Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Server m 2NICs samt en WRT350n (v2.0)

Hejsan,

jag försöker sätta upp min första hemmaserver (baserad på Ubuntu server med Ebox). Servern har 2st nätverkskort, en för WAN-koppling samt en för LAN-koppling.

Jag har konfigurerat upp servern i stort sett hur jag vill ha den (DHCP/tilldelning till LAN, FW, IDS mm).

När jag ansluter en klient direkt på LAN-interfacet får den ett ip-nummer samt kan surfa precis som det är tänkt men då jag i nästa steg vill koppla in min router - Linksys WRT350n v 2.0 så får jag inte det att fungera om jag ansluter klienten via routern istället. Pinga server samt surfa ut fungerar som det ska!

Jag har stängt av "samtliga funktioner" på routern som jag (tror) kan påverka detta. Bl a är SPI FW avstängt, ingen dhcp-tilldelning från routern. På routerns WAN-interface (som i sin tur är ansluten till serverns LAN-interface) har jag prövat att både sätta statisk ip samt dynamisk tilldelning från server. Om jag väljer dynamisk tilldelning så får den förvisso ett ipnummer från servern men den kan inte pinga servern och inte heller får jag någon dhcp-tilldelning från servern till min klient. Sätter jag ett statiskt ip-nummer på routerns WAN-interface kan jag inte heller pinga servern.

Enkel schematisk bild över vad jag försöker koppla:
inet <->WAN-server---- LAN-server <-> WAN-router---LAN-router <-> klient

Någon som har en liknande router (är ganska säker på att det är något felkonfigurerat på routern och kan inte komma på vad det är) och därav vet vad jag gör för fel?

Tack,
alex

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

abergmans bild

Det enda jag kan tänka mig är att du inte har slagit på DHCP på LAN-interfacet.. Vad säger loggarna när du försöker göra en DHCP discovery med klienten?

hytekks bild

tack för tipset !

jo, jag har slagit på dhcp på LAN-interfacet (får ju ip när jag kopplar in en TP-kabel direkt på LAN-interfacet, samt även routern om jag säger att den på WAN-interfacet skall köra dhcp).....

Det första Microsoft kommer att tillverka som inte suger är en dammsugare.

pingus bild

Du sätter upp det lite knasigt faktiskt.
I och med att du sätter upp en router till (servern funkar ju som router) så får du ett annat nätverk.
Kortfattat: använd Linksys-routern enbart som switch. (Det går iofs att köra den som router men då måste den vara dhcp-server, och se till så att LAN-adresserna ligger på annat nätverk än serverns LAN!)

Vet inte om du vet skillnaden:
En router används för att skicka trafik mellan nätverk, en switch skickar trafik i samma nätverk.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

tufftuffs bild

En router behöver inte köra DHCP, den kan istället köra DHCP-relay. Och det finns knappast med i originalfirmware. Det är ofta enklare om man bara behöver administrera en DHCP-server.

DHCP bygger på broadcasts, och sådana routas inte utan de kan bara nå datorer på det egna nätet. En DHCP-relay agent ser till att vidarebefordra DHCP-paketen till servern. Och DHCP-servern måste naturligvis vara konfigurerad för alla nät den ska serva.

Men det enklaste i det här fallet är att använda linksysen som endast switch/WiFi brygga. Kanske det kan gå att även brygga även WAN-porten, men troligen behövs tredjepartfirmware som tex OpenWRT för det. Men jag har inte koll på stödet för -n WiFi hos OpenWRT.

hytekks bild

du har helt rätt i att DHCP-relay är en funktion som jag borde leta efter. Nu sitter jag för stunden inte framför min router men väl däremot imorgon kväll skall jag kolla på det - om inte annat så vill jag ju att jag ska kunna få ett ip från servern via "routern"/switchen till min trådlöst anslutna klient - idag fungerar inte det.

Ska även kolla upp OpenWRT lite mer för att se över dem möjligheterna.

Tack så länge. Återkommer när jag testat mer.

andys bild

Om du ska köra dhcp se då till att ditt lan nic har ett fast ip och klienterna delas ut i samma subnät.

fredentofts bild

Om man nu kör dhcp-relay på routern, så måste ju routerns adress-space definieras upp i den riktiga dhcp-servern också, för om servern i detta fallet delar ut ex-vis 192.168.0-adresser och routerns LAN-interface pratar på 192.168.1-nätet har ju en klient inkopplad på routern ingen användning för en 192.168.0-adress.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

hytekks bild

hmmm, iofs har du rätt i att jag sätter upp det lite knasigt - har inte riktigt tänkt i dem banorna förrän du nu påtalar det....

väl däremot vet jag skillnaden mellan router och switch Smile

ska testa att koppla om så jag endast kör på LAN-interfacen på routern imorgon istället för att jag från servern mot LAN-sidan går mot WAN-sidan på routern.

larsemils bild

Ja. du bör koppla den till LAN och inte WAN när du vill använda den som switch. Fungerar för mig med min linksys.

Peace!

hytekks bild

Vet att jag inte varit inne ett tag och därav inte heller svarat något på min egen tråd men nu har jag iaf löst det såsom larsemil har beskrivit det.

Tack för tipset!

pingus bild

Så är då frågan varför du sätter servern direkt mot Internet?
Om du inte har någon väldigt speciell anledning till detta skulle jag sätta routern först, servern med fast ip på LAN.
Sedan port forward i routern till de tjänster i servern du vill komma åt utifrån.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se