Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Linux-HTPC med MythTV för Boxer

För några år sedan hade jag en MythTV-installation med en backend och flera "front-ends". Då bodde vi i lägenhet, hade ComHem analogt och jag använde Hauppauge PVR-150 och 350. Efter mycket mek fungerade denna installation väldigt bra!

Nu bor vi i hus och har än så länge haft TV via ADSL, men jag börjar bli sugen på att sätta upp en riktig HTPC igen. Jag har funderat på olika lösningar och tänkte kolla om Linuxportalens läsare har några tips, eftersom jag inte är uppdaterad efter övergången till digital-TV. Jag tänker mig att skaffa ett Boxer-abonnemang för marksänd TV, d v s även med krypterade "köpe-kanaler".

• Om jag ska göra en Linux-HTPC, vilka TV-kort fungerar med Boxer DVB-T och vilken utrustning behöver jag utöver TV-kortet (kortläsare och dylikt)?
  • Är det mycket jobb med att få det hela att fungera eller har det (liksom i resten av linux-världen) hänt mycket de senaste åren så att det är lätt att konfigurera enligt mina önskemål? På min förra installation körde jag Ubuntu server / MythBuntu / Kubuntu och använde officiella och användarskapade guider. Jag har en tjock-TV (utan digitala ingångar), så jag använde TV-out på PVR-350-kortet.
  • Om det innebär för mycket jobb har jag eventuellt tänkt "köpa mig fri" m h a en Dreambox (den kör ju också linux ;-)). Om någon har erfarenheter av Dreambox tar jag gärna emot tips, t ex vilken modell som är rimlig eller om det finns andra alternativ!
  • Finns det andra lösningar jag borde överväga?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

joakims bild

Mythbuntu

Jag kör mythbuntu och har gjort så senaste åren med frontends installerade på barnens netbooks så att det kan se på tv, titta på digitalfoton, spela musik och se på film (naturligtvis så har jag även en frontend i vardagsrummet också :-)  ), det tar en stund att konfigurera allt som man vill ha det men standard installationen fungerar bra. Jag använder mig av Novo T-500 tvkort med dubbla mottagare så att man kan titta på ett program och spela in ett annat. Jag har inte haft några problem förutom att om man blir tvungen pga uppgradering eller annat måste starta om efter en lång tids upptid , då kan tv-kortet ev. vara för varmt och får då ingen låsning på kanalerna (har med tvkortet att gör och är ett kännt problem). Min lösning på problemet har varit attt stänga ner mythbuntu burken och rycka ström sladden, låta maskinen svalna i 30 - 60 min sedan brukar det fungera fint.

Jag har dock inga köpe kanaler och saknar kort läsare. Men vid kanal scanning så kan man bocka i använd kortläsare för krypterade kanaler och med tanke på att allt annat fungerade out-of-the-box tror jag inte detta borde vara något problem. Jag har tänkt att testa kortläsare och köpe kanaler själv men vet inte vilken kortläsare jag ska köpa har dock inte gjort några vidare efterforskningar, men med lite tur kanske det dyker upp något bra alternativ i komentarerna nedan.

Jag skulle dock inte rekomendera senaste Mythbuntu 9.10 då jag har haft lite installations strul med den, medans 9.04 fungerade klockrent. Så antingen 9.04 eller vänta tills 10.04 LTS kommer.

Lycka till med medie system byggandet

rickards bild

Jag använder mythtv med Boxers betalkanaler. Jag har ett Nova-T 500-kort med dubbla tuners samt en Phoenix USB-kortläsare (www.adteknik.se/swedish/phoenix.htm). Det är allt, förutom datorn då... Det fungerar mycket bra och jag kan spela in eller titta på två betalkanaler samtidigt. Om de dessutom ligger på samma MUX (frekvens) så kan jag spela in ännu fler.

För mer än ett år sedan så kunde det vara lite pill att få igång TV-kortet i vissa kärnor, men nu brukar det alltid fungera från början.

Det enda som är lite svårt är boxerkortsbiten, då mjukvaran kan vara lite svår att hitta. Jag använder newcs som kortserver och open-sasc-ng som klient. Den sistnämnda kompilerar dock inte från trunk, utan man får göra tre, fyra ändringar i koden själv. Mest enkla grejer som någon return-sats eller paranteser, men för kärna 2.6.31+ det är ett heltalsvärde som måste ändras och det är ganska klurigt att lista ut själv. Folk har bidragit med patchar, men det går lite segt för det att hamna i trunken.

I övrigt så tycker jag det fungerar smidigt. Men mythtv i sig är ju fortfarande ganska "svårt" att sätta upp innan man har lärt sig. Men det har blivit lite roligare sedan version 0.22 som släpptes nyligen. Nu finns det fan-art, backdrops och lite sånt för videoarkiven, och det börjar dyka upp snygga teman. Det är numer lättare att konfigurera klienter för att kunna titta på videofilmer ur arkivet. Man behöver inte montera nätverksdiskar längre.

Jag körde tidigare mythbuntu, men när 9.10 släptpes nyligen så valde jag att inte uppgradera utan installerade archlinux istället. Systemet är definitivt rappare nu, och jag släpper ångesten inför varje ny release.