Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Thunderbird 3

Hur installerar man Thunderbird 3 i Linux Ubuntu? Googlar och googlar men det enda jag hittar är forum där folk har samma problem som mig. Man hänvisar i README filen till programmets "release notes" men där finns ingenting om hur man skall gå tillväga konstigt nog.

Thunderbird 3 verkar ju riktigt bra med flikar och grejer. Skulle vara kul att prova!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Jag har iofs inte gjort det själv, men man brukar göra så här med egna "installationer" av Thunderbird och Firefox:

1. Packa upp din hämtade tar-fil så att du får mappen thunderbird

2. Lägg mappen thunderbird i t. ex. /usr/lib

3. Skapa en länk från /usr/lib/thunderbird/thunderbird till t. ex. Skrivbordet eller skapa en menypost Thunderbird >> /usr/lib/thunderbird/thunderbird

Klart!

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Det är som exton skriver bara att packa upp filen man laddar ned. Personligen lägger jag den i en mapp i hemkatalogen (~/.myprograms), men den kan ligga var som helst. Det är bara att skapa en genväg till den körbara filen i mappen, eller dubbelklicka på filen om du bara vill prova Smile

bittins bild

borde ju dyka upp i apt tycker man Smile<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
borde ju<br>
&lt;br&gt;
&lt;br&gt;
&lt;br&gt;
&lt;br&gt;
&lt;br&gt;
&lt;br&gt;
&lt;br&gt;
&lt;br&gt;
borde ju&lt;br&gt;

extons bild

Ja, men det kanske dröjer någon vecka eller så. Så länge vill vi väl inte vänta?

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Jag vet inte om det gör det. FF3.5 gjorde väl inte det? Inte helt "officiellt" har jag för mig. Vill man apt-getta redan nu så kan man köra på denna PPA: http://digitizor.com/2009/12/10/how-to-install-thunderbird-3-shredder-in-ubuntu-9-10/

poka64s bild

Kommer med 99% säkerhet inte komma till 9.10 officiellt via ubuntus officiella förråd

extons bild

Varför inte? (Frågar man sig kanske då.)

LINUX.EXTON.NET

Uppdaterar dom versioner i ubuntu efter att dom lanserat en utgåva eller underhåller dom utgåvan bara?

Jag finner det lustigt om det kommer nya versioner i det officiella paketförrådet, men i andra förråd så kommer det nog.

För mig verkar det lustigt att uppdatera versioner i en släppt utgåva om det inte görs pga av en säkerhetsbrist eller en allvarlig bug.

extons bild

När jag installerar en Ubuntu-variant så brukar jag "enabla" alla programförråd ("officiella" eller "icke-oficiella"). Var sedan programmet tas ifrån när jag kör apt-get install ÖnskatProgram brukar jag inte bry mig så mycket om...

LINUX.EXTON.NET

FoHs bild

Det finns ju två extra paketförråd att välja på: proposed och backports. Proposed är väl i regel sådant som kommer in i huvudförrådet (det jag kallar "officiellt") så småningom, bara att det genomgår lite extra testning innan det hamnar där. Backports kan ju skapa lite problem kanske, det är väl inte så vältestat. Hur som helst så vettekatten om Thunderbird 3 hamnar i något av dom, jag tror iaf inte att det uttryckligen kommer ersätta Thunderbird 2, utan att man snarare installerar dom sida vid sida.

poka64s bild

Vad jag vet så har dom ju aldrig ersatt någon "milestone" release av ett program med någon annan milestone, så det blir nog som du skriver att det möjligtvis blir en installation på sidan om.

FreddeFreddes bild

Den enda körbara filen jag hittar heter Thunderbird-bin och det händer inte ett jota när jag försöker köra den(?)

Försökte installera Thunderbird som finns i programcentralen också men programmet går inte att starta. Thunderbird är verkligen ingen höjdare på linux Tongue

Jag tycker thunderbird fungerar bättre under Linux än det gör på windows.

Thunderbird 3 verkar fungera utmärkt men det tar tid att vänja sig.

FoHs bild

Du är lite för snabb att skylla problemen på Thunderbird Smile

Den fil du ska köra i den nedladdade versionen är thunderbird. Varför det inte fungerar för dig att köra från paketcentralen är svårare att säga, men testa att starta det i en terminal får du se om du får några ledtrådar. Har aldrig haft problem med Thunderbird på Linux, varken från paketcentralen eller nedladdat (förutom buggar som varit i Thunderbird 3 beta då).

extons bild

FreddeFredde!

V g läs min första kommentar i den här tråden (minst) en gång till. Skriver jag något om thunderbird-bin? (Nej).

LINUX.EXTON.NET

FreddeFreddes bild

Jag blev förvirrad av att det stod "körbar fil" i utforskaren i Ubuntu vid filen thunderbird-bin. På filen thunderbird stod det "script" så jag trodde inte den var körbar helt enkelt. Jag lyckades skapa en länk i den övre panelen till thunderbird filen och då fungerar thunderbird 3 iaf. Thunderbird som jag installerat från programcentralen fungerar inte.

FoHs bild

thunderbird-bin är en körbar fil det med, bara det att den inte riktigt vet vad den ska göra när man försöker starta med bara den. Scripten anropar thunderbird-bin har jag för mig, när de listat ut var nödvändiga saker finns i filsystemet. Enligt min erfarenhet fungerar det ofta så på Linux, många av de körbara filerna i /usr/bin är i själva verket script de också.

zxspectrums bild

Jag la thunderbird-mappen i hemmappen så nu har jag kvar thunderbird nästa gång jag behöver installera om Ubuntu. Väldigt smidigt.

------------------------

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om