Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ogiltig tabellreferens i OOo.calc

Jag har ett stort kalkylark som jag laddar ner från en databas som är i Excel .xls-format. Jag laddar ner det till OpenOffice och skall formatera det för utskrift där jag vill ha rad 1 i arket överst på varje sida. Detta går utmärkt i Excel.

Funktionen finns i OOo.calc också, åtminstone teoretiskt... Har laddat ner manual till OOo och där funnit en instruktion för hur man skall lägga en s k upprepningsrad överst på varje sida. (Samma info som i Hjälp-avsnittet i arket). Format -> Utskriftsområden -> Redigera.

Problemet för mig är att jag får felmeddelandet "Ogiltig tabellreferens" varje gång jag försöker lägga in upprepningsraden.

Har provat att skapa .odf-dokument utan att blanda in .xls men även då vägrar den att acceptera upprepningsrad.

Någon som stött på detta?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Ska inte upprepningsraden anges i formatet som i utskriftsområdet då? Dvs en startruta och en slutruta. $2 blir ju en teoretiskt oändlig rad, eller åtminstone A2 till Z2 eller nåt Smile

Eller du kanske inte skrivit in $2 själv utan valt det?

frilas bild

Enligt manualen och det exempel som visas där skall man bara markera, eller skriva in, raden där upprepningsraden finns. I detta exempel finns den på rad 2. Alltså, utskriftsområde går ej att ange (som man gör i Excel) utan bara den rad som skall vara överst på varje sida. Typ A1:Z1 är omöjligt att skriva in.

fredentofts bild

Har testat att göra enligt din bild och det funkar fint. Kan det vara så att du fått med ett blanksteg nånstans, om jag gör så, får jag samma felmeddelande.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

FoHs bild

Var tvungen att testa jag också, jag får dock samma felmeddelande som frila. Kör med OpenOffice 3.1 i Ubuntu 9.10.

Edit: Googlade på felmeddelandet och hittade en lösning. Tydligen beror det på buggar i versionen som följer med i Ubuntu (en lösning rapporteras vara att installera Suns version). För mig fungerade det efter att jag gått till Tools -> Options -> OpenOffice.org Calc -> Formula och därefter ändra Formula Syntax till Excel A1 och sedan tillbaka till Calc A1

frilas bild

Sitter just nu på Stadshotellet i Piteå... (-22 C, ute alltså) och på min medhavda "pendrive" har jag Ubuntu 9.04 med OOo.calc version 3.0 och där fungerar det som det ska, kan jag åxå konstatera.

Får testa Formula Syntax-varianten när jag kommer hem till varma Helsingborg igen.

FoHs bild

En tjejkompis uttryckte idag: "Det är sinnesjukt kallt ute! Fattar inte hur det kan vara så kallt!" Det var -6 grader här i Örebro Tongue Hon är från sydligare breddgrader... (Gotland)

ein.anderssons bild

här i götet hade/har vi -9 som kallast hitils. Snart dags för mig att sluta gå barfota.

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

Marcuss bild

Det var inte alls oväntat att du går barfota.

ein.anderssons bild

Varför då?

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

FoHs bild

Han kanske antyder att han tycker att du sällan har något på fötterna?

jonasbjorks bild

Ännu en konstig bugg i Ubuntu. Undrar om det där Ubuntu verkligen är så bra där under ytan..

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

frilas bild

Jajamensan Smile Det funkade! Stort tack för tipset. Nu kan jag fortsätta att använda OpenOffice.

Fast det är ju ett allvarligt fel från Ubuntus sida att man bifogar ett buggigt program Sad.

FoHs bild

Alla program har buggar Smile

Buggar i ubuntu? Nä du måste skoja Smile

frilas bild

Jo, jo jag vet... men om originalet är ok så ska väl "kopian" åxå va det Puzzled.