Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Lära sig LaTeX?

Jag har länge gått och funderat på att lära mig skapa dokument i LaTeX, istället för de där hiskeliga WYSISWG ordbehandlarna, men jag har inte riktigt hittat någon bra angreppsvinkel. Vanligen har det varit så att när jag har tid att lägga några timmar på att försöka komma igång med LaTeX har jag inget bra att använda det till och när jag har något bra att använda LaTeX till så har jag inte tid att lära mig det.

Finns det någon här som vet en bra snabbstartsguide eller liknande som man kan komma igång snabbt med det eller är det bara att försöka planera så man har gott om tid att pilla lite när man har någon lämplig tillämpning till hands?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

dfss bild

Wikibooks har en ganska användbar bok i ämnet, som återfinns här:

en.wikibooks.org/wiki/LaTeX

laves bild

Leta reda på "The Not So Short Introduction to LaTeX 2e" [1] och skriv ut A5-varianten dubbelsidigt så har du en kompanjon på skrivbordet för lång tid framöver (min utskrivna version är från 2000, v 3.13). Har ett OK intro till vad det handlar om och funkar sedan som referensverk. Och sedan får man leta på nätet och fråga sig fram.

[1] lshort-a5book.pdf

jonasbjorks bild

Bra ide! Jag har kört LaTeX en hel del och kanske kan hjälpa med frågor. En bra guide på svenska tycker jag http://latexintro.sourceforge.net/ är.

Lycka till!

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

Kristians bild

Jag tycker LaTex är bra av tre skäl: Det ger snyggt resultat, det är lätt att autogenerera och lätt att versionshantera. Så nog är det vettigt att lära sig, om än det inte passar sig för alla sammanhang.

---------------------------------------

gustavnilssons bild

Jag lärde mig LaTeX genom att pyssla ihop en grund när jag hade tid. Sen de sista detaljerna fick jag lära mig under tiden som jag skrev något på riktigt. Se bara till att ha lite tidsmarginal så du hinner fråga om du kör fast Wink

En guide som jag tycker är bra finns på http://www.ddg.lth.se/perf/handledning/ .

bittins bild

tackar för all info ska själv läsa på om detta då jag har tid är själv intresserad Smile