Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

strul med IP-adresser.

För att slippa trixa så har jag låtit routern dela ut IP-adresser till webservern. Routern använder nummer mellan 100-200. Min slug ligger under 100 och påverkas inte av DHCP, men webservern har haft 103 sedan den startades. Igår startade jag om routern av olika skäl och det blev (är) kaos. Debians grafiska gränssnitt och terminal tycks inte jobba ihop, verkar inte veta om att den andra finns. Skriver jag IP-nummer med ifconfig så påverkar det inte det grafiska gränssnittet. Där gäller fortfarande roamingläge. Skriver jag IP-nummer i grafiska gränssnittet så tas det jag skrev med ifconfig bort och inget fungerar. Varje ändring gör att brandväggen inte stämmer och man kommer varken in eller ut.

Vad gör jag? Stänger av DHCP i routern? Varför tar DHCP över inställningarna jag gjort med ifconfig? Varför jobbar inte terminalen och Gnome ihop?

Detta problem fanns inte medan jag körde Etch, men det har ju ingen betydelse här/nu.

Tips?

Jag tänkte smita runt problemet med ett script som körs vid reboot. Sagt och gjort, men jag fick meddelandet "missing LSB information". Vilket betyder???

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Vet inte varför du får det. I Ubuntu (som ju baseras på Debian) så finns kommandot lsb_release som kan ge diverse information om systemet:

martin@foh:~$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID:    Ubuntu
Description:    Ubuntu 9.10
Release:    9.10
Codename:    karmic

valdermans bild

Så vitt jag minns använder Debian konfiguration i /etc/network/interfaces och ifup/ifdown för att hantera nätverk; vad du än säger genom ifconfig kan när som helst köras över av de inställningarna.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

abergmans bild

Jag fick ett intressant felmeddelande när jag bytte namn på min burk under /etc/hostname. Då skrek den om att det saknades nätverksinfo om maskinen eller liknande (minns inte exakt). Men lösningen var att editera /etc/hosts och se till att det var rätt hostname satt på 127.0.0.1.