Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ubuntu till XP

Hej,

Har ett problem och ingen verkar ha exakt samma. Mycket enkelt att forklara.

Har Ubuntu 9.10, endast det. Maste byta till XP for det ar det enda lagliga alternativ jag har och Ubuntu funkar helt enkelt inte tillrackligt bra. Tyvarr.

Nar jag bootar fran XPs CD sager den att den inte hittar nagon harddisk. Fine, da forsokte jag boota fran Ubuntuskivan istallet och radera allt for att sedan kora XP. Men det finns inte som alternativ (konstigt nog).

Jag kommer alltsa ingenstans. Hjalp, vad ska jag gora[fragetecken]

Tank pa att jag ar nyborjare. Tack.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Vill du manuellt ta bort alla partitioner kan du välja Manuell partitionering i Ubuntu-installeraren.

Lite konstigt att XP inte hittar någon hårddisk dock. Det för mig att befara att det inte är en riktig installations-CD eller att något är galet med hårddisken i övrigt.

johnh3s bild

Om du är nybörjare saknar du antagligen vissa mediacodecs i Ubuntu 9.10, och tycker den inte håller måttet pga dessa orsaker:

Testa i så fall Linux Mint 8 som bygger på Ubuntu och har alla dessa redan vid installationen:

http://linuxmint.se/

http://linuxmint.se/om-linuxmintse/om-linux-mint/

Även Pardus har dessa och är enkel för en nybörjare:

http://pardus.nu/

jaentzs bild

Det är inte därför jag är missnöjd. Jag är alltför beroende av flera Windowsprogram som inte har tillräckligt bra motsvarigheter för Linux och som dessutom inte fungerar bra i t.ex. Wine. En annan bidragande orsak är att funktion efter funktion tycks upphöra fullständigt, med andra ord: precis när jag fått en sak att fungera igen havererar ytterligare två och jag pallar inte mer helt enkelt.

Går inte radera partitioner, eftersom det inte finns några. Ubuntu 9.10 är det enda os i datorn.

jaentzs bild

+ det är en riktig installations-CD, både för Ubuntu och XP (inget hemladdat, allt original).

FoHs bild

Även Ubuntu/Linux kräver en partition Smile Så visst finns dom, frågan är varför du inte kan se dom...

leochingkwakes bild

Prova att starta upp i livemiljön på Ubuntucdn och starta Gparted. Radera sen eventuella Linuxpartitioner och skapa sen en windowspartition med Gparted. Detta gör att windows troligen kommer att se hårddisken igen. Har varit med om liknande på en dator en gång. Skapade då en windowspartition med Gparted och sen kunde jag installera. Vet inte vad felet beror på...

FoHs bild

Möjligtvis en "trasig" partitionstabell. Windows verkar i regel kinkigare över sådant.

jaentzs bild

Nybörjare Sad

leochingkwakes bild

Jag har inte ubuntu eller gparted tillgängligt just nu så jag kan förklara mer utförligt.

Livemiljön väljer du i alla fall i uppstarten. Sen inne i Ubuntu så finns Gparted troligen under Administration. Kolla runt lite. Programmet Gparted är enkelt att använda. Läs bara vad som står i menyerna så skall det inte vara så svårt. Ta bort, Skapa och liknande brukar det heta.

FoHs bild

Troligtvis är det på engelska dock. Är inte helt säker på att GParted är installerat som standard. Vet att jag tidigare fått installerat det själv via Synaptic. Det har i tidigare versioner även gått under namnet "Partition Editor" och inte GParted.

leochingkwakes bild

Ok, jag går bara efter ett svagt minne från förr Smile

Jag kör ju Debian själv så det är lite svårt att kolla...

extons bild

Gör så här.

1. Starta upp datorn från Ubuntu live-skivan

2. Öppna upp en terminal och kör kommandot sudo apt-get install gparted

3. Starta GParted med kommandot sudo gparted

5. GParted kommer att hitta din hårddisk som /dev/sda1 eller /dev/hda1

6. Högerklicka på nyssnämnd partition och välj att formatera den med filsystemet fat32

Klart! (D v s för installation av Windows XP.)

Om du skulle få problem med GRUB
Starta upp från din Windows XP installationsskiva och välj Rescue (Räddningsläge). Sedan kör du kommandot fixmbr. Därefter startar du om datorn igen och påbörjar installationen av XP.

LINUX.EXTON.NET

jaentzs bild

Fixade det, lätt som en plätt: XP går inte att installera, hittar ingen hårddisk. Prövade med Rescue, samma problem. Går nu inte heller att ominstallera Ubuntu, det kommer allehanda felmeddelanden.

Så nu är jag utan egen fungerande dator. Gör visserligen inte så mycket såhär mellan terminerna, men om en månad kan det bli jobbigt... Sad Vad sjutton ska man göra nu? Lämna in den?

