Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

problem med installation

Hej Alla!

Har använt ubuntu nu i ca ett halvår på min mini pc så jag tänkte ja jag lägger in ubuntu på min sationära dator okej(y).

Men har stött på ett problem med installationen när jag ska installera ubuntu (9.10) så när man ska förbereda partitioner så kommer inget upp bara en grå ruta. och inget mer.

Jag kan inte välja något eller göra något den bara står och tuggar på samma ställe hela tiden

Tack för era svar i förhand

Mvh

Tim

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Det kan ju vara så att den hänger sig då den försöker läsa av någon hårddisk. Kan bero på en trasig partitioneringstabell eller dålig hårddisk eller dylikt. Eller så är det bara en bugg i installeraren.

Det du skulle kunna testa är att starta datorn med en GParted-LiveCD och se om du har bättre lycka då, isf kan du partitionera den som du vill med GParted och därefter installera Ubuntu kanske.

extons bild

Han kan ju också installera GParted direkt under körning av Ubuntu live och göra sina partitioneringar. D v s innan han startar installationsprogrammet.

sudo apt-get install gparted

LINUX.EXTON.NET

krypis123s bild

jag har gjort detta men det funkar fortfarande inte.

Någon mer ide varför det inte funkar?

Kristians bild

Kör du manuell eller automatisk partitionering? Prova det ena eller det andra

---------------------------------------

krypis123s bild

testat bägge

extons bild

När du kör GParted: Vad händer? Hittar inte programmet någon hårddisk att partitionera eller vad?

LINUX.EXTON.NET

krypis123s bild

Jo då det funkar men när jag ska installera så går det inte installera det i någon av partitonerna. jag har gjort två stycken partitoner

extons bild

Vad får du då för felmeddelande? Hur stora är partitionerna och varför två? Ett SWAP-utrymme?

När installationsprogrammet startar: Jag antar att du väljer att installera på en av dina skapade partititioner och sätter monteringspunkten till /?

Du kan möjligen ha glädje att det jag skriver ang. DebEX-Mint 8 under rubriken Installation till hårddisk.

LINUX.EXTON.NET

tux-svens bild

Vilket filsystem väljer du?  ext3 eller ext4 antar jag, eller???

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

Charlies bild

Exakt detta hände mig med nu när jag installerade 9.10. Tidigare hade jag 9.04, men istället för uppgradering körde jag nyinstallation. När jag körde installationsprogrammet fanns där ingen disk (tom grå ruta som du skriver), men körde jag igång gparted såg jag min disk.

Problemet visade sig vara dmraid, så det var enkelt fixat.

Starta live-cdn.

Innan du kör installationen, starta ett terminalfönster och skriv

sudo apt-get remove dmraid

När dmraid är borta, kör installationen igen. Nu skall din disk vara synlig.

krypis123s bild

Tackar det var problemet(y).

Jag har inte varit här inne och kollat på ett tag(inte varit hemma)

tack för alla svar!