Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Bästa datorn för ~8000 kronor?

Jag tänkte belöna mig själv med en ny laptop, vilket har lett till att jag har upptäckt just hur dålig jag är på hårdvara.

Så jag frågar er: Vilket märke är bäst/sämst? Vilken modell har problem?

Jag kommer att använda denna dator primärt med Windows 7 (Jag har tittat på Apples datorer, men dom är fruktansvärt dyra). Jag kommer att använda MIDI-sequencer, mjukvarusynthar, och mastering-verktyg, samt spela lite spel (inget jätteavancerat dock). Jag vill ha skärmupplösning som är över 1280x800, helst så hög som möjligt. Om det är ATI eller NVidia-grafik gör ingen skillnad för mig, då jag inte kommer att använda 3D-möjligheterna i Linux.

Lenovos Thinkpad-modeller lockar mig, men jag är rätt förvirrad över vilka modeller som är bra till just det jag vill ha. Portabilitet är inte jätteviktigt, eventuellt kompletterar jag med en netbook längre fram för detta.

Som rubriken nämner tänker jag mig ett pris på ~8000 men jag kan tänka mig att gå upp lite i pris om det är värt det.

Tacksam för svar.

Johan

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

bittins bild

Någon HP eller Acer ? 

andys bild

compaq cq 60 eller 70 serien, kolla på webhallen det har dessutom bra priser.

En del har stöd för max 4 gig ram en del har stöd för 8gig ram.

Själv köpte jag en hp compaq cq71 250 so med 17 tums skärm och stöd för 8 gig ram.

Funkar bra även i linux, det enda man måste ordna är att lägga till några rader i en fil för att få ljudet att fungera.

polters bild

Den såg rätt fin ut, men hur är prestandan? Den har ingen Core2Duo-CPU, så jag oroar mig lite för hastigheten. Smile

andys bild

Allt är väl beroende på vad man gör, jag upplever den som väldigt snabb.

Det som är skönt att att det finns drivrutiner för grafiken, man sipper meka för att få det att fungera.

valdermans bild

Du får ingen Thinkpad för 8000, kanske det dubbla om du nöjer dig med någon av budgetmodellerna.

I alla fall, eftersom du inte behöver högpresterande grafikkort borde du satsa på någonting med Intelgrafik. Betydligt sämre prestanda än ATI eller nVidia, men också lägre strömförbrukning, har bättre FOSS-drivrutiner och är billigare.

Dessutom vill du definitivt ha någonting med LED-skärm, även om jag tvivlar på att du kan få det för <=8000 spänn annat än i netbookformat. Mycket lägre strömförbrukning än "vanliga" skärmar, håller bättre och ger bättre kontrast.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

polters bild

Nja, Thinkpad SL börjar på 7500 tror jag. Det är inte toppmodellerna jag är ute efter, utan snarare den byggkvalitet som verkar genomsyra Thinkpad-segmentet hos Lenovo.

Faktum är att det finns en hel del bärbara datorer som har Nvidia och ATI, och jag har helst detta framför Intels kretsar. Strömförbrukning oroar jag mig inte så mycket för eftersom den kommer att fungera som desktopdator här hemma.

Lenovo Thinkpad är kvalitet, så hittar du någon som verkar passa så hade jag valt den för något annat fabrikat.