Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

IP i LAN

Hej alla! Jag vill kunna SSH:a till min stationära dator från min laptop. Och för det tror jag att det skulle vara lättast att kunna sätta internt/lokalt IP, t.ex. 192.168.0.x, sedan SSH:a som $ ssh user@192.168.0.1.

När jag googlat så är de flesta närliggande lösningar varit att man ska byta från dynamisk IP-tilldelning (DHCP) till statiskt IP, för det nätverksinterfacet. För mej låter det som om man får offra Internetuppkopplingen.

Jag använder det trådlösa modemet som jag fick från bredbandsbolaget som hub/switch/nav för wlan:et. Både datorerna har Ubuntu 9.10. Båda använder det trådlösa wlan:et.

Jag har för mej att jag gjort liknande när jag skulle spela spel där alla datorer körde Windows XP. Vi konfigurerade alternativ IP, då funkade både Internet och det gick att spela.

Jag har väldigt grundläggande kunskap om nätverk. Är fortfarande nybörjare på Linux, speciellt på nätverk i Linux. Länkar till är väldigt välkomna.

Tack på förhand och God Jul!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

valdermans bild

Får din stationära dator ett lokalt IP (t ex 192.168.x.y)? Isåfall kan du tryggt ge den ett statiskt IP, eftersom det är ditt modem/din router som tilldelas den routningsbara adressen från din internetleverantör. I annat fall beter sig ditt modem/din router på ett väldigt märkligt och potentiellt osäkert vis, och du borde se om du inte kan konfigurera om den till att tydligt separera ditt lokala nätverk från Internet.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

leochingkwakes bild

BBB är väl inte direkt säkra i sitt upplägg. Inte vad jag såg när jag var kund. Med det modem jag hade så fick man ett externt ip för varje maskin som kopplades in. Det trådlösa körs med WEP. Jag köpte ganska tidigt routrar som fick vara mellan modem och mina datorer. Senaste routern hade trådlöst WPA2 nät. Jag körde nog bara rakt ut på modemet första månaden.

fredentofts bild

Ja, deras trådlösa kör wep som standard, men det är inga problem att logga in mot modemet och ändra inställningarna, bland annat för krypteringstyp och SSID.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

leochingkwakes bild

Ok, jag hade fått uppfattningen att man inte kunde komma åt inställningar på modemet och var tvungen att ringa BBB när man ville ha nåt fixat. Jag ringde dom när jag ville ha det trådlösa avstängt.

fredentofts bild

Bredbandsbolaget levererar ingen router, man får ett modem med möjlighet till 5 "skarpa" ip-adresser. På vilket sätt är det märkligt och potentiellt osäkert beteende för ett modem att bara agera modem?

-
-

valdermans bild

Dels för att kunden inte förväntar sig det, men främst därför att den behandlar trådlöst och trådat, lokalt nätverk och BBB-nätverk, som samma sak. Att placera en intet ont anande användare, i de flesta fall med en Windowsversion som inte patchats på över ett år, i direktkontakt med Internet är inte heller någon höjdare.

--

FoHs bild

Å andra sidan är det ju precis vad som sker om man, som i det hus jag bor i, har ett uttag direkt i väggen och bara en stationär dator Smile

valdermans bild

Visst är det så, men har man möjligheten att stoppa någon sorts försvar mellan användare som i regel inte vet bättre och Internet tycker jag att man som internetleverantör bör ta den.

--

fredentofts bild

Ett modem är ett modem, så vad som däremot hade varit märkligt är ju om det inte betett sig som ett sådant.

De gånger jag bytt isp, och det ingått någon typ av komm-utrustning har det varit just modem, inte router.

-
-

valdermans bild

Ja, och då är det ju rätt lustigt att "modemet" även befattar sig med trådlösa nätverk och kryptering. Låter det som en modulator-demodulator, tycker du?

Slutsats: det är inte ett modem, i ordets rätta bemärkelse, utan en multifunktionspryl. Oavsett vad du vill kalla prylen så är det naturligtvis ren idioti att inte göra skillnad på det lokala trådlösa nätverket och BBB:s trådade kundnätverk.

--

fredentofts bild

Visst, det är ett modem med inbyggd switch/accesspunkt. Något lokalt nätverk har du inte i den, varken trådbundet eller trådlöst.

-
-

valdermans bild

Nej, det är just det som är problemet. När du har en accesspunkt inbakad i ett dylikt föremål är det gravt förståndshandikappat att inte behandla det trådlösa som ett separat nätverk.

Menar du på fullt allvar att du inte förstår problemet här?

