Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Formatera eller inte?

Jag har fått en portabel hårddisk i julklapp av tomten Santa. Det är en WD "My Passport". Den är formaterad i NTFS med krypterings- och backupprogram för Windows...

Jag vill kunna använda disken för backup av, framför allt, bilder när jag är ute och reser. Jag vill också kunna använda den både till Windows och Linux.

Så, frågan är skall jag behålla formateringen som den är eller formatera om till t ex fat32?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

leochingkwakes bild

Jag har behållt NTFS på min externa disk som jag använder till vista, debian och openbsd. Fat32 går helt bort... Smile

andys bild

Håller med då ntfs fungerar så bra idag.

Fat går bort pga partitionsstorleken.

Enda problemet man kan ha är att partitionen blir låst då får man starta windows och stänga ner korrekt eller kör ett kommando från konsollen i linux.

Lyfangs bild

frilas bild

Tackar för den länken. Verkar som NTFS stannar kvar Smile

FoHs bild

Ja, NTFS-stödet i Linux är idag så pass bra att det knappast finns någon anledning att byta. Om du däremot har planer att använda disken med andra enheter än PCs så kanske du ändå vill ha FAT32 (ett exempel från min värld är Playstation3-konsollen).

Lyfangs bild

Med tanke med att det finns en 4GB gräns för filstorleken på FAT32 gör du nog ett bra val. Har monterarat NTFS partitioner i nyare versioner av Ubuntu och det har fungerat utmärkt så det kan jag rekommendera.

/ Lyfang

Om du dualbootar windows på samtliga datorer så kan du ha kvar ntfs.

Annars uppstrår det snabbt bekymmer för att den inte avmonterats rätt och kräver en windows dator för att åtgärdas.

Inte så kul med en backup som du inte kommer åt pga avsaknad av windows.

Min backup disk består av ext3 samt en miniatyr partition som är fat32 och innehåller drivrutiner till windows.

Så allt beror på hur du använder den.

För mig är det linux som är standard och windows tillhör ovanligheten och därför är den anpassad för linux standard.

clfns bild

Alt. 1) mount ntfs-3g /dev/... /media/... -o force

Alt. 2) ntfsfix /dev/...

http://man.linux-ntfs.org/ntfsfix.8.html

1) -o force är riskabelt och kan leda till att du förlorar information och lämpar sig inte på en backup hårddisk.

Samt så fungerar den inte alltid.

2) ntfsfix klarar inte speciellt mycket och kan inte ordna dessa fel men den kan ställa in en kontroll flagga så att enheten kontrolleras nästa gång du pluggar in den i en windows dator.

Men den automatiska kontrollen brukar inte fungera så bra på externa enheter utan brukar ofta behöva startas manuellt.  (tex chkdisk <enhet:> /F /X)

Så jag förstår inte hur ditt svar skulle lösa problemet?

Mysticsams bild

Microsoft har kommit ut med en utbyggnad av fat 32 nämligen exfat som är fat64.

läs mer på: http://sv.wikipedia.org/wiki/FAT

och här: http://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT

dock så finns det vara experimentellt stöd i kärnan för det än så länge men kanske något att titta på om 1-2 år i framtiden.

Var det inte tänkt att ExFAT skulle säljas med licens och omfattades av patent.

Så ExFAT lär nog dröja iallafall tills det finns en fungerandes öppen mudul med stöd för både skriv och läs.

frilas bild

Hmmm... Det här får jag erkänna att jag inte förstår Puzzled.

Inte avmonteras rätt? När då? Varför?

USB-kabeln blir utdragen eller att datorn/hårdisken blir strömlös eller en hårdavstängning (10 sek på avstängningsknappen) mm.

Det är sådand som händer med tiden.

Samt så bör journalen kontrolleras efter ett tag vilket din vanliga dator gör med dina interna hårddiskar ibland och detta kan inte ske i Linux.

Det kan även behövas dom få tillfällen då Linux skriver fel till ntfs.

Så det finns massor av orsaker till att det kan ske.

Så allt beror på om du har windows som du kan ansluta den till så windows kan sköta detta det det kan inte Linux göra.

