Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Övningar till php?

Hej allihop!

Håller på att lära mig php men mina böcker har inga övningar.

Känner nån till en/flera sidor med det?

Ju fler desto bättre.

Tack på förhand!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

fredrikperssons bild

Sätt dig och skriv något praktisk i stället för att skriva av en massa övningar.

Här är några lätta övningar att göra.

• En websida som visar hur många dagar det är kvar till julafton, visa resultatet på så många olika sätt som möjlig.
  • En websida där användaren kan ladda upp en textfil, scriptet "krypterar" filen innehåll till rövarspråket och användaren kan sedan hämta hem den nya "krypterade" textfilen.
  • Som föregående uppgift fast nu handlar det om "dekryptering".
  • En webapp som lagrar vänners födelsedagar i en mysql databas, och visar nästa som fyller år, samt mailar en påminnelse om att köpa pressent 10 dagar innan födelsedagen.
  • Skriv ett admin-gränssnitt med inloggning för ovanstående, låt varje användare ha egna vänners födelsedagar att hålla reda på.

Annars finns ju alltid klassikern med telefonbok.

Gillar du inte mina förslag kolla på:

Fast dessa siter har du säker redan kollat.

//Fredrik

//Fredrik Persson