Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Stöd för specialknappar på tangentbord och mus

Just nu sitter jag och knackar på ett snart tio år gammlt tangentbord som har gjort sitt och innan jag springer iväg och köper ett har jag en liten fundering.

Kan jag köpa vad som helst eller måste jag tänka till innan?

Med alla tangentbord och möss följer det med windowsprogram för anpassning av specialknappar. Kan jag göra dessa anpassningar med KDEs systeminställning "Tangentbord och mus" eller krävs det mer drastiska åtgärder för att utnyttja alla funktioner?

Jag är medveten om att min fråga är generell då jag inte valt ut något ännu, men det lutar åt ett LOGITECH CORDLESS DESKTOP MX3200 LASER USB bara för att få samma "layout" som jag har på jobbet.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Jag har ett Logitech Illuminated Keyboard som har extrafunktioner på F-knapparna, ungefär som en laptop som har en Fn-tangent och sedan extrafunktioner på vissa knappar. De allra flesta av F1-F12 fungerar out of the box i Ubuntu, men det finns två knappar som inte gör det och det beror dels på en kärnbugg (först och främst) och dels på att X-servern inte kan hantera keycodes över 255 eller något sådant.

Tangentbordet du länkar till verkar uppbyggt på samma sätt, så det kan ju tänkas att det har samma stöd. För mig är det Fn+F5 och Fn+F6 som inte fungerar Smile Du kan läsa mer om det hela från buggrapporten här: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/337461

hoths bild

Det där brukar fungea så fint så. Man kan mappa om som man vill i KDE. Jag har ett Cherry bord med Linux-pingvin. Tyvärr så finns det inte till salu längre. Däremot så finns ett annat som kanske har en pingvin istället för Windows, se http://www.dustin.se/pd_5010251795.aspx men trots idogt letande så har jag inte hittat en tydlig bild på det.

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Är det inte ett danskt tangentbord eftersom det står DK i namnet? Lite trist kanske Smile

hoths bild

Hmm, skulle det ju kunna vara. Men, varför säljer svenska Dustin danska tangentbord? Bäst att fråga innan man köper, verkar det som. Det verkar vara det enda Linux-tangentbordet därute nu sedan Cherry-bordet försvann.

----
Linux växer snabbast!

fredentofts bild

Enligt pdf hos elgiganten är det dansk layout.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Det är väl bara åäö (å ae oe) som skilljer i trycket i övrigt är det nog samma.

Många bärbara har ju tex nordic tangentbord dör även noska och danska äö är tryckta på tangenterna.

Men det är väl Norge där dom bytt platts på ä och ö eller är det Danmark?

fredentofts bild

Vidare googling av acers produktnummer ger att det är ett aspire-one (A110 och A150) tangentbord. Alltså inget att rekommendera till den stationära datorn.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Alla tangeter som kärnan kan identifiera kan du mappa hur du vill.

Jag har alltid använt alla multimedia tangenter på samtliga tangentbord jag haft men vissa har varit lite bökigare att få ordning på.

Vissa har jag mappat direkt i .Xmodmap andra har krävt att jag mappat "scan codes" till "key codes" först (setkeycodes).

Men dom flesta fungerar direkt.

Men sedan kan det ju krävas att man kopplar önskad funktion till tangenten som ibland kan vara lite bökigt beroende på om du använder flera VM/DE eller om den är för speciella funktioner.

Men detta har blivit enklare på senare år tack vare hal.

Numera brukar en hal regel fixa allt vilket även underlättar om man använder olika tangentbord tex hemma och på jobbet.

FoHs bild

Vet du någon alternativ metod än att använda HAL, med tanke på att det är på väg bort?

Så länge tangentkombinationerna ger ifrån sig något så ska det gå att mappa, även om X-servern inte klarar av det på egen hand, men mina två icke-fungerande tangenter ger inte ifrån sig ett dugg när man trycker på dom (kärnbugg). Men det hör väl till undantagen.

Du ser inget ens i dmesg eller messages loggen med dom tangentborden? (eller vissa special tangenter ser du med acpi_listen då dessa är för acpi)

Det kommer nog fungera även efter HAL är borta från xserven, men hal ska då ersättas av någon udev variant i xorg.

Men du kan alltid använda xmodmap om inte annat.

FoHs bild

Se min länk i första inlägget för vad jag ser eller inte ser Tongue

Missade den då den inte var blå.

FoHs bild

Tror inte LP klarar av att autolänka https-länkar. Ibland inte andra heller av någon anledning.

Hur som helst tror jag bara det är att vänta på att det fixas i kärnan, verkar som jag testat det mesta. Sen får man kanske använda udev istället för hal i framtiden, var ju inne på det men som sagt verkade det mest vara för laptops än så länge.

Jo det blir nog udev sen, men det fungerar nog lika bra.

Men det går att använda udev redan idag om man vill det.

Tack alla, det verkar som att det bara är att handla, för jag antar att musknappar hanteras på samma sätt som tangenter...?

hoths bild

Ja, det kulle jag tro. Du kan använda xev (startas i ett terminalfönster) för att få fram koden till knappen, om du skulle behöva mappa manuellt.

----
Linux växer snabbast!