Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

samba

Är det någon som förstår sig på Samba här, har gjort efter en tutorial jag hittade på nätet, men jag får inte till det. Vi har varsin dator här, med Ubuntu 9.10 på båda. Jag har skapat en mapp som heter "test" på båda, dom är utdelade på båda datorerna. Men hur kommer jag åt dom ifrån, var kan jag hitta "/home/malin/test" från min dator???

Skulle vilja att man kan skriva ut från den bärbara genom den stationära oxå???

Allt detta har jag gjort:

sudo smbpasswd -a USERNAME

mkdir /home/USERNAME/test

sudo gedit /etc/samba/smb.conf

Lagt till detta nederst i smb.conf

[test]
path = /home/USERNAME/test
available = yes
valid users = USERNAME
read only = no
browsable = yes
public = yes
writable = yes

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Är det någon som förstår sig på Samba här?

Vill du förolämpa oss så här dan före dan?

LINUX.EXTON.NET

krippas bild

Hahaha...Jag ber om ursäkt!!!Smile

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

leochingkwakes bild

Ursäkta frågan men är inte Samba ett sätt att prata med Windowsdatorer?

krippas bild

Jo, hehe, jag är rädd att jag har förstått det nu! Skit oxå! Vad ska jag använda mig av då?

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

leochingkwakes bild

Jag skulle titta på NFS som man kan fixa så att saker monteras vid uppstart. Det är det enda jag känner till i alla fall Smile

krippas bild

Jag tar en titt på JFTP?

leochingkwakes bild

Var tvungen att googla för jag har inte hört talas om jftp tidigare. Verkar vara nåt att använda Smile

leochingkwakes bild

http://www.howtoforge.com/high_availability_nfs_drbd_heartbeat

krippas bild

Den länken verkar vara grymt svår för en snickare...Jag söker nåt enklare, funkar JFTP?

leochingkwakes bild

Jag har inte pillat mycket med NFS själv. Tog bara första guiden jag hittade. Kanske finns nån annan här på LP som vet nåt enklare sätt att komma igång med NFS

jFTP verkar hantera NFS m.m. så det kan säkert vara nåt. Själv blev jag tveksam när jag läste ordet "java" men det är ju inget att hänga upp sig på Wink

Ciphers bild

Testa att googla unbuntu och nfs så får du mängder med träffar.

----------------------------------------
Archlinux.se | jlug.se | munix.se

hoths bild

NFS är det som UNIX brukar använda för att montera diskar från en server. Se nu bara till att du undviker cirkelmontering, A monterar disk från B som monterar disk från A. Det går utmärkt at montera på levande system. Men systemen startar aldrig efter strömavbrott, eftersom de väntar på disk från varandra.

----
Linux växer snabbast!

Kristians bild

Ska inte USERNAME ersättas med ditt login?

---------------------------------------

pingus bild

1) Du kan mycket väl använda samba mellan Linuxdatorer också, även om nfs är ett naturligare val om bara Linux-maskiner används.
Montera samba-utdelningen med (taget ur minnet, förhoppningsvis är allt korrekt):
#mount -t cifs //192.168.0.3/test /mnt/test -o user=USERNAME
(Ev måste du skriva hela sökvägen -192.168.0.3/home/USERNAME/test men jag tror inte det. Och cifs har ersatt smbfs sen ett tag tebaks.)
Och sätt rätt ip, 192.168.0.3 är ett exempel!

2) Nfs är plättlätt. Kolla här: http://www.faqs.org/docs/securing/chap5sec33.html

Jag har själv använt både nfs & samba, kör man bara Linux är nfs mycket lättare att hantera. Däremot varnas det oftare för säkerhetsrisk när man läser om nfs än om samba, vet inte om det ena är säkrare än det andra.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

FoHs bild

Smo sagt kan man använda Samba med Linuxdatorer också. Du högerklickar och väljer att dela ut mappen, sedan ska den dyka upp under Network i Nautilus (om du kör Ubuntu så är det ju Nautilus som gäller) och Windows Network eller något sådant.

Det går utmärkt att använda samba mellan Linux datorer.

Men jag finner det väldigt svårt att säga vad som är fel då det saknas information.

Till att börja med så bör du lägga upp hela smb.conf.

Sedan så bör du skriva exakt vilka kommandon du använt och inte ersätta saker med tex USERNAME då du kan ha gjort ett slarv fel.

Sedan undrar jag på vilka datorer dessa användare finns och vad du gjort på vilken dator.

Vilken användare du använder localt och vad du lagt till med smbpasswd på den som delar ut.

För övrigt så går det utmärkt att montera samba delningar vid boot.

Så med mera information så går det nog att se var du misslyckats i din konfiguration.