Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Android

Är det någon som vet vilket USBport (ttyS?) min HTC sitter i genom att titta i dmesg:

[  291.511262] usb 2-2: new high speed USB device using ehci_hcd and address 5
[  291.675803] usb 2-2: configuration #1 chosen from 1 choice
[  291.678805] scsi6 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
[  291.678872] usb-storage: device found at 5
[  291.678874] usb-storage: waiting for device to settle before scanning
[  296.671108] usb-storage: device scan complete
[  296.673095] scsi 6:0:0:0: Direct-Access     HTC      Android Phone    0100 PQ: 0 ANSI: 2
[  296.673446] sd 6:0:0:0: Attached scsi generic sg3 type 0
[  296.682664] sd 6:0:0:0: [sdc] Attached SCSI removable disk

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Vill du ha tag i en port för att ringa upp med telefonen som modem? Tveksamt om det går ännu med Android. Det jag kan göra med min är att aktivera modemdelning i Android och då dyker det upp ett nytt eth-interface i datorn (om man använder USB-kabeln, går ännu inte via Bluetooth).

ein.anderssons bild

går utmärkt via bluetooth, iad HTC Hero.

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

FoHs bild

Beskriv gärna hur. Så vitt jag vet behövs en Bluetooth-profil för det som inte finns i Android 1.5. Jag har parat ihop dator och min Hero utan att det dykt upp något sådant.

benzins bild

Jag är också väldigt nyfiken på hur man gör Smile

ein.anderssons bild

This program enables tethering (via wifi and bluetooth

Kräver dock att man rootat den, vilket går med "on click root"

http://code.google.com/p/android-wifi-tether/

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

Så nu kan man tjudra med andriod med Smile

Börjar bli nyfiken på att testa en android lur.

FoHs bild

Ja, det blev ju en helt annan femma :) Det finns mycket funktionalitet man kan tillföra en rootad Android-lur med tredjepartsmjukvara, så klart. Operativsystemet som sådant klarar som sagt inte av det i version 1.5. (Osäker på BT-uppdateringarna som kom i och med 2.0, tror dock inte profilen fanns med där heller.)

benzins bild

Tackar Smile

krippas bild

Njae, det var mest för att kunna använda "Telefonhanteraren"...Men det klart det hade varit grymt cool att kunna använda den som modem till den bärbara!

Har lyckats å lägga in Hero-rom på den nu iaf utan problem. Grym skillnad på hero  o magic...Har varit så nära att slänga telefonen i väggen flera ggr innan bytet, den har varit helt kass...

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com