Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

frågor angående puppy

Har kört ubuntu och olika derivata under några år, och vill nu prova nytt. Har fastnat för puppy men har några frågor.

Har 5 satadiskar installerade,varav 1 är formaterat i xfs och resten i ext4. Vad jag har sett när jag provat puppy virtuellt är att den inte har ext 4 utan ext3. Kan jag då fortsätta läsa samt skriva till dom andra ext 4 diskarna samt xfs disken?

Och mountningen, använder jag gparted till det i puppy eller mountas diskarna automatiskt när jag installerar systemet?

Finns det något liknande amarok till puppy? För jag använder amarok till att lyssna på olika webbradiostationer, finns flera scripts för det man kan ladda ner.

Hoppas någon av er alla kloka medlemmar här kan hjälpa mig framåt.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Du har gjort ett klokt val. Puppy Linux är "bättre"/roligare än de flesta andra linuxdistar.

Montering: Det finns ett GUI för det och en länk på skrivbordet. "Mount" nånting heter det.

Ext4: Beror på vilken kernel Puppy har. Om det har 2.6.31 så är det (tror jag) standard med ext4-stöd.

Amarok: Kan du inte bara installera VLC? Amarok är väl ett typiskt KDE-program vill jag minnas. Det går iofs att installera KDE också i Puppy, men...

LINUX.EXTON.NET

fingal12s bild

Tack för ditt svar Exton, när det gäller amarok, så kan man ju ladda ner scripts med olika länders radiostationer, och det är därför jag frågade om amarok i puppy. Har du också något förslag på puppy dist som har kernel 2.6.30 eller senare?

extons bild

Puppy 4.3 har stöd för ext4. Det framgår HÄR.

LINUX.EXTON.NET

fingal12s bild

Tack för länken, håller på att ta backup på det som ska sparas, och sen ska jag installera puppy.