Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hur ge mej själv behörighet till en mapp

Hej!

Det funkar inte längre att uppdatera eller installera program i min Ubuntu 9.10. Jag har lokaliserat felet till att det i filen /var/lib/dpkg/available på rad 9340 på ett ställe står } där det istället borde stå =.

Hur gör jag för att ge mej själv behörighet till filen /var/lib/dpkg/available så stt jag kan rätta felet? Jag förstår inte ens hur man gör för att logga in som root nu för tiden. Och snälla gärna om det går att lösa genom grafiskt GUI.

Vänligen Kopellos

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

kopelloss bild

Hittade hur man gör på denna länk:

http://www.ubuntulinux.se/node/381

Min fil /var/lib/dpkg/available är knasig. Nu gick det längre. Mendet klagades på en rad 9000 någon ting.

Har provat renama tillbaks en availible-old. Får se hur det funkar.

kopelloss bild

Nu funkar allt bra igen. Vilken problemlösare man är! Tack för monologen.

FoHs bild

För att göra saker med root-rättigheter så använder du sudo i terminalen eller gksudo i grafisk miljö (framför det kommando du vill göra som root, exempelvis "gksudo gedit" för att öppna gedit som root och därefter kunna öppna en fil och editera).

Om du vill logga in som root helt och hållet väljer du recovery-alternativet i Grub-menyn, där finns valet med Smile

tux-svens bild

För att ge root-behörighet på rent grafisk väg kan man välja "Arkiv" -> "Open as root" i Filbläddraren (Nautilus)  (Det kan man i  alla fall i Mint och Ubuntu åxå tror jag)

För att kunna köra som root i recovery-mode är det väl smidigast om man redan har aktiverat alternativet root i  "Användare och grupper".

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Hittar inget sådant alternativ i mitt Nautilus (Ubuntu 9.10), men det vore ju ingen dum funktion att ha. Typ en genväg till gksudo bara Smile Ännu en bra (?) sak med Mint!

Vet inte vad du menar riktigt med aktivering i "Användare och grupper". Det har inte behövts dom gånger jag använt mig av root-terminalen via recovery-läget. Man loggar in i en root-terminal helt enkelt.

tux-svens bild

Hmm, det där grafiska  med Nautilus kanske var speciellt för Mint då.  Smile   Efter "sudo-inloggningen" så blir i alla fall bakgrunden på file-managern röd (för att markera att man har root-behörighet). Klickar du på någon textfil i detta läge öppnas Gedit automatiskt med root-behörighet.

Jo jag menar att du behöver väl rootlösenord för att managera även i recovery-läget?   Rootlösenord är inte aktiverat efter en standardinstallation i Mint 8 i alla fall.   Wink

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Njaej, jag behövde inget speciellt lösen iaf, kommer inte ihåg exakt hur det såg ut. Får ta och kika nån gång då jag orkar reboota Tongue

kopelloss bild

Jag körde gksudo nautilus från en kommando-prompt.

Lite märkligt att filen /var/lib/dpkg/available hade kraschat ur.

Men som sagt fanns en available-old som jag kunde börja använda.