Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ubuntu och Windows 7

Tjena!

Nu är det så att jag vill köra både Ubuntu och Win 7. 

Förut så körde jag Ubuntu och Winx utan problem.

Först så installerar jag Win7 och sen efter det så installerar jag Ubuntu. Problemet är att jag inte kan hitta Win7 i GRUB. Detta problemet har jag aldrig haft med WinXP, bara med Win7.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Vilken version av Ubuntu använder du? Eftersom man nyligen bytt från Grub till Grub2 så är det ganska bra att veta. 9.10 använder Grub2 och felsökandet blir då ganska annorlunda.

Pettmans bild

Tror det kan vara så att gamla grub inte känner igen win7 men att grub2 gör det.

bryans bild

Jag använder Ubuntu 9.10

FoHs bild

Får du upp någon GRUB-meny över huvud taget? Testa att köra kommandot update-grub och starta om datorn. Se även i filen /etc/default/grub så att alternativet GRUB_DISABLE_OS_PROBER inte är satt till true (sant). Ändra i så fall till false.

Installerar du operativsystemen på samma fysiska disk förresten?

bryans bild

Just nu så har jag Win7 installerat. Men när jag kommer att installera Ubuntu så kommer Win7 inte finnas med i Grub-menyn.

Ja, jag installerar på samma fysiska disk. Har inte varit några problem med WinXp

FoHs bild

Testa det som jag skrev i föregående post när du installerat det. När du kör update-grub i terminalen så bör du få information om vad som görs och om den hittar något. Kan kanske finnas någon ledtråd där.

bryans bild

Hej igen!

Nu har jag installerat ubuntu, men grejen är att grub inte visas. Det är windows bootloader som visas och där finns inte Ubuntu listad.

Någon som har en lösning på detta?

fredentofts bild

Installera EasyBCD i windows så kan du enkelt lägga till Ubuntu-installationen i windows boot-loader.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

FoHs bild

Har du installerat på en separat partition eller med Wubi? Windows-bootloadern bör ju inte visas alls, om man inte använder Wubi.

fredentofts bild

Har grub installerats till boot-partitionen (eller i mbr på eventuell andradisk) så ligger ju windows bootloader kvar orörd i mbr på första disken.

-
-

bryans bild

Förut så har Windows bootloader eersatts av GRUB. Men jag testar att installera det där programmet.

fredentofts bild

Jo, det är det normala, men ibland är det något som går snett på vägen. Då kan det vara bra att känna till alternativa lösningar.

-
-

FoHs bild

Jo, det är klart, men eftersom det krävs ett aktivt val så antog jag att det liksom var givet Smile

fredentofts bild

I vissa fall är det så att den disk windows ser som förstadisk ser ut att vara andradisk i linux. Om det skulle inträffa så kan ju den automatiaska installationen av grub till mbr ske till "fel" disk.

-
-

FoHs bild

Ok, kände jag inte till. Vet du vad den bakomliggande orsaken är? Har det något med IDE- vs SATA-kontrollers att göra?

fredentofts bild

Jag har stött på det när jag haft separata hårddisk-kontrollkort , att bios laddat diskarna i en ordning, windows en annan och linux en tredje.

Såg nu däremot att jag missat att det i detta fallet rörde sig om installation på samma fysiska disk.

-
-

Lyfangs bild

Requirements
 384 MB memory

5 GB harddisk space

Windows 98, 2000, XP, Vista

http://wubi-installer.org/

Fungerar allstå inte med 7:an enligt Wubis hemsida.

fredentofts bild

Har den sidan uppdaterats sedan Win7 kom? Att de inte själv testat på eller officiellt stödjer win7 betyder ju inte nödvändigtvis att det inte alls fungerar. Tvärtemot finns det en del artiklar/bloggar som tyder på att det fungerar hur fint som helst.

-
-

pingus bild

Om "gamla" grub kan du skriva in i /boot/grub/grub.conf (alt /boot/grub/menu.lst):
title           Windows 7
root            (hd0,0 )
chainloader     +1

Tror du kan göra det med grub2 också, men kanske då i /etc/default/grub/ eller någon fil under /etc/grub.d/ - någon som har koll på detta?

För övrigt:
1) Om du installerar grub i egen boot-partition (alltså ej i mbr):
Den partition där grub är installerat måste vara markerad aktiv (görs med partitioneringsprogram).
När man installerar Windows brukar Windows sätta första partitionen som aktiv så då måste du ändra detta för att få tillbaka din grub. Kan göras från live-skiva t.ex.

2) Om du installerar grub i mbr kommer Windows att skriva över den vid installation (och ev vid vissa uppgraderingar)
Enklast är att kopiera mbr så kan du lägga tillbaka den när Windows skrivit över.
Kopiera från terminalen med:
# dd if=/dev/sda of=/mbr count=448
För att kopiera tillbaka måste du starta från live-cd, montera rot-partitionen och köra omvänt:
# dd if=<monteringspunkt>/mbr of=/dev/sda

Ingendera är särskilt krångligt även om det kan låta så. Men se upp med dd-kommandot! Fel använt kan du förstöra mycket för dig!
(Förresten, vet någon om det finns något Windows-program för att kopiera mbr?)?

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

FoHs bild

fredentofts bild

Att använda dd känns väldigt mycket riskablare än att använda de mejöligheter som finns i grub att installera sig själv till mbr.

-
-

Lyfangs bild

1. Formatera med något program som gör hårddisken helt tömd. Windows 7 installeraren ska klara det här.

2. Gör klart partitionerna, se till att både Windows partition och Ubuntu får tillräckligt med ledigt utrymme. Använd alltså inte allt till Windows partitionen.

3. Installera Windows 7 på formaterad NTFS partition.

4. Installera på Ubuntu 9.10 på ledigt utrymme.

Kanske Ubuntu installerade över Windows partition? Jag vet att Ubuntu 9.10 kan vara "farlig" om man inte följer partitioneringenen steg för steg.

/ Lyfang

fredentofts bild

Som du kan se längre upp i kommentarerna så är det windowsladdaren som kommer upp, och inte grub.

-
-

Lyfangs bild

Blev galet, ser ju att det inte var det problemet. Tack fredentoft.

Om ni inte hittar någon lösning kan man kanske prova någon av dessa boot hanterare, men var försiktig i allmänhet med boot hanterare:

Smart BootManager 3.7.1   
Gujin 1.9   
GAG 4.8   
XOSL 1.1.5   
Super Grub Disk 0.9590
http://www.ultimatebootcd.com/

Har för mig att någon av dessa gick att köra direkt från cd:n med.

/ Lyfang

Edit: Kolla först om det finns support för Windows 7 innan installation av boot hanterare.