FoHs bild

Avmonteringen är alltså "Säker borttagning av USB-enhet" eller vad det kallas på Windows, den där lilla ikonen nere till höger som man bör klicka på och välja att man vill ta bort enheten Smile

frilas bild

Ja, det vet jag... Big smile

Men vad skiljer det sig mellan Linux och Windows, rent praktiskt? Det är väl samma sak? Och kan väl hända oavsett NTFS eller fat32 eller ext3 eller...

fredentofts bild

Visst kan det hända oavsett filsystem, problemet med NTFS är att linux inte har tillräckliga reparationsprogram för NTFS om det skulle ske. Dätrför är det säkrast att ha en windowsinstallation till hands för de tillfällena.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

FoHs bild

Grejen med just NTFS och Windows är väl att Windows sätter en flagga beroende på om disken avmonterats rätt eller ej. Om den ej är avmonterad rätt så vill ntfs-3g helt enkelt inte montera den, antar jag.

fredentofts bild

-o force ignorerar väl den flaggan, men det får ju som resultat att man eventuellt monterar ett trasigt filsystem och då lyckas trasa sönder det mer, eftersom ntfs-3g inte kör kontroll/lagning.

-
-

frilas bild

Alltså, om jag skall tolka er så säger ni att NTFS fungerar med ntfs-3g (vilket jag också testat) men jag kan få problem om jag råkar avmontera NTFS på ett felaktigt sätt när jag kopierat från Linux.

Då blir följdfrågan, är det inte så då att om jag formaterar den i fat32 så är det "inga problem" med vare sig Linux eller Windows förutom att jag inte kan hantera filer större än 4 GB? Om jag i så fall avhåller mig från dessa stora filer är fat32 att föredra och ger störst flexibilitet och säkrast hantering!?

fredentofts bild

Så länge du kan plugga in din NTFS-disk i en windowsmaskin för reparation ska det vara lugnt, det är ju inte så att en felaktig avmontering från linux blir omöjlig för windows att fixa. Men annars skulle jag vilja svara ja på din följdfråga.

En annan fördel med fat32 är att även en hel del andra pryttlar (mediaspelare/bilstereo osv med usb-koppling) kan läsa det.

-
-

FoHs bild

Precis. Fast det här med att filsystemet blivit trasigt har jag själv aldrig varit med om trots felaktiga avmonteringar av båda diskar, USB-pinnar och minneskort. Det är väl mest under pågående skrivoperationer som det kan bli fel. Man ska vara medveten om att det kan bli fel förstås, men inte överdrivet rädd Smile

fredentofts bild

Håller med till fullo.

-
-

andys bild

Känns lite som att  vi skapar Scenarion här som man inte riktigt kommer att dyka på.

Kör man Ntfs på en disk och dualbootar med windows så är det inga större problem då man snabbt kan boota windows och lösa problemet.

Oftas räcker det bara att starta windows och avsluta det igen så fungerar det senn i linux.

Jag hjälpte en kille en gång med En Windows XP maskin som inte ville starta utan blåskärmade bara pga att registret var skadat.

Datorn ville inte starta och på disken låg en massa bilder på släktingar som gått bort och en del annat värdefullt.

Bootade med en live usb och klickade på partition för windows, fick upp en massa text i en ruta om att den inte gick att montera med en sträng som skulle skrivas i terminalen tror det var ntfs3g med en massa parametarar.

Gjorde det och fick sedan åtkomst till volymen i filhanteraren och kunde flytta filer till ett usbminne för backup.

Windows återställde jag sedan genom en reparation, samt en uppgradering med samma verison. (fast det hör inte till detta ämne).

fredentofts bild

Det är ju precis det jag säger, har du windows att ansluta den mot, så inga problem, har du inte det så är det oftast inga problem, MEN om filsystemet skulle bli trasigt så KAN det vara så att linux inte kan lösa det.

När det gäller backup så tycker iaf jag att även osannolika problem som KAN uppstå inte är försumbara. Givetvis kan andra göra andra bedömningar, men man ska vara medveten om arr det finns en risk, hur liten den än är.

I ditt exempel var ju inte filsystemet i sig skadat, det var bara "orent" avmonterat eftersom windows inte stängdes av korrekt (eftersom det inte ens kunde starta korrekt pga trasigt register). I det fallet har jag inte sett någon här antyda att det skulle vara problem att montera och läsa i linux.

-
-

andys bild

Det var otroligt skadat....inget som löstes på 10 min.

Jag har varit med om rasat filsystem många gånger med just NTFS.

Så det förekommer med jämna mellanrum så det är inget extremt senario, och i detta fallet är det backup som det ska användas till så det gäller att tänka på det mesta.

Jag har dock bara upplevt det en gång på en extern disk i övrigt är det interna som endast kör windows.