--

fredentofts bild

Om problemet du har är att man får en extern adress på sitt trådlösa kort, på samma sätt som man får det på sitt trådade, så nej jag förstår inte det. Det är ju inte direkt så att BBB går ut och kallar det "bredbandsdelare där du kan ha ditt eget interna öppna nätverk". Om nån nu skulle få för sig att knäcka krypteringen för att "snålsurfa/-tanka" så är det väl ingen säkerhetsmässig skillnad om man kör skarpa adresser eller maskerat?

-
-

Tarnaurions bild

Nej, den verkar inte få lokalt IP, utan bara publikt.

Stationär:

andreas@andreas:~$ ifconfig
lo        Link encap:Local Loopback 
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:20 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:20 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:1120 (1.1 KB)  TX bytes:1120 (1.1 KB)

wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:08:a1:a3:fb:ed 
          inet addr:213.112.101.15  Bcast:213.112.101.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::208:a1ff:fea3:fbed/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:1618813 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1202779 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:1643158310 (1.6 GB)  TX bytes:290956559 (290.9 MB)

wmaster0  Link encap:UNSPEC  HWaddr 00-08-A1-A3-FB-ED-61-33-00-00-00-00-00-00-00-00 
          UP RUNNING  MTU:0  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)

Laptop:

andreas@laptop:~$ ifconfig
lo        Link encap:Local Loopback 
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:5 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:5 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:368 (368.0 B)  TX bytes:368 (368.0 B)

wlan1     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:08:a1:a4:cb:a8 
          inet addr:213.112.101.140  Bcast:213.112.101.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::208:a1ff:fea4:cba8/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:2983 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:2850 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:1844477 (1.8 MB)  TX bytes:431128 (431.1 KB)

wmaster0  Link encap:UNSPEC  HWaddr 00-08-A1-A4-CB-A8-61-34-00-00-00-00-00-00-00-00 
          UP RUNNING  MTU:0  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:0 (0.0 B)  TX bytes:0 (0.0 B)

JanPihlgrens bild

Komplement till vad valderman skrivit:

Jag har ett lokalt nätverk som är uppkopplat till internet via en router (bredbandsbolaget. Adresser under 192.168.0.100 tilldelas klieterna som DHCP medans de övriga adresserna är satta för statisk IP. De datorer som är mobila har jag satt upp så att de erhåller en dynamiskaadress från routern. De stationära datorerna har en statisk IPadress. När jag gör en ändring i inställningarna på routern startas den om (automatiskt) och erhåller då en ny IPadress från bredbandsbolaget. Detta stör inte adresserna på insidan (LANet).

För att hitta vilken IPadress min bärbara erhållit när den startades så använder jag (som root) kommandot: ifconfig

Jag har ofta använt ssh mellan mina datorer.

pingus bild

Knepigt med bara externa adresser.
Du kan lägga fler adresser på ett nic i Linux också. Länge sen jag behövde det så minns inte riktigt, du kanske får söka lite.
Finns säkert gui för detta, använder själv helst terminalen så det är enda exemplet jag kan ge:
(Om ditt nic heter eth0 och med förslag på ip 192.168.0.2)
Som root kör kommandot
"ifconfig eth0:2 192.168.0.2" (Du kan lägga till diverse, nätmask gateway tex men inte nödvändigt)
Visstja, Ubuntu = sudo, så skriv
"sudo ifconfig eth0:2 192.168.0.2"

Detta kan skrivas in i filen /etc/network/interfaces men jag är inte helt säker på hur.
Googla eller hitta gui-verktyg - finns säkerligen i Ubuntu.

Alternativt köper du en router och kopplar in mellan modem & LAN. Då kan du lägga statisk ip på dina datorer. Eller följer Pihlgrens råd funkar också bra.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

tufftuffs bild

Jag kör med en Linksysrouter med DDWRT på. Alla datorer får dynamisk adress via DHCP. Det sköts av dnsmasq i routern, som också agerar DNS-cache. Jag har konfigurerat dnsmask att lägga in namnet på de DHCP-tilldelade datorerna i DNS, så jag kan adressera alla datorer med namn.

I princip funkar det så på jobbet också, men där används ISC dhcpd för DHCP samt bind för DNS. Det är en del man slipper konfa på klientdatorerna, DHCP ger information om gateway, domän, DNS-server, NTP-server mm. Men servermaskiner brukar få fast adress förståss.

andys bild

Vad är det för modell på routern du fått från bredbandsbolaget?

För att slippa komma ihåg ipaddresser, kan du inte ssh:a mot hostnamet?