Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Snabb, strömsnål, lättanvänd dist för Eee PC 1005HA

Eftersom flickvännen klagat på att XP-installationen på hennes Eee PC är seg tänkte jag låta henne pröva någon Linuxdist ett tag och se om det passar henne bättre. Har redan prövat Ubuntu Netbook Remix, men hon gillade inte gränssnittet, eftersom hon tyckte det var begränsande och irriterande. (Dessutom uppvisade obongo de vanliga problemen - taskigt hårdvarustöd, dålig batteritid.)

Finns det någon dist som en hyfsat van Windowsanvändare med gratis 24/7 hands on-support skulle kunna använda smidigt, och som samtidigt rullar fint på en Eee 1005HA och inte våldtar batteriet alltför mycket?

Maskinen har 1 gig RAM, Intelgrafik och en Atom N280, 10" skärm med maxupplösning 1024x600.

Programmen hon behöver är i princip en webbläsare med Flashstöd, Spotify (så Wine är ett måste,) en MSN-klient med OTR-stöd, något som kan prata med hennes iPod, en vettig mediaspelare, OpenOffice och en BitTorrent-klient.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

JanPihlgrens bild

Jag kan bara informera om hur jag har det.

En EeePC 900 (20GB) på vilken jag installerat Mandriva 2009.0 PWP med KDE.

Fungerar utmärkt för mig. Installation lätt som en plätt.

FoHs bild

Angående hårdvarustödet så hamnar den i grupp 2 på den här sidan, dock med 9.04: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/Machines/Netbooks#Asus%20Eee%201005HA

Det går ju naturligtvis att köra utan Netbook-gränssnittet, kör bara på en vanlig Ubuntu-installation isf. Men det löser ju inte våldtagandet av batteriet förstås Smile Eeebuntu finns i en beta-version med LXDE, om det kanske kan lösa det. Hittar dock inte riktigt vad den stödjer för Eee-datorer.

Programmen du listar är väl egentligen inget problem för någon vettig distribution, bör ju finnas med i paketförråden. Kan ju nämna Songbird för att prata med iPod:en, om inget medföljande program klarar det.

rickards bild

Jag körde tidigare eeebuntu på min 901:a, och de hade fixat till så att allting fungerade bra från början. Däremot så förstördes de ändringar jag gjorde själv (t.ex krypterad disk)vid varje ny release.

Nu använder jag arch istället. All hårdvara fungerar bra med stock-kernel (vad jag märkt). Därefter kan du ju som du vet installera precis den skrivbordsmiljö du tror hon skulle föredra, och sen kanske hon är nöjd med det? När det gäller batteritid så har jag bara konfigurerat cpu-scaling och möjlighet att stänga av kortläsaren och sånt. Du kanske mer var inne på kompileringen av mjukvaran?

Det var i övrigt en fröjd att använda arch istället för eeebuntu. Wikin är ganska välskriven för de olika modellerna och maskinen bootar nu också på en fjärdedel av tiden.

bittins bild

Jag är nöjd med Debians eeepc dist på min eeepc Smile

wiki.debian.org/DebianEeePC