LAltinells bild

Vilket program/drivrutiner använder du i Windows? Jag har testat på ett par, men det verkar inte fungera ibland.. Hade varit bra att veta något som iallafall fungerar för någon annan! Wink

fsns bild

Jag tycker du skall formattera om den i Ext3 och installera Ext2/Ext3-drivrutiner i Windows istället... Smile Eller, du KAN göra så iallafall.

Lyfangs bild

Men finns det även för Windows 7? Tänkte om frila kör med 7 eller vill uppgradera till det. Det hade ju varit bra med en länk också om du prövat en bra drivrutin. Jag hittade dessa länkar, men jag har inte provat någon av drivrutinerna på dessa länkar:

http://www.fs-driver.org/

http://www.diskinternals.com/linux-reader/

http://sourceforge.net/projects/ext2fsd/

/ Lyfang

fsns bild

Jag har testat fs-driver.org -lösningen med mycket gott resultat (jag har exempelvis kört en VMWareimgage från en ext2-partition. Ingen aning om VMWare gör något konstigt med diskaccesser, men jag kan tänka mig det.).

På fs-driver-sidan står Windowsversioner från NT4 till Windows2008 omnämnda som "supportade", för både x32 och x64. Den som kör W7 och känner sig vild och farlig kan ju testa och rapportera.

Lyfangs bild

Om man inte kör med Windows 7 nu kommer det nog en ext2 drivrutin med tiden. Här kommer något jag hittade:

HOWTO: Windows 7 ext2/3 support [USB-Slave]

Hello!

I'm currently running the public release of windows 7 build 7100 and i was strugling to get my popcorn hour mounted on windows 7. Got it to work though :

Here's the rundown :
- The only software that currently works on windows 7 for ext2/3 drives is 'Ext2IFS', this is due the fact that windows 7 requires a digital signature and cannot be overridden. [Turn's out i was wrong! You can override the signature by repeatedly pressing F8 during install: Thanks 'thogstad' ! Ext2IFS still remains the most stable client however.]

- To install Ext2IFS you have to run the installer under compatability mode choosing Windows Vista, not Windows XP because this will not work.
- After installation you will be able to assign a drive letter to your drive and be able to acces it.

Note:
Your drive has to be formatted with an inode size of 128 in order to be readable on windows 7 using Ext2IFS. If your drive has an inode size of 256 bytes Ext2IFS will not be able to mount the drive and windows will constantly keep asking you if you want to format your drive. This can be done by re-formatting [using a linux live cd] the 3rd partition on your drive using the ext2 format with journaling enablde and an inode size specified as 128 bytes. [example: mkfs.ext2 -j -i 128 /dev/sdb3]

Hope this helps Smile

Good luck!

PS: This was used and tested on a Popcorn hour a-110 with a Samsung EcoGreen F2 HD154UI, 1.5TB [wich can by the way be added to the supported drives as : MIXED]

Källa:
http://www.networkedmediatank.com/showthread.php?tid=23220

/ Lyfang

frilas bild

Intressant variant, men vad är vitsen med det? Vinner inte fat32 i enkelhet trots allt (förutom 4 GB gränsen)?

Enkelt svar ja.

jonasbjorks bild

" Jag vill kunna använda disken för backup av, framför allt, bilder när jag är ute och reser. "

Hade jag varit du skulle jag börja med att fundera på hur jag skyddar det jag har på disken den dagen jag glömmer den i taxin eller på hotellrummet. Just det, kryptering Smile Den enda kryptering jag känner till som fungerar i både Linux och Windows är Truecrypt (www.truecrypt.org) . Med Truecrypt krypterar du disken och sedan.. beslutar du dig för vilket filsystem du vill använda.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

extons bild

Jag har också en MyPassport-disk, som jag är väldigt nöjd med. Jag har partitionerat upp den i fyra delar.

NTFS-part - för att kunna hantera filer större än 4 GB (i Windows 7)
FAT32-part - för dess allmänna förträfflighet
ext4-part med Fedora 12 just nu - byter linuxsystem rätt ofta på den partitionen
ext3-part med Ubuntu 9.10 - för remasterutrymme m m

Jag har (hitintills) inte haft några som helst problem med något. I alla mina 22 linuxsystem - som är installerade på/i de två datorer som jag brukar ansluta MyPassport till - kommer jag åt NTFS-partitionen och givetvis fat32- och ext3-partitionerna. (Ext4-partitionen kan bara monteras i de linuxsystem som har stöd för ext4).

LINUX.EXTON.NET

ein.anderssons bild

skall du köra mellan olika operativsystem, så är <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Disk_Format">UDF</a> nästan uteslutande det enda som är tillförlitligt.

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig