Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST] Stdout som tangentbordstryckningar?

Hej

Jag skulle behöva ett sätt att göra om en output från stdout till tangentbordstryckningar. Går detta överhuvudtaget?

Mitt problem.

Jag har efter mycket om och men lyckats hitta en programvara som kan använda min webkamera som streckkodsläsare, för QR-code. Resultatet när zbar, som programvaran heter, skriver ut, hamnar i samma terminal som programmet startades i, antagligen STDOUT (är inte så insatt i detta). Jag skulle behöva få in resultatet på en hemsida skriven i Flash ActionScript2. Hur bör man göra det?

Jag är öppen för alla förslag, har tillgång till fla (flash) -filen om det hjälper?!

Tacksam för svar!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pluckers bild

xdotool kan simulera tangentbordstryckningar. Det kanske kan fungera tillsammans med ett skript som hittar rätt position på webbsidan där resultatet ska skrivas in (man kan flytta muspekaren med xdotool)...

/Micke

LAltinells bild

Ja se där! Smile

Jag har lite problem med mina pipar bara.

"zbarcam /dev/video1", ger mig en output som serut så här: "QR-Code: 5080851". Men eftersom jag enbart vill ha nummret pipar jag resultatet till sed. "zbarcam /dev/video1 | sed s/QR-Code://" Då får jag min output: 5080851. Programmet stänger inte heller av sig, precis som jag vill ha det. Scannar jag alltså en gång till får jag outputen igen. Nu ska detta skickas in till xdotool. Det är detta som inte fungerar. "zbarcam /dev/video1 | sed s/QR-Code:// | xdotool type"

"zbarcam /dev/video1 | sed s/QR-Code:// > xdotool type"

"xdotool type {zbarcam /dev/video1 | sed s/QR-Code://}"

"xdotool type `zbarcam /dev/video1 | sed s/QR-Code://`"

Ingen av dessa fungerar, hur ska jag skriva?

FoHs bild

Du kanske behöver skicka med -u till sed? Så att den inte buffrar utskriften utan skickar den vidare direkt.

LAltinells bild

Det fungerade tyvärr inte! Sad

Några fler förslag? Hur ser den korrekta syntaxen ut för att pipa vidare något till input. Eller ska jag skicka stdout till stdin?

LAltinells bild

Jag har kommit fram till att om jag kan få zbarcam att stänga av när den läst en barcode borde jag få det att fungera med "X=`zbarcam /dev/video1 | sed -u s/QR-Code://` && xdotool type $X".

Just nu fungerar det på två rader..

"X=`zbarcam /dev/video1 | sed -u s/QR-Code://`"

stäng med ctrl+c

"xdotool type $X"

Hur bör jag göra?

Hade varit bra att få programmet att starta igen efteråt...

FoHs bild

Det går väl i så fall att lägga det i en oändlig loop, om den stannar på zbarcam varje gång.

Jag har också haft lite problem med det här att pipe:a två gånger, men då handlade det om grep som jag fick slänga på en växel för att den inte skulle buffra (har jag för mig). Vet inte om det blir någon skillnad på att lägga det inom en vanlig parantes, dvs (zbarcam /dev/video1 | sed -u s/QR-Code://`) | xdotool type

Fast det känns som att xdotool behöver någon växeln för att veta var den ska läsa inputen ifrån?

LAltinells bild

Ja precis, det verkar trots allt som att xdotool inte fungerar till detta Sad Frågan är vad jag ska göra då?

Förslag?

LAltinells bild

Jag har löst det! Laughing out loud

Började leta efter andra programvaror som kunde scanna qr-koder, och poff så fanns svaret!

Någon hade gjort samma sak med just zbar... Haha

Ja, här är svaret iallfall:

"zbarcam | xvkbd -file - -window emacs"

och med lite justering:

"zbarcam | sed -u s/QR-Code:// | xvkbd -file - -window google-chrome"