje dist har sin egen grub. Jag tillåter mig alltså avvika från Mästarens lära  ;-)  )
Jag rekommenderar inte att lägga grub i mbr, dvs /dev/sda. Varför blir en senare fråga, har lite brådis måste iväg snart.

Mitt råd: Skapa en partition för /boot på ca 150 MB. Låt oss kalla den /dev/sda2 här. OBS att det fortfarande ofta finns en begränsning, boot måste ligga innanför cylinder 1023! Dvs partition 1 + 2 max 8GB. (Om denna gräns gäller i ditt fall beror på ditt bios samt på grub-version.)
Enklast är att installera en distro och där välja att installera grub på /dev/sda2.
Sedan kopierar du in alla vmlinuz & initrd till /boot/ och skriver in i /boot/grub/menu.lst (ev /boot/grub/grub.conf). Beroende på dist kan det finnas grafiska verktyg för detta.

Se till att /dev/sda2 är aktiv, görs med fdisk eller annat partitioneringsverktyg.

Hoppas det hjälper, återkommer i kväll nu måste jag iväg.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

extons bild

Nu har jag iofs alltid lagt Grub i MBR och jag har ändå i snitt 10 OS på var och en av mina fyra datorer, men ditt tips är helt klart intressant (även för mig). Kanske det på sikt är enklare att göra så, eftersom man då har sin (tidigare) boot-konfigurering klar/orörd vad som än händer vid installationen av ett nytt OS. Smart! Jag får nog tänka om.

LINUX.EXTON.NET

tux-svens bild

Det är lite jobbigt i den situationen du befinner dig just nu, jag vet av erfarenhet.   Sad

Min första tanke är, hur väljer du ordingen på diskarna?  Är det pata som styrs av byglar och kontakter?

Det första jag skulle gjort är att se till att Win hamnar på sda1 igen, som det var från början.

Därefter spelar det egentligen ingen roll hur du har Linuxinstallationerna placerade.  Min uppfattning är att grub2 automatiskt klarar att reda ut dina olika distar och automatiskt lägga in dem i startlistan.

Det är synd att du tydligen inte har en separat /homepartition till din Mint 7-installation.  Jag brukar alltid rekommendera själva installationen som egen partition (/) och home som egen partition (/home), för då kan man i värsta fall installera om systemet (i ditt fall Mint 7) och alla dina filer och personliga inställningar finns kvar.   Wink

OM du vill/måste ominstallera Mint 7 så kan du m.h.a en linux live-skiva rädda över dina filer till DVD eller USB först.  Kör du Gnome och Nautilus kan du under "Arkiv" välja "Open as root" och då kommer du åt det installerade filsystemet och kan grafiskt kolla och spara de filer du vill till ett USB-minne eller starta brännarprogrammet och göra DVD/CD.

Så här har jag uppfattat saken:

MBR ligger alltid i början på sda och består av en liten, mycket begränsad, kodsnutt (minns ej hur många bytes det var) som talar om var starten skall fortsätta. (via t.ex grub)  (Du "rubbade systemets cirklar" fullständigt när du flyttade sda.)

Så här skulle jag då gjort: Win åter på sda, Intallera om Mint8 (för att få en helt ny installation av grub2), sätt sda som boot disk i BIOS.

MBR på sda kommer då att "skicka starten vidare" till din Mint8 boot-grub och läsa startmenyn där det då skall synas såväl Win som Mint 7, Mint 8 och  PC-OS eller vad var du hade ytterligare.  Smile

---

fredentofts bild

Det finns en mbr på varje hårddisk.

-
-

extons bild

Ja, det är väl just det som ställt till det för bengan2. ("Normalt" pratar man dock bara om /dev/sda=MBR). Grub 2, som alltså finns i Ubuntu 9.10/Mint 8, kan också, som bengan2 misstänker, ha rört till det.

LINUX.EXTON.NET

bengan2s bild

tack tack för all er hjälp tux,exton,pingu,mfl jag e jäkligt tacksam att ni hjälper en klant som mig, jag har iaf lyckats få igång vista så långt, jag installerade en ny version så då fick jag tillbaka windows bootloader så då kunde jag starta mitt gamla vista, så långt allt väl. Nästa steg blir att få igång mint7 som jag gillade skarpt o jag ska prova era goda råd med en speciell partition med boot.

tux sven--- jag har sparat åtminstone det jag laddat ner o bilder mm till mint8 som jag får igång om jag rycker ur 2 av diskarna, angående ominstallation av mint8 ska jag formatera först eller går det ändå??

hur som helst tack för er hjälp den är guld värd

mvh bengan

FoHs bild

Du kan välja att formatera partitionen under installationen, välj manuell partitionering och välj den partition där du har installerat Mint 8 och kryssa i att du vill att den ska formateras.

bengan2s bild

tack tack för all er hjälp tux,exton,pingu,mfl jag e jäkligt tacksam att ni hjälper en klant som mig, jag har iaf lyckats få igång vista så långt, jag installerade en ny version så då fick jag tillbaka windows bootloader så då kunde jag starta mitt gamla vista, så långt allt väl. Nästa steg blir att få igång mint7 som jag gillade skarpt o jag ska prova era goda råd med en speciell partition med boot.

tux sven--- jag har sparat åtminstone det jag laddat ner o bilder mm till mint8 som jag får igång om jag rycker ur 2 av diskarna, angående ominstallation av mint8 ska jag formatera först eller går det ändå??

mvh bengan

bengan2s bild

mvh bengan

bengan2s bild

mvh bengan

bengan2s bild

mvh bengan

hur kunde det bli så många inlägg????

fredentofts bild

Du kanske har "gått tillbaka" till svara-editorn för att redigera ditt inlägg, istället för att välja redigera-länken?

-
-

bengan2s bild

ja det vete fan vad osm hände, hursom helst har jag fått igång både mint7 o mint8 o vista, men jag har blivit av med en hårddisk , (hur nu det gått till vete f-n)  nån som vet hur man hittar på en hårddisk som plötsligt inte finns Smile

mvh bengan