Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

HTPC och trådlöst

Funderar mycket allvarligt att slå till med ett inköp på denna dator:
http://www.dustin.se/pd_5010368315.aspx

Jag ska köra Ubuntu och måste ha trådlöst nät till mitt vardagsrum.
Hur fixar man enklast trådlöst? Finns det USB trådlöst man kan köpa som är
enkelt att få och funka i linux?

Vänligen Kopellos

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Den där datorn hade ju trådlöst nätverkskort?

"Trådlösa protokoll: IEEE 802.11b/gIEEE 802.11n"

Om du inte har trådlöst någon annanstans i hemmet så behöver du en router med sådan funktion, men det är ju oberoende av Linux Smile

kopelloss bild

Åh, tack! Måste erkänna att jag inte hade tänkt på det.

Tror du det trådlösa kortet funkar i linux?

Trådlös router tror jag att jag klarar att köpa. ( :

FoHs bild

Eftersom det är ION-plattformen så misstänker jag att det är ett Intel-chipset så det tror jag nog ska fungera. Grafikkortet är väl ett nVidia 9400M så det bör också fungera. Finns säkert någon annan som testat redan, Google vet nog Smile

kopelloss bild

Attans! Har just fått nys om att denna datormodell låter mycket. Alltså fläktljudet. Men jag ska leta vidare. Vill alltså ha en liten snygg dator som inte låter så mycket. Trådlöst med Ubuntu ska det vara. Tackar ändå för svaren. Förslag på datormodell tas emot tacksamt.

FoHs bild

Det där kan ju vara högst subjektivt. Vad som är mycket alltså. Atom-processorn kräver säkert inte speciellt mycket kylning, utan det är väl isf grafikkortet. Många anser att exempelvis en Playstation 3 är alldeles för högljudd för att använda för att titta på film och sådant, men själv tänker jag aldrig på det under filmens gång. Men som sagt är det väl subjektivt Smile

Vill man ha en supertyst dator känns det lite som att man behöver göra avkall på hårdvaran, och om det är tänkt som HTPC vill du nog gärna ha ett Nvidia-kort då det har bra avkodning i hårdvaran och har stöd för det i drivrutinerna. Värt att tänka på, kanske.

Edit: För övrigt kanske du kan modda den med en annan fläkt Smile

johanekblads bild

Har precis beställt en sådan. (Får den förhoppningsvis imorgon, fredag). Tänkte köra Mythbuntu eller Mint på den. En kompis köpte en sådan nyss tyckte den inte lät mycket. Blu-ray/DVD:n låter väl dock en del, åtminstone då man läser data-skivor. Återkommer!

ϰəəᵷ

hoths bild

Mint är trevligt, du blir säkert nöjd! Men, det är ingen "multimedia dist" om det nu var det du ville ha? 

----
Linux växer snabbast!

johanekblads bild

Njaä, barnen skall få var sin dator nu, skall väl mest gå bolibompa-flash på den kan tänkas. Har ingen blu-ray spelare så skall även pröva denna via mplayer. Frågan är om man skall proppa in 4gb i den direkt?

ϰəəᵷ

poka64s bild

går ju inte att köra Blu-ray direkt i Linux.

FoHs bild

johanekblads bild

Verkar ju trevligt, hade trott man skulle vara tvungar att "cracka" Blu-ray skivan i en speciell katalog först, skönt att man slipper det steget;)

Har installerat min Asrock nu. Det blev LinuxMint 8 (baserad på Ubuntu 9.10) sedan installerade jag CIR linux drivrutinen (ett deb-paket) från detta forum ( http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=61840&page=13 ) för att fjärrkontrollen skulle fungera. Har även installerat xbmc och lagt in mina videos, bilder och låtar samt streamade radiostationer. Börjar bli riktigt bra. En lite gotcha bara. Man var tvungen att aktivera (i xbmc) att dvd-skivor som sattes in skulle spelas upp automatiskt. Skall bara köpa en optisk s/pdif-kabel så att jag kan få riktigt bra ljud i förstärkaren (kör vanligt stereo-ljud nu). Sedan tänkte jag installera performous så att man kan köra lite karaoke. (såg att det fanns med karaoke i xbmc, som skall klara samma filformat som performous, skall pröva det vid tillfälle)

ϰəəᵷ

hoths bild

Man kan ALDRIG få för mycket minne! Wink

----
Linux växer snabbast!

poka64s bild

Har själv en asrock 330 men inte HT-BD versionen, fungerar riktigt bra med xbmc i Linux. Den är inte direkt tyst men det går att reglera fläkthastigheten via BIOS så att den blir lite tystare.

kopelloss bild

Nja, kanske man ska slå till.
Det jag oxå tänkte på är att man vill ju oxå ha trådlöst tangentbord å mus.

Nån som vet hur detta går å f till i linux. Går detta via nåt man pluggar in i USB eller?

johanekblads bild

Fungrar klockrent för mig, jag köpte "Logitech Pro 2400 Cordless Desktop" för minst ett år sedan, bara plugga in och köra...

ϰəəᵷ

kopelloss bild

Alldeles nyss har jag köpt en Asrock PC och trådlös router.

Det enda som återstår är tangentbord och mus. Jag har långt mellan PC-datamaskinen och tangentbordet/mus. Nån som har tips på bluetooth mus och tangentbord som funkar i Ubuntu på ett enkelt sätt för en vardagsanvändare som jag? Som kuriosa kan jag nämna att mus är ett krav. Styrplatta, rollerball, pekpinne å allt vad det heter som brukar vara inbyggd i tangentbordet går helt bort i mitt fall då jag har lepra i fingrarna.

Vänligen Kopellos

kopelloss bild

Jag chans-köpte vanligt ej blue tooth tangentbord och mus.

Det funkar.

mvh Kopellos

johnh3s bild

Här är tips på routrar med öppen källkod:

http://www.dustin.se/pd_5010090496.aspx

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=478400

Tack för tipset Smile

Linksys WRT160NL är precis vad jag önskat av en router.

Tror nästan jag ska beställa en med en gång.

http://www.computercity.se/products/product.aspx?ID=2678504