Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Vanlig POP-klient the gmail way

Jag älskar gmail's hantering av mail med "labels" (ettiketter heter det på svenska) och den sedvanligt användbara sökfunktionen. På jobbet har vi vanlig mail och jag har de senaste åren kört med Claws Mail som har varit snabb och gjort det den skulle även om just sökfunktionen varit dålig. Jag funderar på att byta men att prova runt olika mail-clienter är lite meckigt och tidsödande, måste ju köra någon vecka eller två på varje så att den värsta ovanan ger sig.

Så min fråga: Känner någon till någon mailclient som kan hantera mailen med labels och inte bara med olika mappar och inte då bara de vanliga tagsen, bråttom, viktigt, oviktigt, etc. samt att det har en googlike sökfunktion?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Jag har två förslag:

1. Du låter GMail hantera ditt POP-konto också, dvs att mejlen hämtas till ditt GMail-konto och etiketteras där (det finns tillägg för multipla inboxar om du vill ha det mer separerat).
  2. Thunderbird 3 som släppts i skarp version nyligen. Thunderbird 3 har en förbättrad sökfunktion, om den är jämförbar med Googles vet jag ej. Den har även taggar som man kan skapa själv. Den fungerar lite snarlikt som GMail tycker jag nog.

Edit: Det slog mig att jag kanske missuppfattat det hela. Jag utgick från att du hade ett annat POP-konto (ej GMail) som du ville ha en GMail-liknande funktion på. Om det bara är så att du vill ha en skrivbordsklient för ditt GMail-konto så bör du göra som andy föreslår, och aktivera IMAP. Sedan kan du använda Thunderbird 3 så får du med labels.

laves bild

Nej, du fattade rätt. Gmail vara bara till för att förklara ungefär den funktionalitet jag ville ha.

Att skicka min vanliga mail till ett gmailkonto är en variant men det faller nog på att det nog skulle slå i botten ganska snart och så är det skönt att bara ägna sig åt privatmail på helgen och inte behöva se jobbmailen också.

Thunderbird verkar ju vara en lovande kandidat och med pluginssystemet så borde det nog kunna dyka upp något som passar. Tänkte bara om det redan var någon som visste vilken plugin jag ska ha och om jag skall installera version 3 eller om det finns på min distrolevererade version 2.

FoHs bild

Det behövs inget plugin för version 3, och det är den jag rekommenderar att du använder. Se här för hur du kan installera det: http://www.linuxportalen.se/forums/2009/12/11/thunderbird-3

Edit: Thunderbird 3 har alltså uttryckligen förbättrat stöd för global sökfunktion samt det här med taggar och GMail IMAP-stöd för den delen. Kör på den, det blir utmärkt Smile

andys bild

Jag gör webbaserat med gmail manager för firefox så får jag snygga popups när jag får mail.

Samt att det är webbaserat.

Att köra POP är nog mer besvär än imap då du måste tanka ner alla mailen och vil du kunna läsa dem från en annan klient kanske på en annan dator så måste du spara en kopia på servern.

Jag har provat gmail i Evolution men jag tyckte inte det var så smidigt.