FoHs bild

Låter som det är någon hårdvara som strular, kanske hårddisken är på väg att ge sig? Det finns ett program som heter Disk Utility i Ubuntu 9.10 under System -> Administration, se efter vad det säger om hårddisken. Du kan ju alltid starta från LiveCDn, och går inte det längre så är det nog något hårdvarufel.

jaentzs bild

Hmm...

När jag formaterade partitionen till FAT32 kom det visserligen ett meddelande:

"At least one operation was applied to a busy device

A busy device with at least one mounted partition Because making changes to a busy device may confuse the kernel, you are advised to reboot your computer."

Startat om; samma grej. Dessutom står partitionen som "unmounted" samt "fat32", men det går ändå inte att installera XP sedan.

Vore konstigt om hårddisken var på väg att ge sig, den är ju bara dryga året gammal... eller, ja, man kan ju inte lita på någonting, så det är väl egentligen fullt möjligt.

FoHs bild

Jag är idélös... Partitioner ska ju inte vara monterade när du startar om datorn, så det ska inte ha någon betydelse för XP.

När du startar från LiveCDn, testa att skriva kommandot "sudo fdisk -l /dev/sda" i en terminal och ange här vad du får för resultat. Det kanske kan säga något.

extons bild

Det tycks som om du inte lyckats formatera hårddisken trots allt. Prova (förslagsvis) detta:

Starta upp datorn från Ubuntu live-skivan. Öppna en terminal och kör kommandot sudo mkdosfs -F 32 -n "WINDOWS" /dev/sda1 alternativt
sudo mkfs.vfat -n "WINDOWS" /dev/sda1
Om du nu inte får några felmeddelanden så ska allt vara klart för installation av Win XP. Om du skulle få ett meddelande om att /dev/sda1 är monterad så kör du först kommandot sudo umount /dev/sda1

Du har väl bara en partition på datorn?

Starta alltså sedan upp datorn igen med WinXP-installationsskivan. Om det nu inte går att installera så...

Observera dock vad jag skrev om GRUB i förra inlägget.

Vad hände f ö när du körde installationsskivan i räddningsläge och körde kommandot fixmbr? Fick du något felmeddelande eller vad?

LINUX.EXTON.NET

Pettmans bild

Kan det inte vara att han har SATA hårddisk och att XP som är ganska föråldrat saknar SATA-stöd på installationsskivan?

FoHs bild

Ah, intressant tanke. Det får han kolla upp. Kan man göra det i Linux förresten? Eller det är klart man kan, frågan är hur.

extons bild

Ja, har han en SATA-disk bör han läsa detta. Tänk att det finns en förklaring till (nästan) allt.

LINUX.EXTON.NET

jaentzs bild

Tack! Det låter verkar inte omöjligt att det är så det förhåller sig.

Men innan jag försöker på allvar med det så tänkte jag sätta min tillit till en Windows 7-skiva jag har hört att en familjemedlem har i sin ägo...

Tack för all hjälp! Förstår inte hur ni orkar, men tacksam är jag!

extons bild

Ja, jag tänkte just förslå att du skulle köpa/skaffa Win 7. (Det verkar lite krångligt att installera Win XP på en SATA-disk. Särskilt om man inte har någon diskett-enhet).

LINUX.EXTON.NET

mindlights bild

Tänk på att Windows 7 är mycket striktare med aktivering etc.

Lägger du in familjemedlemmens köpta Windows 7 på din dator puttas dennes Windows 7 ut av Microsoft...

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

Kristians bild

Det är besvärligt att klämma in ett snart nio år gammalt OS i modern hårdvara. Dessutom ett OS vars drivrutinstöd är beroende av att man antingen har rätt OEM-skiva (för den aktuella maskinen) alternativt har stake att ge sig ut på drivrutins-websafari under egen risk.

---------------------------------------

extons bild

Orkar? Ditt problem var ju intressant. Jag tror att de flesta av oss också lärde oss något av det. Tack Pettman!

LINUX.EXTON.NET

leochingkwakes bild

Med tanke på hur många det är som har datorer så är det ju ganska naturligt att dom flesta frågor har ställts och att det kommit lösningar på mycket. Ger man sig själv lite tid så kommer man att hitta dessa lösningar, den krångliga biten kan vara om man inte är van vid att söka. Men övning ger ju färdighet och om man aldrig provar att söka själv så kommer man ju aldrig på knepen.

Men samtidigt så kan det ju vara bra att vissa inte söker utan ställer frågor i forumen för annars får vi ju inte ovanstående resultat. Att man genom en sökmotor kan hitta alla dessa frågor som förhoppningsvis har en lösning. Någonstans...

bittins bild

gparted?